عملیات سپاه علیه تروریست‌ها

در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با اعلام خبر آغاز عملیات موشکی پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مقرها و مراکز تروریست‌های تجزیه طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق، تاکید شده است: بار دیگر از مسوولان دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق می‌خواهیم در راستای حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم خوردن آرامش و امنیت به واسطه حضور تروریست‌‌‌ها در منطقه جلوگیری به عمل آید.

همزمان سردار محمد پاکپور در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره دومین عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه گفت: قبل از عملیات ربیع که در ششم مهر ماه امسال انجام شد ما به طور مرتب به اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق هشدار داده بودیم که گروهک‌‌‌های تجزیه‌‌‌طلبی که در شمال اقلیم عراق هستند و مقرهای مختلفی در منطقه شمال عراق دارند را یا اخراج و خلع سلاح یا اردوگاه‌‌‌نشین کنند؛ اما به هر شکل این اتفاق رخ نداد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به تاکتیک تروریست‌‌‌ها برای مستقر شدن در میان مردم عادی تصریح کرد: اکنون حدود ۵۰ روز از آن موضوع گذشته و متاسفانه هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و همچنان مقرهایی که در آن عملیات آسیب دیدند و منهدم شدند را تخلیه کردند و با رفتن به میان جمعیت در میان آنها مستقر شدند. این موضوعی است که برای امنیت مردم شمال عراق بسیار مهم است.

سردار پاکپور با بیان اینکه ما درباره امنیت خودمان با هیچ‌کسی تعارف نداریم گفت: بار دیگر تاکید می‌‌‌کنم ما در رابطه با امنیت خودمان با هیچ‌کسی تعارف نداریم و چند بار هم این نکته را اعلام کرده‌ایم. فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن برشماری نقاط استقرار تروریست‌‌‌ها گفت: زرگوییز، گرد چال، جژنه‌‌‌کال و پاکشهر جزو مناطقی است که هم روستا هستند و هم جزو مناطق شهری و شهرکی. تروریست‌‌‌ها در کنار این روستاها و شهرک‌‌‌ها مستقر هستند و ما حتما در عملیات‌های بعدی آنها را مورد هدف قرار می‌دهیم. ما از مردم این روستاها و شهرها می‌خواهیم و تقاضا داریم که یا تروریست‌‌‌ها را طرد کنند یا اطراف مقرهای آنها حضور نداشته باشند تا دچار آسیب نشوند.

این نکته‌ای است که هم باید مردم منطقه هم دولت اقلیم شمال عراق و هم دولت مرکزی عراق به آن توجه جدی داشته باشند. همچنین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه اعلام کرد که حملات به اقلیم کردستان عراق تا خلع سلاح گروه‌‌‌های تروریستی ادامه خواهد یافت. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه در بیان جزئیات جدید از عملیات سپاه به مقر تروریست‌‌‌ها در اقلیم شمال عراق گفت: تا عمق ۸۰ کیلومتری در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دادیم. وی افزود: افراد این گروهک‌ها حضور در اغتشاشات اخیر، حمله به بانک‌ها، پروژه کشته‌سازی و ورود سلاح‌های جنگی به کشور را در کارنامه خود داشتند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه و همزمان با عملیات سپاه گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تاکید کرده بود که نسبت به امنیت سرزمینی خودش به‌ویژه در مناطق و شهرها و روستاهای مرزی و تهدیدهایی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و همچنین در قبال فعالیت‌های گروه‌‌‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خودش حمایت و از امنیت شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

واکنش ها

همزمان رئیس اقلیم کردستان عراق به حملات ایران واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شفق نیوز، نچیروان بارزانی، در اظهاراتی در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران به مواضع تروریست‌ها گفت که اقلیم کردستان نمی‌خواهد خطری برای همسایگان باشد بلکه می‌خواهد عامل ثبات در منطقه باشد. وی گفت: متاسفانه منطقه کویسنجق و برخی مناطق مرزی مورد حمله قرار گرفتند، اقلیم کردستان روابط خوبی با تمام همسایگان دارد اما دولت عراق باید به این تخلفات پایان دهد. نمایندگی سازمان ملل در بغداد هم مدعی شد که حملات موشکی و پهپادی ایران به اقلیم کردستان عراق نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود. از سوی دیگر سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق نیز با حمایت از تروریست‌‌‌های تجزیه‌‌‌طلب در عراق، از عملیات سپاه پاسداران در شمال عراق انتقاد کرد.