در واقع آنچه اتفاق افتاد تأسف‌آور بود و ما گفتیم که دولت در این زمینه مسوولیت دارد و اتفاقی که رخ داد غیر‌قابل پذیرش بود.مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت که ما نمی‌‌‌دانیم که این درخواست از سوی عربستان مطرح شده است یا عراق و این مساله برای ما اهمیتی ندارد و تجربه سال‌ها قطع رابطه این را به ما ثابت کرد که در این قطع روابط هیچ فایده‌‌‌ای نه برای ما و نه برای سعودی‌‌‌ها و نه برای منطقه وجود ندارد.

وی در مورد اینکه برخی می‌‌‌گویند که ایران و عربستان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند رفتار و سیاست‌‌‌های یکدیگر را تغییر دهند و به مذاکرات روی آوردند گفت: من اینگونه به موضوع نگاه نمی‌‌‌کنم. صحبت درباره این موارد ما را به فضای قبل از مذاکرات باز می‌‌‌گرداند. ما تاکید می‌‌‌کنیم که برای اطمینان حاصل کردن از آینده منطقه باید بنشینیم و صحبت کنیم و آنچه برای ما مهم است به عقب بازنگردیم، باید صفحه گذشته را جمع کنیم و یک صفحه جدید باز کنیم، ما رویکرد خود را تغییر ندادیم و وقتی وارد گفت‌‌‌وگو شدیم جدی بودیم و نتیجه‌‌‌ای که به دست آمد برای ایران، عربستان و تمام منطقه مفید است.عنایتی در بخش دیگری خاطرنشان کرد که امیدواریم فعالیت‌‌‌ سفارتخانه‌‌‌ها از سر گرفته شود اما اکنون اولویت ما موضوع حج است. عنایتی با تاکید بر اینکه توافق ایران و عربستان در پکن درخصوص مسائل دوجانبه بود، خاطرنشان کرد که هیچ پرونده دیگری مورد بررسی و رایزنی قرار نگرفت.

وی درخصوص اینکه آیا موضوع یمن هم مطرح شدیا خیر، گفت: موضوع یمن مطرح شد اما جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که این پرونده مخصوص مردم یمن است و ما نمی‌توانیم به نیابت از آنها سخن بگوییم. هیچ موضوع دیگری نه در مذاکرات و نه در توافق مطرح نشد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در مورد اینکه بعد از توافق تهران و ریاض شاهد پیشرفت‌هایی در پرونده یمن بودیم، گفت که این موضوع ارتباطی با توافق ایران و عربستان ندارد زیرا دور اول گفت‌‌‌وگوهای یمن و عربستان در ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد که دو ماه قبل از گفت‌‌‌وگوهای پکن بود. عنایتی در ادامه خاطرنشان کرد که در توافق ایران و عربستان مساله لبنان نیز مطرح نشد و سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت در چارچوب روابط دوجانبه بود.