قهرمانپور درمورد تاثیرات نزدیکی موضع ایران به روسیه در بحران اوکراین بر احیای برجام، گفت: «ابتدای جنگ اوکراین، به نظر می‌‌‌رسید که تاثیر زیادی بر مذاکرات نداشته باشد؛ چراکه مساله هسته‌‌‌ای و مساله کنترل تسلیحاتی در میان قدرت‌‌‌های بزرگ جایگاه ویژه‌‌‌ای داشت و تصور می‌‌‌شد که فارغ از اختلاف‌نظراتی که با یکدیگر دارند، بخواهند که این مساله را حل کنند. اما به تدریج که شرایط تغییر کرد، یعنی جنگ طولانی‌‌‌تر و تنش در روابط روسیه با غرب، مخصوصا اروپا، بیشتر شد میزان تاثیرگذاری جنگ اوکراین بر پرونده هسته‌‌‌ای هم افزایش پیدا کرد. اما این تاثیرگذاری چندان زیاد نیست. به این معنا که فارغ از جنگ اوکراین هم ما امکان احیای برجام را داریم.»

وی افزود: «با این حال آنچه مشخص و غیرقابل انکار است، این است که به مرور زمان میزان تاثیرگذاری جنگ اوکراین، به عبارت دقیق‌‌‌تر تنش میان روسیه و غرب، بر پرونده هسته‌‌‌ای و به طور کل در ایران بیشتر شده است. دلیلش هم این است که تنش میان روسیه و غرب یک تنش در سطح بین‌المللی است و غرب هر کشوری  را که به روسیه کمک کند در جبهه مقابل خود می‌‌‌بیند. به همین خاطر اقدامات سختی علیه آن دولت انجام می‌دهد.»

قهرمانپور در نهایت نیز تاکید کرد: «وقتی جنگ اوکراین شروع شد، بسیاری از اروپایی‌‌‌ها فکر کردند که ممکن است اروپا برای بار سوم وارد جنگی فراگیر شود. بنابراین احساس تهدید اروپایی‌‌‌ها از جنگ اوکراین بسیار زیاد، عمیق و دارای ریشه‌‌‌های تاریخی است. اما در ایران این اثرگذاری چندان جدی گرفته نشد؛ گویی که تنش میان روسیه و اروپا یک تنش محدود و موقت است. در نتیجه باعث افزایش تنش در روابط ایران و اتحادیه اروپا شد. در نتیجه شاهد هستیم که اتحادیه اروپا مواضعش را نسبت به ایران سختگیرانه‌‌‌تر کرده، تحریم‌‌‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده و به نظر می‌رسد این روند فعلا ادامه خواهد داشت.»