چند قلم دارو در کشور موجود نیست؟

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به گزارش روز گذشته کمیسیون بهداشت مبنی بر بررسی علل کمبود دارو در کشور گفت: از توضیحات وزیر بهداشت در خصوص کمبود دارو قانع نشدیم و به همین دلیل گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص کمبود دارو را به مجلس دادیم، اما به دنبال استیضاح نیستیم. ما می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم.  او در خصوص راهکار حل کمبود دارو در کشور تاکید کرد: راهکار حل کمبود دارو در کشور یک اراده ملی است و باید یک قرارگاه برای حل این مشکل ایجاد کنیم. مشکل دارو تنها مربوط به یک وزارتخانه نیست بانک مرکزی، گمرک، وزارت تعاون، وزارت صمت، سازمان برنامه‌وبودجه و بیمه‌ها دخیل هستند. اما وزیر بهداشت متولی سلامت است و در قوانین بالا‌دستی مسوول پیگیری و هماهنگ کردن همه این سازمان‌ها با یکدیگر است. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص آمار داروهایی که در کشور استفاده می‌شود، گفت: آمارهایی که ما داریم بسیار متفاوت است. طبق آمار سازمان غذا و دارو کل داروهای تجویزی ۳۱۰۰ عدد است، اما آماری که از شرکت‌های پخش داریم ۳۶۳۸ داروی تجویزی داریم. از این تعداد ۲۵۴۴ قلم در لیست بیمه‌ها است و ۳۷۵ قلم ارز ترجیحی می‌گیرند، ولی در لیست بیمه نیستند و ۷۱۹ قلم دارو نه ارز ترجیحی می‌گیرند و نه در لیست بیمه‌ها هستند. بنابراین هزینه زیادی بر مردم تحمیل می‌شود. پرداختی‌ها از جیب مردم بالا است و بسیاری از داروها در لیست نیست.  شهریاری ادامه داد: ۳۶۶ قلم دارو برای بیماران مزمن از جمله بیماران دیابتی و قلبی پرمصرف است، اما این داروها حدود ۲ ماه است که سازمان بیمه سلامت به شورای عالی بیمه و دولت برده، ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیدند که این داروها را در لیست قرار بدهند.

با توجه به اینکه ارز ترجیحی برداشته شده، قیمت این داروها حدود ۳ تا ۵ برابر شده است. مصوبه‌ای که مجلس در خصوص عدم افزایش نرخ دارو نسبت به شهریور ۱۴۰۰ داشت تکلیفی بر دولت گذاشتیم که می‌دانستیم توان اجرا ندارد.  او در خصوص داروهایی که برای تامین آن با کمبود مواجه هستیم، گفت: در تامین ۶۰ تا ۹۰ قلم دارو کمبود جدی داریم یا در کشور موجود نیست. ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو هم کمبود داریم. اگر به درستی و به موقع عمل نکنیم شاهد مشکلات جدی در کشور خواهیم بود.  همچنین اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: کمبود دارو در کشور به موضوع جدی تبدیل شده و ساده‌ترین و کوچک‌ترین دارو در کشور وجود ندارد. تولید آنتی‌بیوتیک و سرم‌ها در داخل انجام می‌شود، اما در تامین آن با مشکل مواجه هستیم.

هرچند برخی از مواد اولیه این داروها هم از خارج از کشور وارد می‌شود، اما باید تمهیداتی برای تامین آن اندیشیده می‌شد تا به شرایط امروز نرسیم. با توجه به افزایش بیماری‌های میکروبی در زمستان باید پیش‌بینی لازم انجام می‌شد. از گزارش وزیر بهداشت در خصوص کمبود دارو راضی نبودم.  او تاکید کرد: بسیاری از نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر بهداشت هستند و اگر تمهیداتی اندیشیده نشود و به صورت اورژانسی کمبود داروها رفع نشود قطعا تعداد استیضاح‌کنندگان بیشتر می‌شود و اگر این استیضاح به صحن بیاید فکر نمی‌کنم که وزیر شرایط مناسبی داشته باشد.

