روز گذشته هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نظر این شورا را درباره طرح اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام و این مصوبه مجلس را مغایر با قانون اساسی دانست. او گفت: «این طرح اشکالات و ابهاماتی داشت و حکم مذکور در بند‌های الف و ب مصوبه مجلس با اصل ۹۴ قانون اساسی مغایر شناخته شد. ایراد بعدی به این طرح رعایت نشدن مهلت‌های قانونی بررسی لایحه بودجه توسط شورای نگهبان بود. همچنین تاکیداتی درباره تدوین بودجه در این طرح وجود داشت که محل ایراد بود، مشخص نبود کدام دستگاه‌های سیاستگذار مدنظر مجلس بود ضمن آنکه ایرادات دیگری هم وجود داشت. » این در حالی است که نمایندگان مجلس هفته گذشته ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را رفع کردند. اما آن‌طور که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده برخی ایرادات رفع شده و برخی ایرادات مثل زمان‌بندی شورای نگهبان هنوز باقی است. بنابراین باتوجه به رد مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان لایحه بودجه ۱۴۰۲ همچون سال‌های گذشته و به صورت یک‌مرحله‌ای بررسی خواهد شد.

 

اشکالات شورای نگهبان چه زمانی رفع می‌شود؟

مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده رودبار و نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح نمایندگان برای اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در هفته جاری مجلس تعطیل است بنابراین بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم ایرادات شورای نگهبان از طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی را پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت به تصویب برسانیم. او ادامه داد: با توجه به ایرادات شورای نگهبان از طرح مجلس برای تغییر در نحوه بررسی لایحه بودجه سالانه، لایحه بودجه ۱۴۰۲ همچون گذشته بررسی خواهد شد. گودرزوند تاکید کرد: دولت با طرح مجلس برای تغییر در نحوه بررسی لایحه بودجه موافق بود و تمایل داشت که بودجه به صورت دو‌مرحله‌ای در مجلس بررسی شود. اما لایحه بودجه ۱۴۰۲ قطعا مانند گذشته و به صورت یک‌مرحله‌ای در مجلس بررسی می‌شود. او به مزیت‌های طرح مجلس برای بررسی دومرحله‌ای لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح مجلس ابتدا احکام و منابع تصویب و سقف بودجه بسته می‌شد و سپس هزینه‌ها متناسب با آنچه دولت نیاز دارد اختصاص داده می‌شد. این طرح برای مجلس قطعا محدودیت ایجاد می‌کرد. اما موجب سامان‌دهی پیشنهادها و تغییرات احتمالی در بودجه می‌شد. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: باید دید ایراد شورای نگهبان به کدام بخش طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس گرفته شده است تا بتوانیم این ایرادات را رفع کنیم.

مزیت‌های بررسی دو‌مرحله‌ای بودجه چیست؟

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس به صورت یک‌مرحله‌ای بررسی خواهد شد، گفت: با توجه به ایرادات شورای نگهبان از طرح مجلس برای تغییر در شیوه بررسی لایحه بودجه سنواتی، لایحه بودجه ۱۴۰۲ همچون سنوات گذشته در مجلس بررسی خواهد شد و دولت هم موظف است بر اساس آیین‌نامه قبلی مجلس لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد. او ادامه داد: مجلس در زمان مناسب برای رفع ایرادات شورای نگهبان اقدام خواهد کرد تا این طرح مخالف قانون اساسی نباشد. بر اساس طرح مجلس دولت می‌تواند احکام را به صورت جداگانه به مجلس ارائه کند و این بهتر است. از سوی دیگر جداول و ردیف‌ها نیز با هم به مجلس ارائه می‌شود. میرتاج‌الدینی با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: بخشی از تاخیر دولت به دلیل ارائه بودجه به صورت دو‌مرحله‌ای به مجلس بود، اما با توجه به نظر شورای نگهبان، دولت باید لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به صورت یک‌مرحله‌ای به مجلس ارائه کند. دولت لایحه بودجه را در سه بخش مجزا آماده کرده و هفته آینده به مجلس ارائه می‌دهد. همچنین فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه گفت: بودجه دو بخش دارد احکام و ارقام؛ اما هنوز هیچ بخشی از این لایحه به مجلس نرسیده است. به هر حال با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان دولت باید لایحه بودجه را به صورت جامع به مجلس ارائه کند.