روز گذشته نخستین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار و هیات رئیسه این کمیسیون انتخاب شد. بر این اساس سیدشمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ شد. همچنین سیدمحسن دهنوی و احمد دنیا‌مالی به ترتیب نایب رئیس اول و دوم و رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ شدند. علی‌اصغر باقرزاده و مجید نصیرایی نیز به عنوان دبیران کمیسیون تلفیق ۱۴۰۲ انتخاب شدند. در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با حضور رئیس و معاون سازمان برنامه‌وبودجه بررسی شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و معاون ایشان آقای پورمحمدی گزارشی را در خصوص تحقق بودجه ۱۴۰۱ و همچنین ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۲ ارائه کردند. او با انتقاد از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: در این جلسه نقدهایی را که نسبت به کلیات بودجه داشتم مطرح کردم. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آن‌طور که باید و شاید به برخی از مسائل روز اقتصادی جامعه توجه نشده است. یکی از نقدهایی که به بودجه دارم این است که بودجه ناظر بر هزینه‌های جاری است و آن هم تنها برای جمعیت ۵ میلیونی کارمند و بازنشسته کشور! نقد، سوال و ابهام من این بود. آقای میرکاظمی پاسخی نداد که برای ثبات اقتصادی و اینکه ما بتوانیم جلوی تورم را بگیریم چه برنامه‌ای در بودجه آورده‌اند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در قانون بودجه مصوب کردیم که قیمت برخی از کالاها بر اساس نرخ آن کالا در شهریور ۱۴۰۰ باشد که دولت نتوانست قیمت‌ها را حفظ کند. اما سوال این است که با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که همین موضوع را هم نیاوردند، چه اتفاقی قرار است برای قیمت این کالاها بیفتد.  حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ به بیمه‌ها توجه نشده است، گفت: همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه کافی به بیمه‌ها نشده است. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم بحث اشتغال و رفاه عمومی مردم را در نظر بگیریم باید در خصوص یارانه بیمه اجتماعی به مردم توجه بیشتری کنیم. در حالی‌که در حال حاضر نرخ و سهم بیمه برای هر فرد بیمه شده عدد بالایی است؛ چرا یارانه بیمه رانندگان و بیمه کارگران صنایع دستی را تامین نکنیم؟ دولت به عنوان کارفرما تکالیفی برعهده سازمان تامین اجتماعی تحت عنوان یارانه بیمه‌شدگان گذاشته، اما چرا در پایان ماه رقمی که باید به تامین اجتماعی بپردازد را نمی‌دهد؟ همین موضوع مشکلاتی را به وجود می‌آورد و بدهی‌ها تلنبار می‌شود و به عدد بسیار بالایی می‌رسد و این رقم را تا ۵۰۰ هزار میلیارد هم عنوان می‌کنند.

 نقد به افزایش حقوق‌های نجومی

او با انتقاد از افزایش حقوق‌های نجومی تاکید کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق نقد دیگری که به دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۲ داشتم این بود که در سال‌های اخیر حقوق‌های نجومی افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که باید فاصله حقوق‌ها کاهش پیدا می‌کرد، اما شاهد هستیم در برخی از شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که میزانی از سهام‌شان برای دولت است، حقوق را چنان بالا بردند که فاصله میان حداقل و حداکثر حقوق تا ۱۰ برابر است و این رویه درست نیست.  این عضو کمیسیون تلفیق اظهار کرد: بحث دیگری که در بودجه ۱۴۰۲ به آن توجه کافی نشده است، موضوع جاماندگان سهام عدالت است.

عده‌ای از مردم سهام عدالت دریافت کردند و عده‌ای هنوز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در حالی‌که افراد‌ واجد شرایطی وجود دارند. همچنین نکته دیگری که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به آن انتقاد داشتم این بود که در بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ برداشته شد و آزادسازی صورت گرفت و در مقابل آن یارانه‌ای به مردم داده شد. در حال حاضر با توجه به اینکه شاهد تغییر قیمت ارز هستیم آیا دولت برای ثبات بازار و تامین کالاهای اساسی برای مردم برنامه‌ای دارد؟ متاسفانه در این خصوص برنامه‌ای از سوی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ندیدم.

 انتقاد از نحوه توزیع یارانه پنهان

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از نحوه توزیع یارانه پنهان گفت: از سوی دیگر نزدیک به ۱۵۰۰همت یارانه پنهان توزیع می‌کنیم و این یارانه پنهان به نحوی توزیع می‌شود که فاصله میان فقر و غنا را افزایش می‌دهد. اما پیشنهادی در این خصوص در بودجه ۱۴۰۲ داده نشده است. بنابراین بنده با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ مخالف هستم مگر اینکه در روند رسیدگی در کمیسیون تغییرات جدی برای آن رخ دهد. برخی از اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ نقد داشتند و برخی از نقدهای نمایندگان در خصوص مالیات، قیمت ارز و میزان صادرات بود.

 چه‌کسی در ارائه بودجه کوتاهی کرد؟

او با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت در تدوین سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق نسبت به عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام نقد داشتم. چون ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری ایده سیاست‌های کلی برنامه هفتم را به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند. اما متاسفانه مجمع ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ این سیاست‌ها را تدوین کرده است. یعنی بعد از حدود ۲۱ ماه ۲۲ محوری که به مجمع تشخیص مصلحت داده شده بود را به ۲۴ محور افزایش داده است. بنابراین به مجمع تشخیص مصلحت نظام نقد داریم که در این زمینه کوتاهی کرده است و این کوتاهی باعث شده که دولت نتواند سر موقع برنامه هفتم را تنظیم کند. در حال حاضر برنامه هفتم را در دست نداریم و می‌خواهیم بودجه سالی را که متعلق به برنامه هفتم است، بنویسیم.