خبری که روز گذشته از سوی رئیس مجلس نیز تایید شد و او در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز تاکید کرد: براساس توافق صورت گرفته دولت تا پایان دی‌ماه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم می‌کند و مجلس ابتدا برنامه هفتم را تصویب می‌کند و اگر فرصت نشد بودجه را به صورت چند دوازدهم تصویب خواهیم کرد. رئیس مجلس همچنین تصریح کرد اگر توانستیم چند دوازدهم را بررسی می‌کنیم و گرنه بعد از عید بودجه را تکمیل می‌کنیم چرا که نمی‌توانیم خلاف آیین‌نامه عمل کنیم.  به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف همچنین گفت: ما اجازه تمدید برنامه ششم توسعه را نداریم و بر اساس توافق صورت گرفته قرار شده دولت به سرعت در دی ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و از آنجا که از ۱۵ آذر ماه نیز گذشته است، بودجه چنددوازدهم ضمیمه لایحه بودجه شود. برنامه ششم توسعه یک بار و برای یک سال تمدید شده است و ما اجازه نداریم که مجددا برنامه را تمدید کنیم. سخنانی که می‌توان از آن به عنوان آخرین فرصت مجلس به دولت برای ارائه برنامه هفتم توسعه یادکرد.

موضوع ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ مدت‌هاست که موجب اختلاف میان نمایندگان مجلس و دولت شده است. آنچه موجب این اختلاف شده اولویت ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه بر برنامه بودجه سال ۱۴۰۲ و ترتیب بررسی این لوایح در مجلس است. طبق ماده ۱۸۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است حداکثر تا پایان خرداد ماه سال پایانی اجرای هر قانون برنامه پنج‌ساله توسعه، بعدی را به مجلس تقدیم کند، بنابراین از آنجا که خرداد سال ۱۴۰۰، سال پایانی برنامه پنج‌ساله ششم بود و این برنامه تاکنون یک سال هم تمدید شده است، طبیعتا دولت باید تا خرداد سال جاری، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌کرد، اما دولت تا به حال برنامه را به مجلس ارائه نداده است.

ازسوی دیگر دولت در ارائه برنامه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس نیز امسال تاخیر داشت و لایحه برنامه بودجه را پنجم دی ماه به مجلس ارسال کرد. این درحالی است که مطابق قانون باید لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه به مجلس تقدیم می‌کرد. همه این تاخیرها موجب شد تا مجلس به‌طور صریح اعلام کند با وجود ارسال لایحه بودجه به مجلس، این لایحه تا زمان ارسال برنامه هفتم توسعه به مجلس و بررسی آن اعلام وصول نخواهد شد و بررسی‌اش به تعویق خواهد افتاد.

از همین‌رو نمایندگان مجلس بارها در سخنان‌شان تاکید کردند با توجه به تاخیر دولت در ارائه برنامه توسعه و لایحه بودجه، احتمالا بودجه چند دوازدهم برای سال آینده به تصویب می‌رسد. احتمالی که به نظر می‌رسد با سخنان روز گذشته رئیس مجلس قطعیت پیدا کرده است. البته پیش از این «دنیای اقتصاد» هم در گزارش روز شنبه خود از تصویب بودجه چند‌دوازدهم برای سال آینده خبر داده بود.  اما اولتیماتوم روز گذشته رئیس مجلس به دولت برای ارسال برنامه هفتم توسعه پس از آن صورت گرفت که روز گذشته در جلسه علنی مجلس محمد‌رضا میرتاج‌الدینی در تذکری گفت: نزدیک به دو هفته است که دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به هیات رئیسه مجلس تحویل داده است، اما از آنجا که دولت برنامه هفتم را هنوز ارائه نکرده هیات رئیسه لایحه بودجه را نگه داشته تا دولت برنامه هفتم را تکمیل کند.

به این‌ترتیب ما دو هفته از رسیدگی به لایحه بودجه سال آتی عقب افتاده‌ایم و با ادامه روند با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. به گزارش «ایسنا»، نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: همکاری و تعامل بین مجلس شورای اسلامی اقتضا می‌کند به آسانی از این مسائل مهم نگذریم، انتظار می‌رود تدبیری شود تا برنامه ششم توسعه تمدید شود و ما لایحه بودجه را بررسی کنیم و سپس به سراغ بررسی برنامه هفتم توسعه برویم.

به دنبال این سخنان، محمدباقر قالیباف نیز با بیان اینکه ما نمی‌توانیم مجلس شورای اسلامی را سلیقه‌ای اداره کنیم، گفت: تعامل به این معنا نیست که ما پا روی قانون بگذاریم، ماده ۱۸۰ آیین‌نامه دقیقا مشخص کرده که چگونه باید روند بررسی برنامه پنج ساله در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. ما نمی‌توانیم بودجه‌ای تصویب کنیم که قانون برنامه نداشته باشد.

رئیس مجلس همچنین تاکید کرد از ماده ۱۸۰ تا ۱۸۴ آیین‌نامه تکلیف مجلس برای رسیدگی به برنامه بودجه مشخص است و ما نمی‌توانیم خلاف آیین‌نامه کاری انجام دهیم. پس از این سخنان میرتاج‌الدینی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس گفت: توضیحات خوبی ارائه کردید، اما راه‌حل دیگری وجود دارد و آن این است که برنامه ششم توسعه را تمدید کنید تا بودجه به موقع به سرانجام برسد. رئیس مجلس نیز مجددا تاکید کرد: برنامه ششم توسعه یک بار و برای یک سال تمدید شده است و ما اجازه نداریم که مجددا برنامه را تمدید کنیم.