روی برجام متمرکز نیستیم

به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب با جیمز کلورلی، همتای انگلیسی‌‌‌اش در واشنگتن دیدار کرد که موضوع ایران یکی از محورهای گفت‌‌‌وگوهای آنها بود. دو وزیر خارجه سپس در کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. وزیر امور خارجه انگلیس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش منطقه‌‌‌ای ایران و روابط آن با روسیه مدعی شد: حاکمیت ایران سال‌ها از طریق مسلح کردن و حمایت از گروه‌‌‌های نظامی افراطی و شبه‌نظامیان منطقه، باعث به خاک و خون کشیدن آن شده است. وی ادامه داد: ‌حالا ایران پا فراتر گذاشته و پهپادهایی به روسیه داده است که برای کشتار غیرنظامیان اوکراین به کار رفته است. کلورلی  همچنین در ادامه ادعایش گفت: انگلیس برای پاسخگو کردن ایران به خاطر نقض حقوق‌بشر و همدستی با روسیه در اوکراین، به آمریکا و دیگر متحدان ملحق می‌شود.

جیمز کلورلی همچنین با تکرار اظهاراتی مداخله‌‌‌جویانه درباره امور داخلی ایران، مدعی شد: ما هر جایی که بتوانیم با ایران گفت‌‌‌وگو می‌‌‌کنیم و امیدواریم به زودی به چیزی که می‌‌‌گوییم گوش‌‌‌ کنند. کلورلی با وجود تاکید مقامات ایران بر اینکه تولید و به‌‌‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران گفت: تهدید دیگری که علیه صلح و امنیت بین‌المللی وجود دارد، ناشی از برنامه هسته‌‌‌ای ایران است که پیشرفته‌‌‌تر از حالا نبوده است. آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هیچ گاه نباید به یک سلاح اتمی دست پیدا کند. در ادامه این کنفرانس خبری مشترک، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه اقدامی مانند اعدام علیرضا اکبری از سوی ایران چه تاثیری می‌تواند بر مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای در وین داشته باشد که با وقفه‌‌‌ای چندماهه روبه‌‌‌روست، گفت: ایرانی‌‌‌ها چند ماه پیش، فرصت بازگشت سریع به توافق را از دست دادند.

فرصتی که از سوی همه، اتحادیه اروپا، آمریکا، حتی چین و روسیه تایید شده بود، فراهم بود. اشاره بلینکن به بسته پیشنهادی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه اوت برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که ایران در آن مقطع به آن پاسخ منفی داد.بلینکن با بیان اینکه ما در محکومیت اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی که به ادعای وی با انگیزه سیاسی و ناعادلانه انجام شد، در کنار دولت انگلیس هستیم، ادعا کرد: این اقدام با الگوی سوء رفتار این حکومت  مطابقت دارد. بلینکن ادعا کرد که دولت آمریکا در اقدام برای «پاسخگو کردن حاکمیت ایران» با انگلیس و دیگر متحدانش همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه برجام[توافق هسته‌‌‌ای] الان چند ماه است که دیگر به عنوان موضوعی عملی در دستور کار نیست، مدعی شد: روی برجام متمرکز نیستیم. ما روی آنچه در ایران رخ می‌دهد و روی عملکرد ایران در عرضه تسلیحات به روسیه برای به کار رفتن علیه تمام شبکه [زیرساخت] انرژی در اوکراین متمرکزیم. مسلما تمرکز ما بر دیگر فعالیت‌‌‌های ثبات‌‌‌زدای ایران در منطقه نیز معطوف است. با وجود این‌، بلینکن تاکید کرد: ما همچنان بر این باوریم که موثرترین راه برای عمل به تعهد رئیس جمهور بایدن نسبت به اینکه ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌‌‌ای دست پیدا نکند، از طریق دیپلماسی است و ما شاهد نتیجه و موفقیت‌‌‌آمیز بودن دیپلماسی در زمینه برجام اصلی بوده‌‌‌ایم که برنامه هسته‌‌‌ای ایران را محدود کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌‌‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: پاره کردن این توافق و خروج از آن اشتباه بسیار بدی بود و ما الان با نتایج آن دست و پنجه نرم می‌‌‌کنیم. او در ادامه توضیحاتش در پاسخ به سوال مطرح شده درباره آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران خوانده می‌شود، مدعی شد: در پیش گرفتن دیپلماسی، از جمله با کسانی که اقداماتی ظالمانه انجام می‌دهند، برای پیشبرد منافعمان ضرورت دارد و هیچ وقت به آن «نه» نمی‌‌‌گوییم.

تاکید بورل بر حفظ کانال‌‌‌های برجامی

کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه انگلیس و آمریکا و طرح ادعاها علیه ایران در شرایطی برگزار شد که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش به پارلمان اروپا بر اهمیت حفظ گفت‌‌‌وگوها با ایران جهت تلاش برای احیای توافق هسته‌‌‌ای تاکید کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه اردوپوینت، ‌‌‌ جوزپ بورل در گزارش سالانه اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا درباره موضوع توافق هسته‌‌‌ای گفت: ما پنج اقدام محدودیت‌‌‌زا [در قبال ایران] انجام داده‌‌‌ایم که سه مورد از آنها بر اساس نقض حقوق بشر و دو مورد بر اساس عرضه پهپادها به روسیه انجام شد. بورل در سخنان پایانی‌‌‌اش در جلسه پارلمان اروپا با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای که به دلیل برخی مسائل حل‌‌‌نشده با وقفه‌‌‌ای چند ماهه روبه‌‌‌رو شده است، گفت: اما من فکر می‌‌‌کنم با وجود این‌، ‌‌‌ ما باید کانال‌‌‌های ارتباطی را [با ایران] باز نگه داریم. ما برجام[توافق هسته‌‌‌ای] را داریم و فکر می‌‌‌کنم باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان بیابیم ایران به تسلیحات هسته‌‌‌ای دست پیدا نمی‌‌‌کند.