بن بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

در حالیکه بن بست انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد چهارمین روز شده است، کوین مک کارتی رهبر جمهوری خواهان این مجلس اعلام کرد که امروز جمعه به وقت محلی پیشرفت خواهیم کرد.

مک کارتی که تاکنون در ۱۱ دور رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شکست خورده است، روز جمعه به وقت محلی در کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت که از وضعیت مذاکرات با جمهوریخواهان اطمینان دارد.

مدودف خطاب به اوکراینی‌ها: فقط زبان زور می‌فهمید

رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان گفت: ما امروز پیشرفت خواهیم کرد و شما را شوکه می کنیم.

مک کارتی در پاسخ به سوالی درباره چارچوب فعلی یک توافق با سایر جمهوری خواهان گفت: باید ببینیم چه می شود. تعدادی از اعضا مشکلات خانوادگی دارند.

وی درحالی که وارد کنگره می شد گفت: ما این کار را انجام خواهیم داد.

مک کارتی پیش از این به خبرنگاران گفته بود که با وجود پیشرفت در مذاکرات، هیچ جدول زمانی در مورد دستیابی به ۲۱۸ رای مورد نیاز برای انتخاب به عنوان رییس مجلس وجود ندارد.

او گفت: این رای گیری ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و این امر اشکالی ندارد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (روز گذشته) در رای گیری های متعدد و پس از ۱۱ بار رای گیری بدون نتیجه در تعیین رئیس مجلس نمایندگان، در سومین روز آغاز به کار خود ناگزیر به تعطیلی شد، این موضوع طی ۱۶۴ سال گذشته امری بی سابقه بوده است.

 یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب دارند اما با وجود گروهی از مخالفان درون حزبی قادر به تعیین رئیسی برای مجلس نمایندگان نشدند.

 هر دور رای گیری که برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شکست می انجامد فشار مضاعفی را برای کنار رفتن «کوین مک کارتی»، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان وارد می سازد، مک کارتی که خود را نامزد ریاست مجلس نمایندگان ساخته تنها به ۲۱۸ رای از اعضای مجلس نمایندگان نیاز دارد که تاکنون موفق به حصول آن نشده است.

سی ان ان افزود: هم اکنون صبر درمیان اعضای میانه مجلس نمایندگان در حال به سر آمدن است و این پرسش بوجود آمده که حزب جمهوریخواه که در تعیین رئیس مجلس با وجود اختلاف داخلی با مشکل مواجه است، چگونه خواهد توانست در آینده بر این مجلس حکم براند.

مک کارتی در ارتباط با شکست های پیاپی در تعیین وی بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به سی ان ان گفت: وضع به همین منوال خواهد بود تا (سرانجام) توافقی حاصل شود، این کار خیلی راحت خواهد بود اگر همگی بتوانیم به توافقی دست یابیم.

به گزارش ایرنا، اختلاف بین نمایندگان جمهوریخواهان ادامه دارد و طبق قوانین، کنگره آمریکا تا زمانی که رئیس مجلس نمایندگان انتخاب نشود، نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند؛ کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان تاکنون بدین علت نتوانسته است آرای لازم را کسب کند چراکه گروهی متشکل از ۲۰ جمهوریخواه تندرو که کمتر از ۱۰ درصد از اعضای مجلس تشکیل می دهند، با ریاست وی مخالفت کرده اند.

ترنت کلی، نماینده جمهوریخواه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ۲۰ نفر وجود دارند که می‌خواهند ۲۰۱ نماینده بدون قید و شرط تسلیم آنها شوند. من تسلیم نمی شوم.

مخالفان مک کارتی معتقدند که وی پس از انتخاب به دنبال مقابله با سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا نخواهد بود.

رالف نورمن، نماینده جمهوریخوا که شش بار به مک کارتی رای منفی داده است، گفت: آیا او برای ما می جنگد؟ آیا او مایل است دولت را تعطیل کند؟ سابقه او اینگونه نبوده است.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی کسب کنند و اکثریت مجلس نمایندگان و دموکرات ها نیز ۲۱۲ کرسی را بدست آوردند.

۱۷ نماینده دیگر جمهوریخواه نیز از این بن بست ابراز ناراحتی کرده اند. جان جیمز یک نماینده جمهوریخواه دیگر اعلام کرده که این ۲۰ نماینده " با ایجاد ترس، حکومت" می کنند.

کوین مک کارتی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است که سابقه دو استیضاح را درکارنامه دارد و از سوی کمیته ویژه تحقیق ۶ ژانویه متهم به ایجاد تحریک و آشوب شناخته شده.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.