وزیر کشور: کسی که به آمریکا اعتماد دارد اعتقادی به پیشرفت ندارد

احمد وحیدی، وزیر کشور صبح امروز دوشنبه (30 خردادماه) در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت، اظهار داشت: گفتمان را نمی‌توان در خلا و فضا پیدا کرد بلکه گفتمان باید بر اساس زمان بندی و مکان بندی باشد باید ببینیم که با عناصر موجودی که در فلسفه وجود دارد می‌توان تطبیق داد یا نه.

وی افزود: مردم برای مسئولان کشور یک شعار سیاسی یا همانند آن نیستند. آنچه در دنیا برای مردم بیان می‌شود با آنچه که در جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، فاصله دارد.

وزیر کشور گفت: مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی کاملا متفاوت‌تر از مردم سالاری در دموکراسی جهانی است. به همین دلیل به یک گفتمان عدالت و جمهوریت نیاز داریم، بنابراین کشف از نیاز‌های واقعی دارد و این نیاز در گفتمان جمهوری اسلامی پدیدار است.

وحیدی تصریح کرد: باید دریابیم عدالت و مردمی بودن یعنی چه؟ باید بدانیم در چه مفهومی می‌خواهد بروز و ظهور داشته باشد که به نظر بنده باید در پیشرفت دنبال این موضوع باشیم.

وی افزود: پیشرفت را باید به همه حوزه‌های مختلف ورود داد؛ به طور مثال پیشرفت در مبانی عملی، یک بدنه اجتماعی می‌خواهد. آن‌هایی که به پیشرفت کشور اعتقاد دارند دارای این دو مولفه هستند: اعتماد به خود و عدم اعتماد به دشمن. به نظر بنده کسی که به آمریکا اعتماد دارد اعتقادی به پیشرفت ندارند و کسانی که پیشرفت اعتقاد نداشته باشند به عدالت و جمهوریت اعتقاد نخواهند داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه باید در داخل کشور مرزبندی با آمریکا وجود داشته باشد، تصریح کرد: هر حزب و گروهی با آمریکا و دشمن مرزبندی نداشته باشد، قائل به پیشرفت کشور نیست. اگر پیشرفت بخواهیم نباید به زیر یوغ آمریکا و جهانی شدن رفت.

وحیدی افزود: باید صدای افراد و اشخاصی که پایه‌های پیشرفت کشور هستند، شنیده شود و باید صدا‌های پراکنده آن‌ها برسد چرا امروز صدای سلبریتی‌ها شنیده می‌شود؟ باید صدای افرادی که باعث پیشرفت کشور هم می‌شوند، شنیده شود.

وی بیان داشت: جریانی که واداده به غرب و دنبال رهاسازی به سمت غرب است به دنبال پیشرفت کشور نیستند، چرا که بر ریسمانی چنگ می‌زنند که خود در حال پوسیده‌شدن است و نهایت آن به گلوله و خمپاره ختم می‌شود که نمونه آن را می‌توان در افغانستان، عراق، اوکراین و فلسطین مشاهده کرد.

وزیر کشور بیان داشت: بزرگترین انقلاب و جنگ در جهان که پایه اصلی آن مردم بودند، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، ایران بود، اما متاسفانه در ادامه همه مطالبه‌ها به سمت دولت رفت و مردم در حاشیه قرار گرفتند باید دولت به مردم واگذار شود و نباید حکمرانی‌ها به دولت واگذار شود.

وحیدی با بیان اینکه دولت نباید گسترده شود، بیان داشت: وظیفه دولت، ساماندهی است و نه اجابت خواسته‌ها، بنابر این باید حکمرانی به مردم سپرده شود پس سه مولفه وجود دارد دولت بر دولت، دولت بر مردم و مردم بر مردم که باید به مرحله اجرا برسد.

وزیر کشور تاکید کرد: باید از مرکزگرایی و تمرکزگرایی دور شویم، بنای دولت سیزدهم همین موضوع است. قرار است کشور با محوریت استانداری‌ها اداره بشود و نه وزارتخانه‌ها، زیرا این باعث می‌شود که حکمرانی به مردم باز گردد.

وحیدی با اشاره به صندوق توسعه استانی، بیان داشت: دولت قصد داشت با ایجاد این صندوق اختیارات لازم را به استان‌ها بدهد تا استان توسط افراد همان استان اداره شود، اما متاسفانه این صندوق در بودجه توسط مجلس حذف شد. باید این موضوع را دوباره احیا کرد تا از تمرکز گرایی دور شویم.
 

وی افزود: رئیس جمهور قصد دارد با ایجاد دولت مردمی، دولت را به مردم واگذار کند. زیرا شخصیت رئیس جمهور یک شخصیت مردمی واقعی است و نه جعلی. از این رو نباید همه کار‌ها بر روی دوش دولت باشد بلکه باید خود مردم و با کمک تشکیلات اجتماعی اتفاق بیفتد و دولت فقط نظارت کند.

وزیر کشور تاکید کرد: امروز اکثر صنایع کشور از جمله تولیدات لوازم خانگی و ... قابل رقابت با دنیاست و این فقط با همراهی مردم اتفاق افتاده است. پس باید هر چه زودتر به سمت مردم حرکت کرد چون باعث می‌شود کشور هر چه زودتر پیشرفت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.