علت کمبود دارو در کشور چیست؟

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از وضعیت دارو در کشور گفت: مشخص بود که وزارت بهداشت در تامین دارو مشکل پیدا می‌کند و من در گفت‌وگو با شبکه سلامت این موضوع را عنوان کردم، اما به من گفتند که سیاه‌نمایی می‌کنید.  او ادامه داد: کمبود دارو در کشور به سادگی حل نمی‌شود مگر آنکه کارهایی را انجام دهند که امروز شاهد انجام آن نیستیم. بنابراین این روند ادامه دارد و سعی می‌کنند دارو از خارج از کشور وارد کنند چون در این شرایط راحت‌تر می‌توان پول خورد. عدم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت در پیدایش شرایط کنونی در کشور تاثیر دارد.

وقتی من گفتم که با کمبود دارو مواجه می‌شویم معاون داروی وزیر بهداشت گفت که چرا این صحبت را مطرح کردید!  این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون استیضاح وزیر بهداشت، گفت: در نحوه مدیریت دارو در کشور مشکل داریم. اما وزیر بعدی هم همین راه را ادامه می‌دهد و مشکل حل نمی‌شود. دولت باید در انتخاب اول درست عمل کند. وزیر باید دستورالعمل و نقشه راه داشته باشد، اما متاسفانه وزرا به قانون عمل نمی‌کنند و دولت هم بازخواستی از وزرا انجام نمی‌دهد که چرا به قانون عمل نمی‌کنید. تجربه نشان داده با استیضاح وزیر، فرد بهتری جایگزین او نشده است. دولت به دنبال پیدا کردن افراد توانمند نیست و با استیضاح وزیر بهداشت یکی از ذخایر را به عنوان وزیر معرفی می‌کند بنابراین با استیضاح موافق نیستم. 

همچنین سید محمد پاک‌مهر، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: کمبود دارو ۴ علت دارد یا تولید دارو کاهش پیدا کرده یا واردات به اندازه کافی انجام نشده، یا دارو احتکار شده یا ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور داریم. اما من فکر می‌کنم در حال حاضر ما در حوزه مدیریتی با مشکل مواجه هستیم و باید مدبرانه و هوشمندانه عمل کنیم.  او ادامه داد: در برخی موارد ممکن است قیمت عادلانه نباشد و برخی از شرکت‌های داروسازی اعلام می‌کنند مواد اولیه ما گران شده و قیمت دستوری پاسخگوی هزینه‌های ما نیست. سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان باید در خصوص داروها به قیمت واقعی برسند و ممکن است که افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی در برخی اقلام به وجود بیاید اما نباید در کشور کمبود دارو داشته باشیم. 

او در خصوص استیضاح وزیر بهداشت گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که استیضاح وزیر بهداشت به سرانجام می‌رسد یا خیر. اما باید بدانیم وزیر بهداشت جدیتی در کار دارد و تلاش می‌کند تا مشکل کمبود دارو حل شود البته این مشکلات تنها مربوط به وزیر بهداشت نیست.  به گفته این عضو کمیسیون بهداشت، در تهیه انواع سرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های اطفال، داروهای ضد تشنج، نالوکسان و ‌آی‌وی‌آی‌جی، با کمبود مواجه هستیم.  از سوی دیگر احمد علیرضا‌بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از اظهارات وزیر بهداشت در خصوص کمبود دارو در کشور، گفت: این عذر اصلا پذیرفته شده نیست که وزیر بهداشت بگوید غافلگیر شدیم و ناچاریم که به صورت تعجیلی از خارج از کشور دارو وارد کنیم. وزیر بهداشت با توجه به عملکردش شایسته استیضاح است، اما به نظر نمی‌رسد این مجلس وزیری را با استیضاح عزل کند.