چه چیزی باعث اختلاف شده است؟

جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه دولت آمادگی برای ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس ندارد، گفت: در مجلس این بحث وجود دارد که ابتدا لایحه برنامه هفتم به مجلس بیاید و بعد بودجه اما ظاهرا دولت آمادگی برای تهیه لایحه برنامه هفتم توسعه ندارد.

او ادامه داد: دولت اصرار دارد که ابتدا لایحه بودجه۱۴۰۲ به مجلس بیاید و بعد لایحه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم کنند. این موضوع به یک موضوع اختلافی میان مجلس و دولت تبدیل شده است. باید مجلس و دولت درخصوص اینکه لایحه بودجه ابتدا بررسی شود یا لایحه برنامه هفتم، به یک جمع‌بندی برسند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت هنوز شروع به نوشتن لایحه برنامه هفتم نکرده است. شاید منطقی ترین شکل این باشد که ابتدا لایحه بودجه۱۴۰۲ را تصویب کنیم و بعد لایحه برنامه هفتم را در دستور بگذاریم. در این صورت پس از تصویب برنامه هفتم توسعه چنانچه بودجه۱۴۰۲ مغایرتی با برنامه هفتم توسعه داشت، آن زمان می‌توانیم بودجه را اصلاح کنیم. قادری درخصوص جزئیات بودجه۱۴۰۲، گفت: جهت‌گیری‌ها و چارچوب‌های کلی بودجه در جلسه مشترکی که میان کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، به تصویب رسید. اما درخصوص جزئیات بودجه هنوز تصمیم‌گیری نشده است. از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه دولت ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌کند، گفت: من شنیدم که سازمان برنامه و بودجه روی برنامه هفتم توسعه کار می‌کند. بنابراین دولت در حال حاضر ر روی برنامه هفتم کار می کند و کار روی بودجه را کنار گذاشته است.

برنامه هفتم چه زمانی  به مجلس می‌رسد؟

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از عدم ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس از سوی دولت گفت: اگر سال گذشته دولت می‌گفت که برنامه هفتم را نمی‌توانم به مجلس ارائه بدهم، می‌پذیرفتیم؛ اما در حال حاضر بیش از یک سال و سه ماه از عمر دولت می‌گذرد و این صحبت‌ها پذیرفته‌شده نیست. او ادامه داد: آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها اعلام کردند که هم لایحه برنامه هفتم و هم لایحه بودجه را به موقع مجلس ارائه خواهیم داد. کشور نیاز به برنامه پنج‌ساله دارد. خوب است که ما برنامه ۲۰ساله از دولت نخواستیم. باتوجه به بدنه کارشناسی که در سازمان برنامه وجود دارد دولت هرچه سریع‌تر لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه دهند و مجلس با کار کارشناسی و تعامل خوب با دولت بتواند مشکلات مردم را حل کند. محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به مباحث مطرح‌شده در مجلس پیرامون بررسی لایجه برنامه هفتم گفت: چند بحث متفاوت مطرح است یک بحث اینکه برنامه هفتم را ابتدا بررسی کنیم و بودجه را برای سال بعد بگذاریم یا بدون توجه به برنامه هفتم و با توجه به برنامه ششم توسعه بودجه را بنویسیم و سال بعد برنامه هفتم را بررسی کنیم. اما نمی‌دانم دولت کدام راه را انتخاب می‌کند. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت بودجه را به‌صورت دو مرحله‌ای به مجلس تقدیم می‌کند، اظهار کرد: دو مرحله‌ای شدن بودجه هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و از تصمیم شورای نگهبان بی‌اطلاع هستم. اما نماینده دولت در تمام جلسات موافق دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه بود. بنابراین امیدواریم که دولت بودجه را به‌صورت دو مرحله‌ای به مجلس تقدیم کند.