او همچنین با بیان اینکه دولت هر همفکری بخواهد ما انجام می‌دهیم، گفت: کسی مانع نظارت مجلس شورای اسلامی بر دولت در بحث مربوط به ارز نیست و افتخار مجلس این است که از یک ماه و نیم پیش شرایط را پیش‌بینی کرد و ۴۰ روز قبل بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی درباره کنترل بازار ارز به دولت و رئیس‌جمهور منتقل شد. ما کارمان را انجام داده‌ایم و اکنون هم انجام می‌دهیم. سخنان رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در انتقاد از وضعیت ارزی کشور مطرح شد که صبح روز گذشته در هفتمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٢، در تذکری گفت: احترام امام‌زاده را باید متولی نگه دارد. وظیفه مجلس نظارت است.  به گزارش «دنیای اقتصا‌د»، او ادامه داد: امام فرمود مجلس در راس امور است، اما کجا در راس امور است؟

اما شما روز یکشنبه گفتید دولت باید کمیته‌ای برای ساماندهی ارز تشکیل دهد! پس قرار است این کمیته کی تشکیل شود؟ چرا ما نباید حرمت خود را نگه داریم؟ در پاسخ به این تذکر بود که رئیس مجلس گفت: موضوعی که نمایندگان مطرح می‌کنند آن است که در جلسه غیرعلنی بحث شد گروه مشترکی برای همفکری تشکیل دهند من هم توضیح دادم که اشکالی ندارد دولت هر همفکری که بخواهد ما انجام می‌دهیم ما کار نظارتی‌مان را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم و نظرات را منعکس کردیم. قالیباف اضافه کرد: روز گذشته‌(یکشنبه) هم آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوعات لازم را متذکر شد ما پیگیر هستیم.

ثبت ۷هزار پیشنهاد بودجه‌ای

 در کنار پاسخ قالیباف به تذکر نماینده فلاورجان، رئیس مجلس در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در پاسخ به اخطار قانون اساسی مطرح شده از سوی جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت درباره عدم اعطای فرصت به نمایندگان از سوی هیات رئیسه جهت طرح پیشنهاد با بیان اینکه «۷هزار پیشنهاد ثبت شده است» اظهار کرد: در این ۱۰ روز هرچقدر تلاش کنیم حداکثر می‌توانیم ۲۲۰ تا ۲۳۰ پیشنهاد را در صحن مطرح و بررسی کنیم؛ این درحالی است که هر کدام از نمایندگان اصرار دارند که در هر تبصره چند پیشنهادشان مطرح شود که این موضوع امکان‌پذیر نیست.

تولید و فروش نفت سال‌ آینده تراز می‌شود

قالیباف در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، در پاسخ به تذکر لطف‌الله سیاهکلی نماینده قزوین که ارقام مندرج در بودجه در حوزه تولید و فروش نفت را غیرواقعی دانسته و از ناترازی عملیاتی بودجه انتقاد کرده بود، با بیان اینکه بیش از آنچه درباره توان فروش نفت ایران گفته می‌شود، توان تولید و صادرات داریم گفت که سال آینده بر اساس ظرفیت تولید و میزان فروش، تراز خواهد شد. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت ما حداقل ۶۰۰ هزار بشکه بیش از عددی است که شما گفتید، افزود: به‌طور قطع و براساس ظرفیت تولید و میزان فروش، عدد ۶۰۰ هزار بشکه را با هرکدام از موارد برشمرده شده جابه‌جا کنیم این مساله بالانس خواهد شد.

ادامه بررسی لایحه بودجه

همزمان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٢ در بخش درآمدی روز گذشته ادامه داشت. درهمین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی اجازه دادند تا سقف درآمد اختصاصی خود در سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها در سال آینده اقدام کنند. همچنین با تصویب مجلس، تعرفه گاز مصرفی ‌تاسیسات گردشگری و صنایع دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها در سال آینده مشابه تعرفه خدمات محاسبه می‌شود. ازسوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف به واریز ۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به صندوق ‌شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کردند.  

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با تصویب مجلس، تعرفه گاز مصرفی ‌تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی و آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها در سال آینده مشابه تعرفه خدمات محاسبه و تعرفه برق موارد موضوع این بند در مناطقی که فاقد گاز هستند برابر تعرفه مصارف عمومی در قانون مانع‌زدایی صنعت برق درنظر گرفته می‌شود. همچنین شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف به واریز ۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به صندوق ‌شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شدند. درهمین حال وزارت صمت موظف شد تا درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را به‌ حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

نمایندگان مجلس در ادامه مقرر کردند تا خزانه‌داری کل کشور ۱۰ درصد از منابع ردیف‌های درآمدی (جریمه‌های وصولی پلیس راهور و خدمات قضایی وصولی توسط قوه‌قضائیه و هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی تعزیرات حکومتی) تا سقف ۷ هزار میلیارد ریال را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه‌ای به دستگاه‌های اجرایی مجوز فروش املاک مازاد خود را دادند. در مصوبه‌ای دیگر با تصویب مجلس میزان مالیات واحدهای مسکن مهر برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ معادل ۳۰۰هزار تومان تعیین شد.