10

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به صولت مرتضوی به‌عنوان دومین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم رای اعتماد دادند. به این ترتیب با گذشت سه ماه از استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق وزارت کار، دومین وزیر پیشنهادی رئیسی برای تصدی این وزارت‌خانه با رای اعتماد مجلس انتخاب شد. مرتضوی درحالی به کابینه سیزدهم پیوست که پیش ازاین نیزدنیای‌اقتصاد نیز  از رای اعتماد مجلس به او خبر داده بود.  شاید به همین دلیل بود که او روز گذشته باخیال راحت و بدون آنکه نیازی به دفاع رئیس‌جمهوری و حتی معاون اول رئیس‌جمهوری داشته باشد، برای کسب رای اعتماد پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از کارنامه و برنامه‌هایش برای اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفاع کرد. هرچند که او دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور در این جلسه را ضرورت حضور رئیسی درجلسه هیات دولت و مسائلی که در دستور کار دولت بود، عنوان کرد. درنهایت صولت مرتضوی صبح دیروز بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و بیان دفاعیاتش با ۱۷۶رای موافق، ۶۴رای مخالف، ۱۳رای ممتنع و ۵رای باطله از مجموع ۲۵۸آرای ماخوذه، راهی وزارت‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخیابان آزادی تهران شد.  صولت مرتضوی 61ساله درحالی سکان وزارت فاه را دردست گرفته است که این وزارتخانه طی یک سال گذشته با حواشی زیادی به‌دلیل عملکرد وزیرسابق همراه بود. حواشی که درنهایت منجر به استعفای حجت‌الله عبدالملکی ازاین وزارتخانه شد. از همین رو وزارت کار طی سه ماه گذشته با سرپرستی محمدهادی زاهدی‌وفا اداره می‌شد که از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شده بود. دراین میان هرچند دولت در تاریخ 24شهریور زاهدی‌وفا را به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد، اما او به‌دلیل آنچه ثروت افسانه‌ای‌اش توصیف می‌شد، نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و در نهایت، صولت مرتضوی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ازسوی دولت به مجلس معرفی شد که سرانجام روز گذشته توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. در جریان بررسی صلاحیت مرتضوی 4نماینده درمخالفت با او و 4نماینده نیز درموافقت با او سخن گفتند.  همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، نوری وزیر آموزش و پرورش، آشتیانی وزیر دفاع وحسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد حضور داشتند. درکارنامه وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از این به‌عنوان معاون اجرائی رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم حضور داشته است، معاونت سیاسی وزارت کشور و ریاست ستاد انتخابات کشور در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شهرداری مشهد، استاندار خراسان جنوبی و ریاست ستادهای انتخاباتی استانی سیدابراهیم رئیسی و مدیرعاملی سازمان موقوفات آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد.

نمایندگان مخالف و موافق چه گفتند؟

احمد علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز و مخالف صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه شایسته‌سالاری در معرفی صولت مرتضوی رعایت نشد، گفت: شایسته‌سالاری رفتار بدیهی است. آقای صولت مرتضوی از جهات مختلف ویژگی‌های مثبتی را داشتند. اما برای مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور از وزارت تعاون متاثر می‌شود؛ حتما آدم‌های به مراتب شایسته‌تری را می‌توانستند پیدا کنند که در این جایگاه قرار بگیرند. آقای مرتضوی و زاهدی‌وفا ویژگی‌های مشترکی نداشتند و نمی‌دانم چگونه هر دوی این افراد برای یک وزارت‌خانه معرفی شدند.

او ادامه داد: آدم‌های به مراتب شایسته‌تر از آقای مرتضوی که در دایره طرفداران دولت بودند می‌توانستند معرفی شوند. دولت حاضر نشد پشت تریبون قرار بگیرد و آقای مرتضوی را معرفی کند. ظاهرا خواستند در وقت مجلس صرفه‌جویی شود و از رای‌آوری ایشان مطمئن بودند. روح الله ایزدخواه، نماینده تهران، عضو کمیسیون صنایع در مجلس و مخالف با وزیر پیشنهادی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک وزارت‌خانه اقتصادی است و به‌شدت نیاز به تخصص سیاستگذاری در حوزه‌های تعاون، کار، اشتغال، حوزه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها دارد که ایشان از این سابقه برخوردار نیست. اداره این وزارتخانه سخت است و تخصص و اشراف می‌خواهد؛ اما ایشان این اشراف را ندارند. او با تاکید بر لزوم جوان‌گرایی درکشور ادامه داد: وزرا باید جوان باشند و سیاست کلی نظام هم بر جوان‌گرایی تاکید دارد. بنابراین از این نظر هم با ایشان مخالف بودم؛ چون جوان نیستند. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در موافقت با مرتضوی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: آقای صولت مرتضوی از تجربه طولانی و خوبی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است. ایشان ارتباط خوبی با رئیس جمهور دارد و مورد اعتماد آقای رئیسی است. آقای مرتضوی کابینه و وزرا را می شناسد و از استانداران و ظرفیت‌ها آگاه است و می‌تواند در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منشأ تحول باشد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دیگر نماینده موافق با مرتضوی نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: فردی که سلسله‌مراتب را طی کرده، در سابقه مدیریتی نقطه ضعف مالی اساسی ندارد و توانایی مدیریتی مناسبی دارد؛ برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مناسب است. او ادامه داد: آقای مرتضوی مراحل رشد سیاسی و اداریشان را از بخشداری شروع کرده است و در سطوح مختلف مدیریتی حضور داشتند. ایشان دارای روحیه مردمی نسبت به مناطق کم‌برخوردار هستند. تعاملاتی که تاکنون با ایشان داشتم نشان می‌دهد که پیگیر امور و به فکر حل مشکلات مردم بودند.