حشمتی در تحلیل خود درباره اقدامات اخیر باکو و اظهارات علی اف برای تکمیل کریدور زنگزور اظهار کرد: در واقع باید به جای لفظ کریدور زنگزور که جمهوری آذربایجان نام‌گذاری کرده از لفظ «دالان طولانی ناتو» استفاده کرد که مطامع پشت این طرح و واقعیت مساله را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: آنچه باکو دائم به آن تاکید دارد به معنای این است که طراحان این طرح در پی دسیسه علیه مزیت‌های ایران در منطقه بوده و برای این نیز مصمم هستند، بنابراین صرفا خواست و اراده باکو مطرح نیست. این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: انگلیسی‌‌‌ها، صهیونیست‌ها و ترکیه‌ای‌ها و مراکز پان‌‌‌ترکیسم و ناتو به شدت این طرح را دنبال می‌کنند به‌ویژه این که ناتو در تلاش است اتصال سرزمینی به نواحی قفقاز و آسیای مرکزی داشته باشد. پافشاری علی‌اف هم نشان‌دهنده و مؤید این مساله است.

حشمتی ادامه داد: در نظر داشته باشیم همان طور که دشمنان ایران در این زمینه خیلی مصمم هستند، ایران هم باید در مقابله مصمم باشد. بنابراین تنها بحث ترانزیتی و حمل‌ونقل نیست که برخی در داخل کشور مطرح می‌کنند که چه ضرورتی دارد ایران انرژی خود را برای ممانعت و جلوگیری از این طرح صرف کند؟ وی افزود: این طرح برای تحت محاصره قرار دادن ایران تعریف شده در نتیجه به همان اندازه که آنها پافشاری برای اجرای این طرح ضد ایرانی دارند ما هم باید برای مقابله با آن تلاش کنیم. این کارشناس مسائل قفقاز تاکید کرد: بازشدن پای ناتو در منطقه قفقاز، مزاحمت‌های امنیتی برای ایران دارد؛ ضمن اینکه می‌خواهند ارتباط ایران با منطقه اوراسیا قطع شود، بنابراین باید از الان به فکر بود و اجازه نداد دشمن تحت عنوان دالان زنگزور این طرح را عملیاتی کند.

وی در ادامه درباره اینکه رزمایش نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در ارمنستان برگزار می‌شود هم ابراز کرد: اگر شرایط منطقه غیر از این بود رزمایش می‌توانست عادی تلقی شود، اما بر اساس سیاست غلطی که جمهوری آذربایجان و ترکیه در این منطقه پیش می‌برند قفقاز به میدان رقابت نظامی تبدیل شده و می‌شود. برای مثال به خاطر اقدامات غلط جمهوری آذربایجان ایران مجبور به برگزاری مانور در شمال غرب کشور شد تا به آنها هشدار دهد اجازه نمی‌دهیم جمهوری آذربایجان به پایگاه منطقه برای رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

حشمتی تصریح کرد: در جمهوری آذربایجان به جای اینکه رویکردشان را اصلاح کنند با مشارکت ترکیه و اسرائیل مانور برگزار کردند. متقابلا ارمنستان‌‌‌ هم از هند برای برگزاری مانور مشترک دعوت کرد. این کارشناس مسائل قفقاز خاطرنشان کرد: همه این تحولات نشان می‌دهد نظامی‌گری در منطقه شروع شده و هر روز دامنه‌اش گسترده می‌شود و این‌ها ناشی از رویکرد غلط علی اف با هدایت پان ترکیسم برای توسعه طلبی ارضی است.