رئیسی با بیان اینکه سفر به چین به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین صورت گرفته است، افزود: این نگاه راهبردی، امروز تبدیل به سند شراکت جامع راهبردی ایران و چین شده است و با توجه به توافقات صورت گرفته می‌توان این سفر را نقطه عطفی در جهت ارتقا و توسعه روابط و همکاری‌‌‌های ایران و چین در همه عرصه‌‌‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری دانست. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مزایای ملموس توافق‌نامه‌‌‌های امضا شده برای کسب‌و کارها، سرمایه‌گذاران و مردم عادی هم گفت: بر پایه توافقاتی که مسوولان عالی ایران و چین امضا کردند، دو کشور می‌توانند همکاری‌‌‌ها و تعاملاتی متفاوت از قبل در حوزه‌‌‌های صنعت، معدن، کشاورزی، راه‌‌‌های مواصلاتی و در حوزه‌‌‌های فرهنگی و رسانه‌‌‌ای رقم بزنند.

بنابراین از همه فعالان اقتصادی در چین و ایران می‌‌‌خواهیم ظرفیت‌‌‌های متنوع و متقابل را بازشناسی کرده و سعی کنند در جهت ارتقای روابط تجاری فی‌مابین حرکت کنند. رئیسی ابتکار کمربند- راه چینی‌‌‌ها را به سود کشورهای در مسیر این پروژه دانست و اظهار کرد: با احیای این مسیر اولا آن ارتباط باستانی در جاده ابریشم به شکل مدرن و نوین در منطقه احیا خواهد شد و در ثانی روابط تجاری و اقتصادی منطقه تسهیل خواهد شد. همچنین ایده کمربند- راه وضعیت تجاری و اقتصادی منطقه و حتی بخش مهمی از جهان را تسهیل کرده و باعث می‌شود که به ظرفیت‌‌‌های کشورهای این مسیر توجه بیشتری شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این ایده می‌تواند در راستای تحقق اهداف مهم سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای و نیز اهداف مهم طرح توسعه جهانی نقش‌‌‌آفرین باشد، بر همکاری جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق این ایده تاکید کرد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌‌‌های ۴۰ ساله آمریکایی‌‌‌ها و ادعای سیاستمداران این کشور مبنی بر اینکه تحریم‌‌‌های آنها متوجه دولت ایران است و نه مردم، تصریح کرد: انگیزه آمریکایی‌‌‌ها از اعمال تحریم، انتقام از ملت ایران بابت ۴۴ سال مقاومت و ناکام گذاشتن آمریکا در رسیدن به اهدافش است. تحریم‌‌‌ها قرار بود ملت ما را متوقف کند، اما مردم و جوان‌‌‌های ما متوقف نشدند، دچار کندی و ایستایی نشدند و از تحریم‌‌‌ها و تهدیدها برای خودشان فرصت‌‌‌ها ساختند؛ پیشرفت‌‌‌های امروز ایران در صنایع مختلف، پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی است. رئیس‌جمهور درباره تعاملات ایران در سازمان همکاری شانگهای هم گفت: باور داریم که این سازمان این ظرفیت را دارد که تعامل بین کشورهای عضو را روز‌به‌روز افزایش دهد و ظرفیت‌‌‌های منطقه آسیا را به‌هم نزدیک کرده و باعث تبادل تجربیات بین کشورها باشد؛ خصوصا در حوزه‌‌‌های اقتصادی و تجاری و کارهای فناورانه می‌توان گام‌‌‌های خوبی برداشت. رئیسی در نهایت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از زمانی که عضو شانگهای شده، تلاش کرده است که از جمله اعضای فعال سازمان باشد و معتقدیم این همکاری‌‌‌ها می‌تواند به نزدیک‌‌‌ شدن هر چه بهتر و بیشتر امکانات و ظرفیت‌‌‌های کشورهای عضو کمک کند.