بررسی تعرفه جدید و مقایسه آن با تعرفه سال ۱۴۰۰ نشان از کاهش عرض پلکان‌ها دارد و این مساله باعث شده است تا به عنوان مثال مشترکی که سال ۱۴۰۰ در پله ۸ قرار می‌گرفت، اینک در پله ۱۰ قرار گیرد که به لحاظ تعرفه‌ای اختلاف زیادی با قبل دارد. این مساله در مورد سایر پله‌ها نیز صادق است. هر چقدر میزان مصرف بیشتر شود، جابه‌جایی پله‌ها نیز بیشتر نمود پیدا می‌کند؛ به‌طوری‌که علاوه بر جابه‌جایی پلکان، افزایش تعرفه جدید نیز بر آن اثر گذاشته و افزایش هزینه مضاعفی را به‌همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه مشترکی که قبلا در انتهای پله نهم قرار داشت و به‌ازای هر متر مکعب ۷۲۷ تومان پرداخت می‌کرد، مطابق مصوبه جدید وارد پلکان ۱۱ و ۱۲ شده و باید به‌ازای هر متر مکعب ۵ تا ۶ هزار تومان پرداخت کند.

به عبارتی مشترکان گاز خانگی با دو نوع افزایش قیمت مواجه خواهند بود؛ نخست افزایش قیمت ناشی از تغییر دامنه پلکان و دوم جهش قیمتی حاصل از تعرفه‌های جدید. در ادامه این گزارش تاکید شده است: نظام پلکانی افزایشی‌(آی.‌بی.‌تی) در مصوبه جدید به‌طور عادلانه اجرا نشده است؛ به گونه‌ای که شیب زیاد افزایش تعرفه گاز در مرز ۸۵۰ متر مکعب‌(پله ۸ قدیم و ۱۱ جدید) از ۱۵۰۰ تومان به ۵هزار تومان نامناسب است. عمده موارد افزایش شدید مبلغ قبوض گاز نیز مربوط به مشترکانی است که در همین محدوده مصرف قرار داشتند.

قواعد با قیمت و پول تنظیم نمی‌شود

محمد‌مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از میزان افزایش بهای گاز، گفت: تنظیم قواعد و مسائل کاری با قیمت و پول روش صحیحی نیست. ما می‌گوییم چون گاز کم داریم مردم باید مصرف‌شان را پایین بیاورند، پس قیمت گاز را افزایش دهیم! از سوی دیگر شدت افزایش قیمت گاز به نحوی بود که آقای رئیس‌جمهور یکباره ۷۰ درصد تخفیف دادند. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت گاز بدون حساب بالا رفته است. او ادامه داد: البته از آقای رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی بر افزایش قبوض گاز تشکر می‌کنم، اما این موضوع نشان‌دهنده این است که پله‌های درنظر گرفته شده و قیمت‌ها منطقی و کارشناسی نیست. باید از اسراف جلوگیری شود و صرفه‌جویی کرد، اما این اقدام باید با روش صحیح اتفاق بیفتد.

مگر مردم می‌توانند یکباره ساختمان‌شان را برای کاهش مصرف ایزوله کنند؟ این نماینده مجلس اظهار کرد: افزایش قیمت برای کاهش مصرف جواب درستی نمی‌دهد. متاسفانه دولت برای کاهش مصرف تنها از روش افزایش قیمت استفاده می‌کند که به نظر بنده روش مناسبی نیست. تخفیف ۷۰ درصدی آقای رئیس‌جمهور برای بهای گاز نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز کارشناسی و صحیح نبود و امیدوارم که تعرفه‌گذاری بهای گاز را اصلاح کنند. مفتح در خصوص اقدام دولت برای کاهش ناترازی گاز، گفت: دولت برای کاهش ناترازی گاز باید راندمان دستگاه‌های حرارتی را بالا ببرد، ساختمان‌ها را ایزوله کند و مردم را به کاهش مصرف تشویق کند البته نه با مکانیزم قیمت.

راه‌های جایگزین کاهش مصرف گاز

همچنین جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یکی از ابزارهای کاهش مصرف گاز افزایش قیمت است، تاکید کرد: در بحث مدیریت مصرف یکی از ابزارها، ابزار قیمتی است. البته باید به گونه‌ای عمل شود که پرداخت بهای گاز مناطق سردسیری که مصرف بالایی دارند غیر قابل تحمل نباشد. او ادامه داد: در دنیا بخاری‌هایی تولید می‌شود که مصرف گاز پایین و راندمان بالایی دارد، اما متاسفانه در زمینه استفاده از وسایل گرمایشی کم‌مصرف در کشور کاری انجام ندادیم. باید از سازوکار ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید حتما استفاده شود و به تصویب طرح‌ها و پروژه‌های بخش خصوصی در این زمینه در شورای اقتصاد کمک کرد تا از این طریق بتوانیم بخش عمده مشکل را حل کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با هماهنگی میان وزارت نیرو و وزارت نفت شاید در زمستان بتوانیم بخشی از انرژی مورد نیازمان را از برق تامین کنیم. با این اقدام می‌توانیم عدم تعادل‌هایی که در زمینه مصرف برق وجود دارد و باعث ایجاد مشکلاتی شده را برطرف کنیم. قادری به ناترازی گاز در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: قطعا اگر سرمایه‌گذاری جدیدی اتفاق نیفتاد با روندی که در مصرف گاز داریم، در فصل سرد مشکل پیدا می‌کنیم. در فصل‌هایی که مصرف گاز زیاد نیست ما می‌توانیم گاز را ذخیره و در روزهای اوج مصرف از این ذخایر استفاده کنیم. باید مدیریت مصرف را به صورت جدی دنبال کنیم و از اسراف جلوگیری کنیم. او ادامه داد: از سوی دیگر باید در فصول سرد بتوانیم از کشورهای همسایه، گاز بگیریم و در سایر فصول بتوانیم به این کشورها گاز بدهیم. افزایش ظرفیت‌های تولید گاز نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.