بودجه ۱۴۰۲ واقع بینانه است؟

 جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه تحقق فروش ۴/ ۱میلیون بشکه در روز دور از تصور است، گفت: فروش ۴/ ۱میلیون بشکه در روز خیلی سخت است. آقای رئیسی اعلام کردند که سعی می‌کنیم بودجه را واقعی ببندیم، اما این رقم نشان می‌دهد که بودجه واقعی نیست.  او ادامه داد: تحریم‌های جدیدی علیه کشور اعمال شده است و قطعا در زمینه فروش نفت با مشکل مواجه می‌شویم. بنابراین بعید می‌دانم که فروش ۴/ ۱ میلیون دلار بشکه در روز قابل تحقق باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به میزان فروش نفت در سال جاری، تاکید کرد: در حال حاضر فروش نفت حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز است. دولت باید بودجه را واقعی ببیند، اما با در نظر گرفتن ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز درآمدها تحقق پیدا نمی‌کند و شاهد کسری بودجه خواهیم بود.  کوچکی‌نژاد در واکنش به درنظر گرفتن ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت، گفت: فروش هر بشکه به مبلغ ۸۰ دلار غیر واقعی است. در حال حاضر هر بشکه حدود ۷۰ دلار به فروش می‌رسد. باتوجه به رقم و میزان فروش نفت در بودجه سال ۱۴۰۲ دولت درآمدهای نفتی را ۵۰۰ تا ۶۰۰ همت در نظر گرفته است. اما این رقم در عمل تحقق پیدا نمی‌کند؛ شاهد کسری بودجه خواهیم شد و گرفتار می‌شویم. او ادامه داد: با توجه به شرایط کشور به نظر می‌رسد در سال آینده حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت درآمد داشته باشیم.

این نماینده مجلس به مشکلات در نظر گرفتن بودجه غیر واقعی در کشور اشاره کرد و گفت: دولت باید هزینه‌ها را کم کند و دستگاه‌ها را به صورت ریاضتی اداره کند. هزینه دستگاه‌ها بالا است. دولت به جای آنکه حقوق‌ها را بالا ببرد باید به سمت رفاهیات و دادن کالا برود. با دادن کالا به کارمندان شاهد افزایش تولید نیز خواهیم بود.

درآمد نفتی محقق می‌شود؟

 مهرداد گودرزوند چگینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به انتشار جزئیاتی از بودجه ۱۴۰۲ گفت: باتوجه به روند رو به رشد فروش نفت ایران در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد در سال آینده می‌توانیم نزدیک به ۴/ ۱میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم. از سوی دیگر هزینه تولید در همه کشورها افزایش پیدا کرده است، بنابراین شاهد افزایش نرخ هر بشکه نفت در دنیا خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ میزان فروش نفت ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده بود و کل فروش نفت در بودجه ۹ میلیارد دلار بود. در ۶ ماهه اول سال ۵/ ۴ میلیارد دلار فروش داشتیم و بودجه در نظر گرفته شده از فروش نفت تحقق پیدا کرد. براساس آمار وزارت نفت در ماه آبان توانستیم ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم. به نظر می‌رسد شاهد افزایش فروش نفت در ماه‌های باقی‌مانده سال باشیم و رقم بودجه از محل فروش نفت در ۶ ماه دوم نیز محقق شود.

گودرزوند با اشاره به رقم فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: اگر نتوانیم هر بشکه نفت را ۸۰ دلار بفروشیم به نظر می‌رسد افزایش ظرفیت داشته باشیم و از این طریق بودجه در نظر گرفته از محل فروش نفت را محقق کنیم.  همچنین رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: ما توانایی فروش ۴/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز را داریم. وزارت نفت در عرصه فروش نفت حضور دارد و بخش‌های خصوصی هم می‌توانند در این زمینه وارد شوند. بنابراین فروش ۴/ ۱ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲ قابل تحقق است.  او با اشاره به در نظر گرفتن ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۲، گفت: جنگ اوکراین و روسیه ادامه دارد. بنابراین ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت قابل تحقق است. انرژی در دنیا گران شده است. صادرات گاز به اروپا از سوی روسیه قطع شده عملا اروپا می‌تواند با خرید نفت بخشی از کمبود انرژی‌شان را جبران کند.