روز گذشته نشست مشترک مجلس و دولت به صورت غیرعلنی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و سخنرانی کردند. از میان نمایندگان مجلس نیز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا و مصطفی حسینی نماینده شهر بابک از جمله کسانی بودند که در این نشست سخنرانی کردند. در جلسه غیر‌علنی روز گذشته شانس با ابراهیم رئیسی بود و برای سخنرانی قرعه به نام نمایندگانی افتاد که عمدتا مخالف دولت نبودند، بنابراین انتقاد جدی نسبت به عملکرد دولت وارد نشد. عمده مباحث مطرح شده در نشست روز گذشته مجلس و دولت پیرامون مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی در کشور بود.

گلایه نمایندگان از دولت چه بود؟

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس و دولت گفت: حجم مشکلات کشور در حدی است که نیاز به تحرک و کار بیشتر دارد. برخی از وزارتخانه‌ها همپای آقای رئیسی و منطبق با نیازها، وعده‌ها و شرایط نمی‌توانند کار کنند. برخی از استانداران به‌شدت ضعیف هستند.  او ادامه داد: در نشست غیر‌علنی برای سخنرانی قرعه‌کشی شد و شانس آقای رئیسی عمدتا قرعه به نام کسانی افتاد که هم‌فکر ایشان بودند.

به همین دلیل انتقادات تندی از میان نمایندگان به دولت عنوان نشد.  این نماینده مجلس تاکید کرد: مشکلات و مسائل اقتصادی کشور عمده انتقاداتی بود که در نشست روز گذشته به دولت وارد شد. اختلاف نظر و اختلاف سیاست میان مجلس و دولت وجود دارد، اما این اختلافات جدی و عمیق نیست.  رحیمی‌جهان‌آبادی با بیان اینکه در نشست غیر‌علنی مجلس و دولت انتقاد‌ مستقیمی نسبت به وزرا مطرح نشد، گفت: آقای رئیسی اعلام کردند که توصیه‌های شما را می‌شنویم و اگر ضعفی در جایی باشد قطعا استقبال می‌کنیم. ضرورت دارد که دولت تغییری در برخی از وزرا و استانداران ایجاد کند، اما در نشست غیر‌علنی روز گذشته بحث جدی در این خصوص مطرح نشد. 

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: در نشست روز گذشته مجلس و دولت آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند که دولت آمادگی دارد هم برنامه و هم بودجه را ارائه کند و نهایتا مجلس باید تصمیم بگیرد تا بر اساس آن دولت اقدام کند.  از سوی دیگر رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تعامل دولت و مجلس بسیار حائز اهمیت است، گفت: ضعف مدیریت در کشور و استان و شهرستان‌ها از گلایه‌های نمایندگان بود که در نشست مشترک میان مجلس و دولت مطرح شد. همچنین مسائل اقتصادی از جمله تورم، گرانی ارز و مشکلات معیشتی از نکات مهم دیگری است که در جلسه روز گذشته مطرح شد.

مهم‌ترین موضوع نشست مشترک چه بود؟

محمدحسن آصفری، نماینده اراک و نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در نشست روز گذشته مجلس و دولت در خصوص بودجه مباحثی مطرح شد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در نشست غیر‌علنی روز گذشته مجلس و دولت مطرح شد در خصوص بودجه ۱۴۰۲ بود که بودجه به نحوی تدوین شود که در راستای برنامه هفتم توسعه باشد. همچنین در خصوص گران نشدن کالای اساسی مردم به خصوص ۲۵قلمی که بر تورم تاثیر دارد، تاکید شد.  او ادامه داد: نمایندگان در خصوص تغییر برخی از اعضای کابینه و مدیران تاکید داشتند که کابینه باید کارآمدتر باشد تا بتواند وعده‌های آقای رئیس‌جمهور را اجرایی کند.

آقای رئیسی گفتند که ما از نظر مشورتی نمایندگان استقبال می‌کنیم تا بتوانیم کابینه کارآمدتری داشته باشیم. این نماینده مجلس تاکید کرد: باتوجه به سخنان سخنگوی دولت احتمال ترمیم کابینه وجود دارد.  احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، نشست غیر‌علنی روز گذشته مجلس و دولت را امیدوار‌کننده دانست و گفت: ناگفته‌هایی که میان مجلس و دولت برای ایجاد تعامل بهتر، فضای رفاقت و وحدت رویه لازم بود، مطرح شد. همچنین در خصوص مسائل مهم کشور مانند اشتغال، توجه به محرومین و ناهماهنگی حقوق و دستمزد بحث شد. در این نشست هم وزرا و هم نمایندگان صحبت‌های خوبی را مطرح کردند. روسای قوا هم با یک نگاه تعاملی صحبت‌هایشان را مطرح کردند. 

او ادامه داد: در نشست غیر‌علنی روز گذشته مجلس و دولت، گلایه‌ای از دولت مطرح نشد و بیشتر توصیه به وحدت رویه، همفکری و استفاده از ظرفیت نمایندگان شد که آقای رئیسی هم به این موضوع اذعان داشتند. مخصوصا در حوزه انتصابات با توجه به اینکه رهبر انقلاب نمایندگان را از ورود در این خصوص نهی کردند، آقای رئیسی گفتند ضمن اینکه باید مراعات شود، اما یکی از منابع ما برای شناسایی نیروهای توانمند حتما نمایندگان مجلس هستند، اما در حد معرفی و مشاوره و نه تاکید و اصرار.