مفسران سفر شی را نشانه آن توصیف کردند که ریاض روابط سنتی خود با واشنگتن را کنار گذاشته و به سمت پکن می‌‌‌چرخد. سیاست چین ساده و سرراست است. پکن یک توافق برای ریاض روی میز گذاشته: نفت خود را به ما بفروشید و به ما کمک کنید تا بازار‌‌‌های جهانی انرژی را تثبیت کنیم. هرگونه تجهیزات نظامی را که می‌‌‌خواهید انتخاب کنید و دریافت کنید؛ و هر طور که دوست دارید از همکاری با ما در حوزه دفاع، هوافضا، صنعت خودرو، بهداشت و فناوری بهره ببرید. به عبارت دیگر، چینی‌‌‌ها معامله‌‌‌ای را به سعودی‌‌‌ها پیشنهاد می‌کنند که به نظر می‌رسد از توافق آمریکا و عربستان الگوبرداری شده است که خاورمیانه را به مدت ۷۰ سال ثبات بخشید.

پیشنهاد چین به سعودی در حالی ارائه می‌شود که عربستان با چرخش واشنگتن به خصومت آشکار نسبت به منافع اساسی ریاض، احساس خیانت می‌کند. پس جای تعجب نیست که بسیاری از جوانان سعودی ساده لوحانه ایده جایگزینی چین با آمریکا را مطرح می‌کنند.برای سعودی‌‌‌هایی مثل من، هیچ چیز نمی‌تواند ناامید کننده‌‌‌تر از احتمال طلاق از ایالات متحده باشد. با این حال، دهه گذشته اعتقاد بسیاری از سعودی‌‌‌ها را متزلزل کرده است، زیرا احساس می‌کنند این نزدیکی و تحسین آنها از ایالات متحده متقابل نیست. به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده مصمم است تا کشور من را به یک «مطرود» تبدیل کند، همان‌طور که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ وعده داده بود.

این بی‌اعتمادی به زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برمی گردد. زمانی که او در سال ۲۰۱۵ بر سر توافق هسته‌‌‌ای با ایران مذاکره کرد، ما فهمیدیم که او رابطه‌‌‌ای را که به منبع ثبات و قدرت برای هر دو کشور تبدیل شده بود، انکار می‌کند. نویسنده در ادامه مدعی شده است: این توافق مسیری را برای تهران هموار کرد تا بمب هسته‌‌‌ای بسازد و در عین حال مهمات جنگی را برای ایران فراهم کرد. تظاهر به ایجاد توازن که اوباما برای توجیه توافق با یک قدرت تهاجمی و تجدیدنظرطلب مطرح کرد، هرگز چندان منطقی نبود. با این حال، حتی زمانی که واشنگتن حیاط خلوت ما را آتش زد، سعودی‌‌‌ها به دنبال احترام گذاشتن به نقش ایالات‌متحده در دفاع از ما به‌‌‌عنوان یک صلح‌‌‌ساز منطقه‌‌‌ای و کشوری که همچنان آن را تحسین می‌‌‌کنیم، بودند. برای همین دردآور بود که شنیدیم تیم بایدن در سال ۲۰۲۱ قول داد که «روابط خود با عربستان سعودی را مجددا تنظیم کند» و کاری کند که سعودی «بهای اقداماتش را بپردازد».