به گزارش فرارو به نقل از المانیتور؛ اجازه دهید با توافق گازی لبنان شروع کنیم که بعید است نتانیاهو آن را در عمل لغو کند. صرف‌نظر از اظهارات او در مورد مخالفت با مشروعیت آن قرارداد و رفتارش از زمان اعلام جرم فساد مالی در سال ۲۰۱۹ میلادی و در بحبوحه محاکمه‌اش، درک ژئوپلیتیک نتانیاهو هنوز بیدار است. نتانیاهو به وضوح می‌‌‌داند که این توافق برای اسرائیل خوب است.او متوجه است که لغو آن به امنیت اسرائیل، منافع اقتصادی آن کشور وآینده اکتشاف گاز مدیترانه آسیب می‌‌‌رساند. نتانیاهو در طول سال‌های حضورش در قدرت مجبور بوده قرص‌‌‌های تلخ زیادی را در قالب توافق‌‌‌هایی که از رهبران پیشین به ارث رسیده است، ببلعد.پیش‌بینی سیاست او در قبال ایران پیچیده‌‌‌تر است. نتانیاهو این موضوع را به طور دائمی در بحث‌‌‌های پشت در‌‌‌های بسته مطرح می‌کند. نزدیکان او می‌‌‌گویند که وی پس از بازگشت به دفتر نخست‌وزیری تمام توجهش را به این موضوع معطوف خواهد کرد.

با این وجود، چه کاری برای او باقی می‌‌‌ماند تا انجام دهد؟دولت فعلی اسرائیل توافق هسته‌‌‌ای احیا شده بین ایران و قدرت‌‌‌های جهانی را متوقف کرده است. چند مانور در سال گذشته توسط جانشینان نتانیاهو، نفتالی بنت و یائیر لاپید (در کنار سایر تحولات ژئوپلیتیکی) موفق بوده‌اند در حالی که نتانیاهو به‌رغم بهترین تلاش‌هایش شکست خورد. توافق هسته‌‌‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در زمانی که نتانیاهو نظاره‌گر آن بود، امضا شد.نتانیاهو از نظر سیاست عملیاتی در مورد ایران نیز چیزی برای اصلاح ندارد. بنا به گزارش رسانه‌‌‌های خارجی، بنت پیش‌تر سیاستگذاری اسرائیل را تغییر داده و اسرائیل را از تعهدات خود در قبال قدرت‌‌‌های جهانی رها کرده است. نتانیاهو تدارک نظامی برای حمله احتمالی ایران را رها کرد و دولت بنت-‌ لاپید با تخصیص بودجه قابل‌توجه آن را احیا کرد.

این دستور‌العملی برای فاجعه است و آخرین چیزی است که نتانیاهو به آن نیاز دارد. با این وجود، به نظر می‌رسد که نتانیاهو گزینه‌‌‌های اندکی برای انتخاب دارد. تنها راه فرار او تشکیل یک دولت وحدت با لاپید یا «بنی گانتس» وزیر جنگ است. بعید است لاپید و گانتس در این مرحله با پیوستن نیرو‌‌‌های خود به دولت نتانیاهو که وعده شکست دادنش را در انتخابات داده بودند، به رای دهندگان‌شان خیانت کنند. اگرچه چنین گزینه‌‌‌ای ممکن است جذاب باشد، اما به نتانیاهو اجازه نمی‌‌‌دهد اصلاحات قانونی و اصلاحات در قانون اساسی را که بن گویر و اسموتریچ وعده داده‌اند، اجرایی کند و همچنین مشکلات حقوقی او را کاهش نخواهد داد. در نتیجه، پیروزی هفته جاری نتانیاهو می‌تواند تنها روی کاغذ باشد و در عمل راه دشواری پیش روی او خواهد بود.