به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به شاخصه مردم‌باوری ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم عشق می‌ورزند و هر جا حادثه‌ای در کشور رخ می‌دهد به عنوان یک خدمتگزار خود را کنار مردم می‌بیند و مردم نیز به این ارتش اعتماد دارند و به آن عشق می‌ورزند. رئیس‌جمهور در ادامه ارتش را سد محکمی در مقابل ضد انقلاب، گروه‌های تکفیری و اشرار عنوان کرد و افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران از مرزبانی در مرزهای کشور گرفته تا در اقیانوس‌ها از منافع کشور و مردم پاسداری و امنیت را برقرار می‌کند و مردم نیز با ارتش احساس یکی بودن دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: نیروهای فرامنطقه‌ای به ویژه نیروهای آمریکایی باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند، چرا که تهدیدکننده امنیت منطقه هستند و برای ملت‌های منطقه امنیت را تامین نکرده و نخواهند کرد، اما حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر جایی از این منطقه امنیت‌ساز است. رئیسی با بیان اینکه امروز قدرت نیروهای مسلح ما بر هیچ کسی پوشیده نیست و به اذعان مقامات کشورهای منطقه در مقابل تهدیدات از حاکمیت ارضی و امنیت آنها حراست کرده است، تصریح کرد: نیروهای مسلح ما اجازه کوچک‌ترین ناامنی در منطقه به هیچ نیرویی نخواهد داد و آسمان منطقه و خلیج همیشه فارس به برکت حضور نیروهای مسلح ما از همیشه تاریخ امن‌تر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های دفاع مقدس، با تقدیم ۴۸ هزار شهید و هزاران جانباز از کشور، مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کرده و امروز نیز مانند دژ مستحکم و حصن حصینی، آرامش و امنیت را به مردم هدیه داده است، افزود: دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه رژیم صهیونیستی پیام قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اند که کوچک‌ترین خطایی علیه کشور ما با پاسخی سخت مواجه خواهد شد و با نابودی حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود. رئیسی در ادامه تصریح کرد: ملت‌های منطقه نیز بدانند پیام اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی امیدآفرینی و امنیت برای آنها خواهد بود و ارتش دلاور ما همواره تامین‌کننده آسایش و آرامش آنهاست.

رئیس‌جمهور همچنین خطاب به خانواده معظم شهدا تصریح کرد: اگر تا امروز خون شهدای شما توانسته در برابر جاهلیت مدرن کشور را مصون بدارد، ارتش و نیروهای مسلح ما نیز همواره پاسدار خون مطهر آنها خواهند بود و بر عزت و اقتدار ایران اسلامی خواهند افزود. رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت تجهیز نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: دولت خود را موظف به تجهیز و پشتیبانی از نیروهای مسلح می‌داند و برای رفع دغدغه سازمانی و فرد به فرد آنها تلاش خواهد کرد.

رونمایی از پهپادهای ارتش

مراسم روز ارتش روز گذشته درحالی برگزار شد که به علت همزمان بودن مراسم رژه امسال با ماه مبارک رمضان، رژه نیروهای پیاده انجام نشد و انواع تانک‌ها، موشک‌ها، توپ‌ها، خودروهای زرهی، پهپادها، سامانه‌های جنگ الکترونیک و سایر تجهیزات نظامی در این رژه به نمایش درآمد. به این ترتیب در مراسم دیروز ۵۷ فروند بالگرد تهاجمی، شناسایی، پشتیبانی و پشتیبانی رزمی بر فراز مرقد امام راحل پرواز کردند. به گزارش «ایسنا»، بیش از ۴۰ فروند از انواع جنگنده‌های بومی و غیر بومی اعم از صاعقه، کوثر، اف‌۵، اف‌۴، اف‌۱۴، اف‌۷، میگ، سوخو ۲۴ و انواع بالگردهای هوانیروز در این مراسم شرکت کردند.

در ادامه مراسم پهپادهای ارتش شامل پهپادهای مهاجر ۶، مهاجر ۴، مهاجر ۲، رعد ۸۵، آرش، ابابیل ۴، یسیر، کرار، ناصر، کیان۱، کیان۲، امید، کمان ۱۲، کمان ۲۲، ابابیل ۵ و پهپاد صادق به صورت محمول از مقابل جایگاه رژه رفتند. در ادامه این مراسم، انواع جنگنده و هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی در آسمان محل مراسم رژه هوایی اجرا کردند. همچنین در ادامه مراسم رژه ارتش، چتربازان ارتش از بالگردها به بیرون پریده و در آسمان به پرواز درآمدند. همزمان رژه دریایی نیز توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، از جمله ناوشکن‌ها و زیرسطحی‌های ایرانی در خلیج‌فارس و دریای عمان برگزار شد.

آمادگی ارتش برای جنگ‌های احتمالی آینده

درحاشیه این مراسم، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش گفت: نیروی زمینی قهرمان ما پوست‌اندازی کرده و شما یک نیروی زمینی جدید را در این رژه و هم در عرصه‌های مختلفی که مشغول انجام ماموریت است، مشاهده می‌کنید که با فناوری‌های جدید مورد نیاز جنگ‌های امروز و با پیش‌بینی‌هایی که برای جنگ‌های احتمالی آینده شده، تسلیحات و تجهیزات مناسب برای آن آماده شده است. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز روز گذشته در حاشیه مراسم رژه ارتش در جمع خبرنگاران گفت: ما مانند همه کشورها تلاش کردیم تا قابلیت‌های دفاعی خود را ارتقا بدهیم. به گزارش «ایسنا»، وی ادامه داد: ما تجهیزات خود را علیه کشورهای دوست و منطقه به کار نمی‌گیریم، بلکه علیه کسی به کار می‌گیریم که قصد تجاوز به تمامیت ارضی و استقلال نظام را داشته باشد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز درحاشیه این مراسم گفت: با تحولاتی که در ارتش انجام شده این نیرو به یک نیروی متحرک تبدیل شده است‌ که تجهیزات به‌روزی دارد و در آینده بسیار نزدیک شاهد رونمایی از قدرت جدیدی در ارتش خواهیم بود. درهمین حال فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم رژه ۲۹ فروردین ارتش گفت: ما هیچ چیزی غیر از امنیت و آسایش برای کشورهای منطقه آرزو نمی‌کنیم. پیام این رژه امروز در واقع برای همسایگان این بود که ما حامی ملت‌های مسلمان هستیم و آنها را در صحنه‌های سخت تنها نمی‌گذاریم. به گزارش «ایرنا»، سردار سلامی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران به هر شکل لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است و تلاش می‌کند قدرت دفاعی خود را برای آرامش و صلح در منطقه به‌کار بگیرد.