عملکرد مدیریت صنعتی کشور چگونه است؟

غنی نظری خانقاه، نماینده خلخال و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از امضا‌کنندگان استیضاح وزیر صمت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مدیریت صنعتی کشور عملکرد مثبتی ندارد. وزیر صمت در حوزه خودرو و معادن عملکرد خوبی نداشته است.

او با انتقاد از اقدامات وزیر صمت در حوزه خودرو‌ ادامه داد: شرکت‌های خودروسازی خودرویی ضعیف و بی‌کیفیت می‌دهد و مردم ناچار هستند آن را بخرند. در سوی دیگر در واردات خودرو نیز شاهد ضعف عملکرد وزیر هستیم. قانون واردات خودرو تصویب شده، اما یک خودرو هم وارد کشور نشده است. وزیر صمت مکلف و موظف است که بستر‌سازی واردات خودرو را انجام دهد. همچنین در بحث ایدرو و ایمیدرو هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است و تیم قدیم با رفتار غلط قدیمی و تمرکز‌گرایی روی ۵ شرکت زوم کرده‌اند و بقیه کشور را رها کردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کشور، تاکید کرد: در کشور معدن‌های زیادی داریم، اما مردم گرسنه هستند و اینها عرضه ندارند که بهره‌برداری صحیحی داشته باشند. قرعه‌کشی خودرو همچنان ادامه دارد در حالی‌که آقای وزیر گفته بود قرعه‌کشی را تمام می‌کنم و تولیدات خودرو را بالا می‌برم و خودرو صادر می‌کنم.

نظری ادامه داد: سیاست‌گذاری خاصی از سوی وزیر صمت ندیدیم که بگوییم به سمت جلو در حرکتیم. ایشان برای حقوق گمرکی لایحه می‌آورد که ۴ درصد شود، اما بعد پشیمان می‌شود و حقوق گمرکی یک درصد می‌شود. این مواردی است که نشان می‌دهد ایشان توان مدیریتی ندارند. او با اشاره به افت شدید صادرات فرش در سال‌های اخیر، تاکید کرد: در حوزه فرش یک نفر را گذاشته‌اند که فوق لیسانس ادبیات دارد. با مدیریت اشتباه این فرد وضعیت فرش در ۴ سال گذشته با فاجعه مواجه شده است. در سال‌های اخیر صادرات فرش از ۴۰۰ میلیون دلار به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسیده است. در حالی‌که ما در کشور قابلیت صادرات فرش به مبلغ ۲ میلیارد دلار را داریم.

وزیر صمت منابع کشور را مدیریت کرده است؟

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع مجلس و از امضا‌کنندگان استیضاح وزیر صمت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از عملکرد فاطمی‌امین، گفت: ما کشوری هستیم که از منابع سرشار برخورداریم و هر کدام از این منابع از جمله، نفت، معدن، سواحل جنوبی یا سواحل شمالی و... به تنهایی می‌تواند کشور را اداره کند. او تاکید کرد: حتی ۳ درصد از منابع کشور احیا نشده است. از شمال غربی کشور رگ‌های مس را داریم تا جنوب شرقی کشور، اما در احیای معدن هیچ کاری نکرده‌ایم. قوانین و مقررات، شیوه کار و اکتشاف اشکال دارد و برنامه‌ای در این خصوص نداریم. در حالی‌که وزیر صمت باید معدن را احیا کند. این عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: در زمینه صادرات، کشور فلج است و اصلا صادرات بلد نیستیم. از سوی دیگر یکی از وظایف وزیر صمت توجه به تولید مواد اولیه صنایع از جمله فولاد است، اما توجهی به این بخش نشده است. در حالی‌که فولاد روی قیمت تولید مسکن، خودرو و لوازم خانگی تاثیر دارد. سیاهکلی با بیان اینکه تنظیم بازار جزو وظایف وزیر صمت است، گفت: متاسفانه قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند و نظارتی در تنظیم بازار وجود ندارد.

همچنین در حوزه خودروسازی انتقاداتی به وزیر صمت وارد است. قیمت خودرو بالاست و کیفیت آن نا‌مناسب است و در حالی‌که قیمت خودرو بالا می‌رود، اما کیفیتش پایین می‌آید. او ادامه داد: اقدامات وزیر صمت قابل قبول نیست و به همین دلیل استیضاح وزیر را پیگیر شدیم. این نماینده مجلس وزیر صمت را دلسوز و پرتلاش، اما بی‌تجربه دانست و تاکید کرد: تجزیه و تحلیل وزیر صمت از مسائل نشان می‌دهد که ناخواسته در دام افراد سودجو یا مافیا گرفتار شده است. وزیر صمت اقدام و اجرا را به خوبی متوجه نیستند و برخی افراد با آمار و ارقام و شیوه‌ها، کلاه‌گذاری می‌کنند. سیاهکلی با بیان اینکه وزیر صمت و مدیران زیردست ایشان ناکارآمد هستند، گفت: وزیر باید هوشیار باشد که کلاه سرش نرود. وقتی سر یک مسوولی کلاه می‌رود سر یک ملت کلاه رفته است. وزیر باید هوشیار و مشاوران متخصص داشته باشد تا بتواند به درستی تجزیه و تحلیل کند و تصمیم بگیرد، اما در حوزه صنعت این اتفاق نیفتاده است.