چه‌کسانی در آیین‌نامه مستثنی شده‌اند؟

 جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تدوین نشده است، گفت: آیین‌نامه اجرایی قانون ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری ابلاغ شده است. اما آیین‌نامه افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهیان هنوز نوشته نشده است. شورای حقوق و دستمزد، وزیر علوم را مامور کرد که آیین‌نامه‌ای جهت اجرای این قانون را تدوین کند، اما این آیین‌نامه هنوز تهیه نشده است. بنابراین افزایش ۱۵درصدی حقوق اعضای هیات علمی از ماه آینده پرداخت می‌شود.  او ادامه داد: دولت تمایلی به افزایش حقوق اعضای هیات علمی نداشت و این موضوع از سوی مجلس به لایحه ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه شد.  این نماینده مجلس تاکید کرد: قانون ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت برای تمام نیروهای خدمات کشوری و لشکری اجرا می‌شود. بر اساس این قانون افزایش حقوق، به پایه حقوقی اضافه می‌شود و برای افزایش حقوق در سال‌های بعد هم این پایه حقوق در نظر گرفته می‌شود، همچنین این افزایش بر اضافه کار هم تاثیر می‌گذارد.  همچنین علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: طبق قانون قرار بر این شد که از ابتدای مهرماه حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت افزایش داده شود و افزایش حقوق شامل تمامی کارکنان دولت می‌شود.  او ادامه داد: در واقع یک میلیون پرداختی اضافه به کارکنان دولت داده می‌شود و حق عائله‌مندی و اولاد هم دو برابر می‌شود. طبق اظهارات رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از آبان افزایش حقوق‌ها انجام و طلب مهر نیز پرداخت می‌شود.  این نماینده مجلس ادامه داد: دولت باید بر اساس قانون مصوب مجلس احکام حقوق کارکنان دولت را اصلاح و پرداخت کند. در مورد بازنشستگان هم سازمان بازنشستگی قول داده که احکام آبان‌ماه درج شود. این قانون شامل تمام کارکنان دولت اعم از قراردادی و پیمانی می‌شود.

دولت  توان مالی اجرای قانون را دارد؟

 مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده رودبار و نایب رئیس‌ کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه دولت برای اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت مشکلی ندارد، گفت: دولت برای پرداخت افزایش حقوق‌ها مشکلی ندارد و از قبل منابع برای پرداخت افزایش حقوق‌ها را پیش‌بینی کرده بود. تنها بحث احکام بود که از چند دستگاه سوال کردم که گفتند این احکام زده شده است.  او ادامه داد: باید قانون ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری از آبان ماه اجرا شود و تا جایی که من در جریان هستم معوقات داده شده و حکم هم زده شده است.  این نماینده مجلس در خصوص صدور احکام اعضای هیات علمی، اظهار کرد: احکام افزایش حقوق آموزش‌وپرورش و محیط زیست زده شده است. اما از اینکه احکام اعضای هیات علمی دانشگاهیان زده شده یا خیر بی‌اطلاع هستم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: حقوق تمام افرادی که جزو کارکنان دولت محسوب می‌شوند افزایش یافته و قراردادی‌ها هم در این قانون درنظر گرفته شده است.

او گفت: افزایش حقوق طبق قانون ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در حکم حقوقی فرد قید می‌شود. اگر در حکم نیاید قابلیت پرداخت ندارد و بر اساس آن در اضافه کار و حق ماموریت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت.  محمد‌مهدی مفتح، نماینده تویسرکان و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: دولت ۱۱ مهر لایحه ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را به مجلس تقدیم کرد. طبق این لایحه افزایش حقوق از مهرماه اتفاق می‌افتد و دولت توان مالی اجرای این قانون را داشت به همین دلیل مجلس این قانون را تصویب کرد.