آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام را به نفع خود تمام کنند

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به چرایی تاکید مقام آمریکایی بر اقدام دیپلماتیک اشاره کرد و گفت: تحولات جدیدی در نظام بین‌الملل و خاورمیانه اتفاق افتاده و آمریکا نیز متاثر از فضای موجود است. او ادامه داد: آمریکا با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی به دنبال راهکار سیاسی است و این ادبیات و این گفتار مسبوق به سابقه است. البته در انتهای صحبت‌های آمریکایی‌ها این موضوع دیده می‌شود که به دنبال مذاکره مستقیم با ایران هستند. اما جمهوری اسلامی به صلاح نمی‌داند که وارد مذاکره مستقیم با آمریکا شود چون گذشته آمریکا نشان می‌دهد که صداقت ندارد. از سوی دیگر آمریکا به دنبال طولانی کردن مذاکره است. این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: تعابیر مختلفی می‌توان از ادبیات آمریکا در مورد راهکار سیاسی در مقابل ایران داشت که مهم‌ترین موضوع متاثر از نظام بین‌الملل و تحول جهانی در نظام بین‌الملل است. در نهایت آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که برجام را به نتیجه برسانند و زمان به نتیجه رسیدن را طولانی کنند. هدف آمریکا از برجام امتیاز گرفتن از ایران است. آنها می‌خواهند برجام را به نفع خود تمام کنند و صحبت‌های سالیوان استراتژی جدید آمریکا است. حیدری خاطرنشان کرد: ادبیات آمریکا متاثر از تحولات جدید نظام بین‌الملل از جمله روابط ایران با عربستان و تقویت روابط ایران با چین، روسیه و سایر کشورهای عربی و منطقه است. به همین دلیل آمریکا به دنبال فرار از بن‌بست‌هایی است که در نظام بین‌الملل در ارتباط با ایران با آنها مواجه است.

پیام آمریکایی‌ها چه بود؟

او ادامه داد: پیام‌هایی که آمریکایی‌ها و طرف‌های برجامی برای برگزاری جلسات برجام فرستادند حکایت از این دارد که طرفین تمایل دارند مذاکرات برجام برگزار شود. در آینده جلسات برجام با میزبانی کشور ثالث برگزار می‌شود که مطمئنا با توجه به تحولات منطقه‌ای که به نفع جمهوری اسلامی رقم می‌خورد، مذاکرات آینده برجام قدری متفاوت‌تر است و طرف‌های برجامی خواسته‌های متقابل جمهوری اسلامی ایران را می‌پذیرند و هر چه زودتر برجام تعیین تکلیف می‌شود. این نماینده مجلس در خصوص کشور ثالثی که مذاکرات در آن برگزار می‌شود، گفت: در گذشته قطر میزبان مذاکرات بود و این‌بار احتمال دارد کشور دیگری که مورد اعتماد ایران و طرف‌های برجامی است، میزبان باشد. او در پایان تاکید کرد: پیام‌هایی که از سوی طرف‌های دیگر برجام ارسال و از سوی مقامات کشورمان دریافت می‌شود حکایت از این دارد که در آینده نزدیک جلساتی برگزار خواهد شد.

مذاکرات محرمانه برجامی

همچنین یعقوب رضازاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: توافق با عربستان، امارات، قطر و حمایت جدی چین و روسیه از ایران در مذاکرات برجام نشان‌دهنده شکست سیاست‌های صهیونیستی در منطقه بود. همچنین تحولاتی در برخی کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه در حال رقم خوردن است که به نفع کشور ما است و ما در این تحولات نقش داریم. بنابراین آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که ایران از تهدیدها آسیب ندید بلکه روزبه‌روز مواضعش محکم‌تر شده است. او ادامه داد: همچنین دستاوردهای موشکی و دفاعی و نقش ما در امنیت منطقه و توقیف نفتکش‌های آمریکا در تنگه هرمز که اخیرا اتفاق افتاده موجب شد تا آمریکایی‌ها به ایجاد دیپلماسی روی بیاورند و از طریق سیاسی موضوع حل شود. این نماینده مجلس تاکید کرد: برجامی که قبلا مذاکره شده و در دولت فعلی روی میز است و عقب‌نشینی جدیدی اتفاق نیفتاده که به دنبال برجام دیگری باشند. همچنین ما به دنبال برجام موقت نیستیم و بعید می‌دانم آمریکا هم به دنبال برجام جدید باشد. رضا‌زاده در خصوص زمان مذاکره برجامی با آمریکا، گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا روی میز نیست، بلکه مذاکره با طرف‌های اتحادیه اروپا به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود و توسط کشورهای اتحادیه اروپا نقل‌قول‌های آمریکا به مقامات ایرانی صورت می‌گیرد. مذاکرات برجام قطع نشده و مذاکرات با طرف‌های اروپایی ادامه دارد، اما به صورت محرمانه، تا به توافق رسمی برسند و مذاکرات به صورت رسمی ادامه پیدا کند. فعلا مذاکرات به صورت پیام و نامه انجام می‌شود. او در پایان تصریح کرد: نسبت به از سرگیری مذاکرات و به نتیجه رسیدن مذاکرات در چند ماه آینده امیدوارم.