ابوترابی‌فرد همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود به انضباط مالی و اصلاح ساختار بودجه تاکید و اشاره کردند که تعهدات مالی بدون پشتوانه یکی از مسائل بزرگ برای اقتصاد کشور است که باید متوقف شود.  این توصیه‌های بودجه‌ای در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بنای ما این است که سقف بودجه تغییر نکند، از احتمال افزایش سقف بودجه بین یک تا سه درصد خبر داده بود. خبر احتمال افزایش یک تا سه درصدی سقف بودجه در شرایطی اعلام شده است که پیش از این مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود نمایندگان مجلس قول داده‌اند که برای کمک به دولت، سقف بودجه سال آینده را افزایش ندهند. همچنین محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس نیز تاکید کرده بود که مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت را افزایش ندهد. اما احتمال افزایش سقف بودجه و افزایش بارمالی به دولت خطیب نماز جمعه تهران را به واکنش واداشت و او به صراحت از مجلس خواست تا سقف بودجه ۱۴۰۲ را افزایش ندهد.

 البته این تنها توصیه بودجه‌ای خطیب نماز جمعه تهران به نمایندگان مجلس نبود. به گزارش «ایسنا»، خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اصلاح ساختار نظام بودجه از نظر منابع و مصارف در چارچوب قواعد و اصول بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شفاف و برنامه‌محور نقش تعیین‌کننده در نظم مدیریتی، اداری و اقتصادی کشور دارد. اگر با تحول در نظام بودجه‌ریزی رو‌به‌رو شدیم، بدانید شاهد تحول در حوزه‌های مختلف مدیریتی و اقتصادی خواهیم بود.

 وی ادامه داد: متاسفانه هر چه می‌گذرد فاصله ما با قواعد صحیح حکمرانی صحیح مالی در بخش بودجه عمومی بیشتر می‌شود. اصلاحات لازم شکل نمی‌گیرد و فاصله ما با نقطه مطلوب بیشتر می‌شود، بنابراین از نمایندگان در‌خواست داریم در پاسخ به دغدغه‌ها، رهنمودها و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری اولا بدون افزایش هزینه‌های جاری با کنترل حداکثری هزینه‌ها و مخارج اداره کشور و ارتقای کارآیی دولت، زمینه افزایش منابع ریالی و ارزی و رشد منابع صندوق توسعه ملی را با هدف تقویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راهبردی فراهم آورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: این یک مسوولیت مهم است. امروز به نقطه‌ای رسیدیم که رهبر انقلاب می‌فرمایند انجام این مهم ضروری و قطعی است. خواهش داریم این رهنمود را با تمام وجود به عنوان یک دستورالعمل قطعی در بررسی بودجه ۱۴۰۲ مورد نظر قرار دهند. ثانیا در راستای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب، برنامه هفتم توسعه از تمام ظرفیت علمی و کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی برای عبور از بودجه‌ریزی دستگاه‌محور به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه استفاده کنید.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین گفت: باید با الهام از بیانات رهبری معظم برای ارتقای شفافیت و جامعیت بودجه و پیشگیری از تحمیل ناترازی به بانک‌ها و بنگاه‌ها منابع و مصارف یارانه در تبصره ۱۴ و تبصره ‌(۱) و طرح‌های محرومیت‌زدایی و پیشران، یارانه‌های پرداختی بابت گندم و تعهدات سالانه دولت به سازمان تامین اجتماعی را به صورت کامل در سقف منابع و مصارف بودجه عمومی کشور منعکس و عمل کرد.  وی با بیان اینکه عدم شفافیت در بودجه آغاز ناکارآمدی‌ها و نا‌ترازی‌ها است، گفت: یکی از دلایل کسری بودجه این عدم شفافیت است. خطیب نمازجمعه تهران در ادامه سخنانش در نماز جمعه تهران، با تاکید براینکه باید مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود، گفت: همه مردم باید بدانند که هر ریال از بودجه منابع عمومی برای کدام هدف هزینه می‌شود و چه تاثیری در ارتقای کارآیی و رشد اقتصاد ملی دارد. وی گفت: البته آن روز، روز جشن ملی و حرکت به سمت نظام اقتصاد مالی در تراز انقلاب اسلامی است که از آن فاصله داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین گفت: نظام مالی، اداری و اقتصادی کشور با شفافیت و برنامه‌محوری رشد خواهد کرد. ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کنترل تورم به عنوان‌ یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد ایران مستلزم داشتن برنامه جامع با هدف کنترل کسری بودجه، ‌ناترازی بانک‌ها و بنگاه‌ها و صندوق بازنشستگی و مهار رشد نقدینگی است، خاطرنشان کرد: تحقق این مسیر، ثبات در اقتصاد کلان را هموار می‌سازد و موجب فراهم آمدن رشد تورم است.