به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما بسیاری در واشنگتن نگرانند که نتانیاهو، آمریکا را مجبور کند بین اسرائیل و ارزش‌‌‌هایش، یکی را انتخاب کند، و در عمل اسرائیل را از موقعیت متحد به موقعیت دوست و گاهی رقیب، مانند ترکیه، عربستان سعودی، مجارستان و سایر کشورهایی تنزل دهد که ایالات متحده باید با آنها کار کند اما واشنگتن به آنها اعتماد ندارد.نتانیاهو، مانند ترامپ و راست‌‌‌گرایان آمریکایی، مانند اوربان و بولسونارو، مانند مودی، لوپن و نئوفاشیست‌‌‌های ایتالیا، سال‌هاست که یک برنامه اقتدارگرای قومی را ترویج می‌کند که اکنون همه ارزش‌‌‌هایی را که زمانی اسرائیل و آمریکا را محدود می‌‌‌کرد، زیر سوال می‌‌‌برد.

سفر چهارشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به اسرائیل، نشان داد که استراتژی دولت بایدن در حال حاضر این است که بهترین چهره ممکن را در رابطه نشان دهد و حوزه‌هایی مانند مهار تهدید ایران را شناسایی کند که در آن همکاری بین دو دولت امکان‌پذیر است.اما در پشت صحنه در واشنگتن سوال این است: نتانیاهو تا کجا پیش خواهد رفت و چه نقطه عطفی می‌تواند باعث شکاف شود؟ دولت اسرائیل چه کاری باید انجام دهد تا ایالات متحده مجبور شود فعالانه با آن مخالفت کند؟ آنها چه کاری می‌توانند انجام دهند که ممکن است باعث شود دموکرات‌ها در سنای ایالات متحده به فکر قطع کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل یا حداقل موقتا محدود کردن جریان حمایت‌های مالی و نظامی بسیار موردنیاز باشند؟علاوه بر این، مهم است که خود پرزیدنت بایدن به نتانیاهو بفهماند که اینها مانند خطوط قرمز اوباما در سوریه، صرفا نمایشی یا سیاسی نیستند.

او باید به وضوح بیان کند که عبور از آنها روابط بین دو کشور ما را تا زمان حذف نتانیاهو و ائتلافش و رد سیاست‌های آنها توسط دولت بعدی، تغییر می‌دهد. این امر کلیدی است، هم به این دلیل که ممکن است نتانیاهو را از انجام بدترین کارها باز دارد و هم به این دلیل که کاملا مشخص می‌کند که چه مخاطراتی پشت هر تصمیم مغایر با ارزش‌‌‌ها و منافع ملی ایالات متحده است.شخصا نظر من این است که دولت بایدن با ارسال آن پیام می‌تواند از بحران در روابط جلوگیری کند. به این دلیل که نتانیاهو همچنان به اشتباه معتقد است که سیاست آمریکا را در کنار خود دارد. فرمول او حمایت از جمهوری‌خواهان به علاوه یهودیان آمریکایی است.اما مشکل اینجاست: جمهوری‌خواهان صرفا مجلس کنگره را، آن هم به سختی، کنترل می‌کنند.

ترامپ، رفیق نتانیاهو، با مشکلات حقوقی بزرگی مواجه شده و رو به افول است و ۸۰‌درصد یهودیان آمریکایی از جمهوری‌خواهان حمایت نمی‌کنند.زمانی آمریکا و اسرائیل به ارزش‌‌‌های مشترک و منافع استراتژیک مشترک وابسته بودند. اما جنگ سرد به پایان رسیده است و در حالی که ما هنوز روسیه را یک تهدید می‌بینیم، اسرائیل به شیوه‌ای بسیار نگران‌کننده با پوتین کنار آمده است. اسرائیل فعالانه تلاش کرد تا تلاش‌‌‌های آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌‌‌ای با ایران را تضعیف کند - اقداماتی که حتی بسیاری از مقامات ارشد امنیت ملی اسرائیل هم اکنون متوجه شده‌‌‌اند که اشتباه بود.