خط قرمز هسته‌ای پا برجا ست

 وزیر امور خارجه تاکید کرد چنانچه طرف‌‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه برجام را در وین برگزار کنیم. امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست به تشریح برخی تحولات مرتبط با محیط داخلی ایران از دیدگاه وزارت خارجه پرداخت و گفت: توطئه‌‌ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در هشت هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات مردمی دنبال می‌شد، شکست خورد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ایران باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خودشان ادامه خواهند داد.

پیام‌ها همچنان در حال مبادله است

امیرعبداللهیان پس از بیان این مقدمه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تحولات مذاکرات با بیان اینکه پیام‌‌ها میان ما و آمریکایی‌‌ها همچنان در حال تبادل است، افزود: ما در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌‌ها را داریم اما در مسیر اظهارات رسانه‌‌ای، کماکان برخی از مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند. امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که با نگاه واقع‌‌بینانه متناسب با منافع ملت و با رعایت حداکثری منافع ملی کشور در صورتی که به گام پایانی توافق برسیم بتوانیم از یک توافق خوب، قوی و پایدار برای دولت و مردم بزرگ ایران صحبت کنیم. وزیرخارجه با یادآوری این نکته که ما از خطوط قرمز خود عبور نکرده‌‌ایم، اظهار کرد: در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران، طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور خواهیم کرد اما به طرف آمریکایی گفتیم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمزمان آمادگی داریم.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به توافق فروردین ماه امسال میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان اظهار کرد: در آن توافق طرف آمریکایی پیشنهاد کرده بود که با رسیدن به توافق برجام یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود. البته ۶ ماه گذشت ولی باز در یک و نیم ماه گذشته دوباره طرف آمریکایی به فکر تبادل زندانیان هستند و ما هم به عنوان مسائل انسانی موضوع را دنبال می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در وزارت خارجه بازگشت به برجام به روش مقتدرانه و حکیمانه است، اظهار کرد: طرف‌‌های مقابل ما هم معتقد هستند که موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال قبلی دولت جدید درباره آن گفت‌وگو شده است، می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.

سه موضوع باقی‌مانده

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر پذیرش متن ماه مارس توسط ایران برای رفع تحریم‌ها، گفت: متنی که الان روی میز قرار دارد در نتیجه گفت‌وگوهای چند‌ماهه در وین و ایده‌های مختلف در چندماه گذشته است که تجمیع‌‌شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده دیدگاه‌های دو طرف از سوی جوزپ بورل هستیم. اما همچنان معتقدیم متن باید در سه موضوع مشخص، قوی‌تر شود. ما در سه موضوع همچنان با طرف آمریکایی تفاوت نظر و اختلاف دیدگاه داریم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: یکی از موضوعات اختلافی حل مسائل باقی‌‌مانده آژانس انرژی اتمی است. موضوعات دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌‌گردد. ما سعی کردیم موضوع تضمین اقتصادی را فرموله کنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد شرکت‌‌های خارجی در ایران باید به گونه‌‌ای باشد که سرمایه‌‌گذارهای خارجی برای انتقال سرمایه خود به ایران اعتماد داشته باشند. وی ادامه داد: اینکه گفته شود ما تا پایان دولت بایدن در توافق خواهیم ماند اما فردا را نمی‌‌دانیم، باید بگوییم که ما در آمریکا با یک قبیله طرف نیستیم؛ بلکه با یک حکومت و یک نظام سیاسی در آمریکا طرف هستیم و قرار نیست رفت و آمد دولت‌ها بر توافقات بین‌المللی اثرگذار باشد. امیرعبداللهیان افزود: سومین مورد اختلافی بین ایران و طرف مقابل این است که تسری تحریم به طرف‌های ثالث را یک عامل برای تداوم تحریم‌ها قرار داده‌اند که  باید با یک مکانیزم مورد تفاهم از میان برداشته شود.

آمادگی برگزاری نشست در وین

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره برجام اظهار کرد: درباره برجام فهم همه طرف‌‌ها این است که در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفت‌وگو و مذاکره انجام شده است. در موضوعات باقی‌مانده دیدگاه‌های ما تبادل شده است. ما در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا دادیم، اعلام کردیم که در چارچوب دیدگاه‌هایی که ارائه شده است چنانچه طرف‌‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بورل در حال پیگیری و هماهنگی است و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خودمان در این مساله مطمئن شویم.

انحراف مسیر آژانس

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها با توجه به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: پیشنهاد طرف آمریکایی در تبادل پیام‌‌ها به ما این بود که برجام را مورد تایید قرار بدهیم اما مسائل فی‌مابین آژانس و جمهوری اسلامی ایران در فرصتی مناسب در آینده حل و فصل شود. معنی این پیام این بود که پیچ و مهره‌ها و توان هسته‌‌ای جدیدی را که بر مبنای قانون راهبردی مجلس در کشور ایجاد شده است کنار بگذاریم و بعد از اینکه دست ایران کاملا خالی شد، درباره مسائل بین ایران و آژانس اقدام کنیم که این مساله یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است.

وزیر امورخارجه یادآور شد: آژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و در مسیر سیاسی گام برداشته است. آنها گفتند که تضمین کرده و به آژانس توصیه می‌کنیم که در مسیر فنی عمل کند. وی با اشاره به سفر اخیر هیاتی از ایران به وین اظهار کرد: هیات اعزامی با مدیرکل آژانس به نقشه راهی دست یافت و آنها تاکید کردند که قطعنامه جدیدی در کار نخواهد بود و طبق توافق، هیات‌های فنی آژانس به ایران خواهند آمد تا پاسخ‌های خود را دریافت کنند و ابهامات لازم رفع شود اما به یکباره با مجموعه جنگ ترکیبی صدور قطعنامه جدید علیه ملت ایران مواجه شدیم.