رویاپردازی‌های انرژی

به گفته الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، این کشور برنامه‌هایی برای افزایش صادرات گاز طبیعی به اروپا در سال آینده دارد. به گزارش رویترز، علی‌اف گفت: صادرات گاز [به اروپا] در سال گذشته به ۲/  ۸میلیارد مترمکعب و در سال جاری به ۳/  ۱۱میلیارد مترمکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده حداقل ۶/  ۱۱میلیارد مترمکعب باشد. رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین گفت: این یک وضعیت برد-برد است، زیرا اروپا باید امنیت انرژی خود را تقویت کند و آذربایجان نیز به بازاری قابل‌اعتماد برای فروش حجم عظیمی از منابع انرژی خود نیاز دارد. در مجموع، آذربایجان قصد دارد در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۴میلیارد مترمکعب گاز طبیعی صادر کند که ۶/  ۱۱میلیارد مترمکعب آن به اروپا خواهد رفت.

علی‌اف در یک گردهمایی از این برنامه‌ها رونمایی کرد، جایی که آذربایجان، رومانی، مجارستان و گرجستان قراردادی را برای ساخت یک اتصال برق جدید از این کشور آسیای مرکزی به اروپا امضا کردند. در همین گردهمایی، شرکت دولتی نفت و گاز آذربایجان نیز قراردادهایی را برای عرضه گاز طبیعی به رومانی امضا کرد. اروپا فعالانه به دنبال منابع جدید گاز طبیعی در بحبوحه جنگ تحریمی خود علیه روسیه است که روسیه با کاهش جریان گاز به این قاره پاسخ داد، جایی که گاز روسیه تا سال جاری ۴۰درصد از عرضه را تشکیل می داد. امسال اروپا در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ۳/  ۱۰میلیارد مترمکعب گاز آذربایجان وارد کرده است. وزیر انرژی آذربایجان گفت: ترکیه ۶/  ۷ میلیارد مترمکعب گاز آذربایجان وارد کرده است که صادرات گاز این کشور در ۱۱ماهه نخست سال ۱۹درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

نقش ایران در معادلات

جنگ لفظی اخیر بین آذربایجان و ارمنستان و تحولات چند هفته اخیر نشان داده است هر دو طرف تا پایان سال ۲۰۲۲ به توافق صلح نزدیک نشده‌اند؛ اگرچه هر دو کشور متعهد به تشدید تلاش‌های مشترک در زمینه صلح هستند. پیمان صلح نهایی در اکتبر ۲۰۲۲ در حاشیه اجلاس پراگ، از آن زمان تاکنون کار چندانی انجام نشده است. در مقابل، شکست در برگزاری مذاکرات صلح با اظهارات جنجالی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خصوص به رسمیت نشناختن حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ توسط مسکو، که خطر تجدید خصومت بین باکو و ایروان را به شدت افزایش داده است، بزرگ‌تر شده است. به گزارش اویل‌پرایس، اگرچه روسیه نقش «واسطه کلیدی» در مورد قره‌باغ را حفظ می‌کند، آذربایجان اکنون آشکارا نارضایتی خود را از نقش مسکو در روند صلح نشان می‌دهد، به‌ویژه پس از نشست صرفا نمادین در سوچی. با‌این‌حال، روسیه یکی از تعدادی از کشورهای منطقه است که مذاکرات صلح بین باکو و ایروان را پیچیده کرده است.