به گزارش «ایسنا»، آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در ایران برگزاری این‌گونه نشست‌‌ها را مهم دانست و گفت: «دولت آذربایجان روایت‌ها و برداشت‌های خود را درباره مذاکرات صلح انجام‌شده دارد و درباره گذرگاه‌های برون‌مرزی تفسیرهای خودش را ارائه می‌دهد که این برداشت‌ها با مذاکرات سه‌جانبه‌ای که بین ارمنستان، آذربایجان و روسیه در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ و در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ انجام شده، منافات دارد. مدتی پس از این جنگ، نیروهای مسلح آذربایجان در خطوط مرزی با ارمنستان مستقر شدند و حملات و تعرضاتی هم به تمامیت ارضی ارمنستان داشتند و مانند ماه مه‌ و نوامبر سال گذشته و سپتامبر امسال به‌طور مداوم حملات گسترده‌ای را در نقاط شرقی و جنوب شرقی ارمنستان انجام دادند.»

آرسن آواکیان به تهدیدهای موجود اشاره کرد و گفت: بنا بر اطلاعات نگران‌‌کننده‌‌ای که در دست ارمنستان است، در خلال جنگ ۴۴ روزه با آذربایجان، در مناطقی از ارمنستان تروریست‌هایی مستقر شدند که اکثریت این گروه هنوز هم در منطقه حضور دارند و بودنشان نوعی تهدید تروریستی است و ادامه حضور آنها چالش‌های جدیدی را برای امنیت منطقه ایجاد می‌کند. سفیر ارمنستان درباره روابط ایران و ارمنستان به نکاتی اشاره کرد و گفت: «‌درباره فرمت ۳+۳ منطقه‌ای، گرایش ایران به ایجاد این فرمت است و بارها عنوان کردیم که حاضریم دومین جلسه این گروه را در ایران برگزار کنیم. ایران به‌طور رسمی موضع خود را مشخص کرده و درباره راه‌های ایجاد امنیت، صلح و آرامش در منطقه صحبت کرده و خواستار مذاکراتی درباره روند تعیین حدود مرزها و اجرایی کردن آن برنامه‌ها است. همچنین در رابطه با رفع انسداد خطوط مواصلاتی منطقه همیشه اعلام آمادگی کرده است.

مبحث گذرگاه شمال جنوب و مسیر حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به دریای سیاه برای ما حائز اهمیت است و همچنین در منطقه سیونیک ارمنستان راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی را دنبال می‌کنیم و اگر شرکت‌های ایرانی در این پروژه‌ها حضور داشته باشند استقبال می‌کنیم.» آواکیان در رابطه با این موضوع ادامه داد: «احداث گذرگاه خلیج فارس به دریای سیاه، می‌تواند مسیر حمل و نقل بین‌المللی خیلی خوبی باشد و تحول ایجاد کند. انجام تلاش‌هایی برای هماهنگی ضروری است و توافقات چندجانبه هم باید در این راستا صورت بگیرد. همان‌طور که نخست وزیر ارمنستان در جلسه هیات دولت این مساله و طرح چهار‌راه یا تقاطع ارمنی را بیان کردند که در این طرح احیای خطوط راه آهن جایگاه ویژه خودش را دارد و در این رابطه لزوم سرمایه‌گذاری‌ها احساس می‌شود.»