راهکار مجلس چیست؟

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه غیر‌علنی مجلس، اظهار کرد: نمایندگان در جلسه غیر‌علنی نگرانی مردم، کارشناسان و کسانی‌که دلسوز نظام هستند را مطرح کردند. اخیرا موج گرانی قیمت ارز و اقلام و اجناس و کالاهای اساسی؛ نگرانی‌هایی را در کشور به وجود آورده است. قرار شد برای حل این مشکلات راهکار ارائه شود. نقدینگی و تورم بالا موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود و مردم نباید زیان انباشته را از جیبشان پرداخت کنند. او تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در بازار ارز وجود دارد، قرار شد جلسه غیر‌علنی را امروز و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد داشته باشیم و برای حل مشکلات ارزی کشور راهکار ارائه شود. چون در حال حاضر زمان آزمون و خطا نیست و قیمت‌ها رو به افزایش است. افزایش نرخ ارز بر بخش بزرگی از جامعه اثر منفی می‌گذارد و نگرانی مردم را به دنبال دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی از ایراداتی که در جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس مطرح شد این بود که رئیس کل بانک مرکزی در نخستین روزی که منصوب شده بود در تلویزیون اعلام کرد که نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان است! نمایندگان در تعجب هستند که این مبنا اساسا از کجا آمد و چرا رئیس کل بانک مرکزی این التهاب را به بازار وارد کرد. ما معتقدیم قیمت دستوری هیچ موقع نرخ را تعیین نمی‌کند. بلکه نظام عرضه و تقاضاست که در علم اقتصاد نرخ ارز را تعیین می‌کند. رضایی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور اخیرا در حضور مقام معظم رهبری اعلام کردند که نرخ‌ها را کاهشی می‌کنیم، اما نرخ‌ها صعودی شد. افزایش نرخ ارز تبعات تصمیمات غلط است و تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیستند و باید در جلسه فردا بررسی شود تا مشخص شود ما به عنوان نماینده چه کمکی می‌توانیم انجام دهیم و دولت چه اقدامی می‌تواند انجام دهد.

ماحصل این گفت‌وگوها به جمع‌بندی و برنامه‌ای باید برسد که به سود مردم باشد. همچنین یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به دلیل نگرانی نمایندگان از وضعیت نابسامان بازار ارز روز گذشته جلسه غیر‌علنی برگزار شده بود. افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت‌ها و در تنگنا قرار گرفتن اکثریت مردم دارد. او ادامه داد: در جلسه روز گذشته نمایندگان عدم رضایتشان را از وضعیت نابسامان وزارت اقتصاد و عملکرد ضعیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند. نمایندگان از ریاست مجلس خواستار دعوت آقای رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس و تعیین تکلیف موضوع شدند. این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت نباید بیش از این اجازه افزایش قیمت ارز و سکه را بدهد.

اقدامات اخیر بانک مرکزی در توزیع ربع سکه و توزیع ۵هزار یورو به متقاضیان آسیب جدی به بیت‌المال وارد کرد و دردی را دوا نکرد، بلکه باعث جولان بیشتر دلالان بازار ارز و طلا شد. به گفته رضازاده دولت باید هرچه سریع‌تر فکر اساسی برای حل مشکل بازار ارز و طلا کند و حتی اگر لازم باشد بانک مرکزی اقدامات لازم برای حذف دلار از بازار اقتصادی ایران را انجام دهد. او تاکید کرد: همچنین نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی اقدامات جدی برای کنترل بازار کند اگر فکر اساسی نشود شاهد اوضاع بدتری در اقتصاد خواهیم بود.

چرا نرخ ارز افزایش یافته است؟

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جلسه غیر‌علنی مجلس، گفت: دولت در بازار ارز به صورت علمی، اقدام نمی‌کند. از یکسو شاهد چاپ پول و از سوی دیگر شاهد کسری بودجه دولت هستیم. برخی نمایندگان معتقدند دولت عمدا ارز را بالا می‌برد تا کسری بودجه‌اش را جبران کند. او ادامه داد: دولت بر اساس نظر اقتصاددانان عمل نمی‌کند و دایره مشورت دولت تعداد اندکی هستند. دولت از نیروهای دانشگاهی و اقتصاددانانی که در دانشگاه‌ها هستند، مشورت نمی‌گیرد. همین امر موجب شده اقدام غیر‌علمی در اقتصاد صورت بگیرد و شاهد افزایش نرخ دلار و تورم باشیم که از عوامل نارضایتی مردم هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به کاهش ارزش پول ملی، تاکید کرد: ما شاهد تورم ۴۷ درصد هستیم و با افزایش نرخ تورم، ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. همین امر موجب خلق و چاپ پول از سوی دولت می‌شود و دولت در این شرایط کسری بودجه‌اش را با افزایش نرخ ارز جبران می‌کند. همین امر موجب می‌شود کار غیرعلمی در اقتصاد صورت بگیرد و شاهد وضعیت کنونی در کشور باشیم. محمودزاده خاطرنشان کرد: در جلسه غیر‌علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی هیچ کدام از دولتمردان حضور نداشتند، اما قرار است در جلسه امروز مجلس وزیر اقتصاد و معاونین ایشان، رئیس کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور حضور داشته باشند.

همچنین احمد علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: در جلسه غیر‌علنی روز گذشته مجلس صحبت‌های معمولی و همیشگی مطرح شد. ما اعتراض کردیم که این صحبت‌ها به صورت علنی باشد و مسوولان مربوطه هم در مجلس حاضر شوند تا مردم در جریان برنامه مسوولان برای کنترل بازار ارز قرار بگیرند، اما این کار انجام نشد. او ادامه داد: به خواسته‌های ما از دولت وقعی گذاشته نمی‌شود و شاهد شرایط امروز کشور هستیم. مسوولان نمی‌خواهند بپذیرند که اشکال از نوع نگاه به موضوع است. مسوولان می‌خواهند دیگ جوشان افزایش قیمت دلار را با ریختن دلار در آن سرد کنند. این نگاه از سال ۷۰ تاکنون وجود داشته و به همین ترتیب ۲۸۰ میلیارد دلار را از دست داده‌ایم و جواب هم نگرفتیم و اصرار داریم همین شیوه را ادامه دهند.

اگر مشکل را درست بشناسیم می‌توان برای آن چاره‌جویی کرد. این نماینده مجلس با اشاره به لزوم خروج دولت از اقتصاد کشور، تاکید کرد: به نظر می‌رسد نسخه‌ای که برای بازار ارز تجویز می‌شود؛ خروج دولت از اقتصاد را الزامی می‌کند، ولی دولت‌ها بنا به هر دلیلی تمایلی برای خروج از بازیگری اقتصاد ندارند. دولت سعی دارد بازیگر اصلی صحنه اقتصاد باشد و همه منافع و استعدادها را از بین می‌برد. مردم احساس می‌کنند نمی‌توانند با دولت رقابت کنند و هرکسی با دولت رقابت کرده، بیچاره شده است. علیرضا بیگی گفت: در جلسه غیر‌علنی روز گذشته برخی که همچنان نگاه سلبی دارند توصیه‌شان این بود که دلار قاچاق محسوب شود و هر کسی را که در خانه دلار دارد، بازداشت کنند. این مسائل در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب تجربه کردیم و جواب نداده است.