همزمان با اعتراضات مردمی به مرگ مشکوک مهسا امینی که از جمعه دو هفته پیش در شهرهای مختلف ایران شروع شده، صدا‌و‌سیما تعداد کشته‌های معترضان را ۴۱ نفر تخمین زده است. با بالا رفتن تعداد کشته‌ها و به خشونت کشیده شدن اعتراضات، مقامات رسمی از جمله روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه و وزیر کشور مواضع جدی‌تر و قاطع‌تری در مقابل معترضان اتخاذ کردند. در همین حال، عصر روز گذشته در شهرهای مختلف در مخالفت با معترضان، راهپیمایی برگزار شد.

رؤسای قوای سه‌گانه چه گفتند؟

موضوع مرگ مهسا امینی که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود و در نهایت در بیمارستان کسری جان باخت، در عین حال که موجب برخی اعتراضات شد، موضع‌گیری‌های مختلفی از سوی مقامات رسمی در خصوص گشت ارشاد و اعتراضات مردمی در برداشت. سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، به خبرآنلاین گفته است که با فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهر، به شکل کنونی مخالف هستیم و با سازوکارهای غیرمستقیم باید به صورت قاطع‌تر، اما کم هزینه‌تر امر به معروف و نهی از منکر تحقق یابد. موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز نظر تعدیل شده‌ای نسبت به گشت ارشاد دارد و به ایلنا گفته است: «به کار گرفتن دوربین‌های ثبت چهره می‌تواند این کار را به صورت سیستماتیک اجرایی کند و حضور پلیس کم شود که در نتیجه آن دیگر برخوردی هم میان پلیس و شهروندان به وجود نخواهد آمد.»

اعتراض‌ها به موضوع مرگ مهسا امینی، از روزهای نخست به خشونت کشیده شد، اما روزبه‌روز بر شدت آن افزوده شد. این برخوردها، با هشدارها و واکنش‌های مقامات رسمی، رابطه مستقیمی داشت. رئیسی که در بازگشت از نیویورک، از برخورد جدی سخن گفته بود، شنبه شب، در تماسی با خانواده شهید تبریزی مدافع امنیت، بر پیگیری پرونده شهادت شهید اجاقی از سوی مراجع مسوول تاکید کرد و به خانواده این شهید اطمینان داد، دولت با جدیت در کنار دستگاه‌های امنیتی و قوه‌قضائیه، در راستای مجازات عاملان این جنایت تلاش خواهد کرد. «ایرنا» در کنار این خبر، از تقدیر محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا از نیروهای فراجا خبر داده و به مقامات قضایی مسوول بر برخورد قاطعانه و بدون مماشات با عناصر اصلی و حرفه‌ای تاکید کرده است.

«ایسنا» نیز به نقل از رئیس مجلس نوشته است: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: «در این اتفاقات شاهد هستیم که همه دشمنان انقلاب با تمام اختلافاتی که با یکدیگر دارند، یکپارچه شده‌اند تا با ایران عزیز ما و جمهوری اسلامی مقابله و مبارزه کنند.» احمد وحیدی، وزیر کشور هم گفته که از دستگاه قضا انتظار داریم با عاملان اصلی به شکل قانونی، قاطع، سریع و عبرت‌آموز برخورد کند. دوم مهرماه بود که صداوسیما تعداد جان‌باختگان اتفاقات اخیر کشور را براساس آمار غیر‌رسمی ۴۱ نفر اعلام کرد. «ایرنا» هم به نقل از شهردار تهران گفت که به ۴۳ دستگاه اتوبوس و ۵۴ ایستگاه اتوبوس آسیب وارد شده است.

تجمع« امت رسول‌الله» در چه شهرهایی برگزار شد؟

روز گذشته با دعوت از مردم، درخواست تجمع امت رسول‌الله علیه ناآرامی‌های اخیر در سراسر کشور برگزار شد. این تجمع همزمان با عزاداری و مداحی به مناسبت رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، برگزار شد. «ایسنا» گزارش کرده است که در برخی شهرها به دلیل شدت بارندگی، مراسم در مساجد برگزار شده است.   «ایسنا» گزارش کرده که در تهران این تجمع به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، هیات‌های مذهبی، کانون‌های قرآنی و ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) برگزار شد. از تریبون‌های خیابان انقلاب جمله مقام معظم رهبری مبنی بر «دوران بزن‌دررو گذشته است. بزنید، می‌خورید» پخش می‌شد و شرکت‌کنندگان شعار «تا آخر ایستاده‌ایم»، «مرگ بر منافق فتنه‌گر» سر دادند.

دراین مراسم پیکر شهید حسین تقی‌پور، شهید مدافع امنیت نیز تشییع شد. در شیراز همزمان با راهپیمایی امت رسول‌الله، پیکر دو شهید دوران دفاع مقدس که به تازگی در مناطق عملیاتی کشف و شناسایی شده‌ و شهید بسیجی مدافع امنیت تشییع شد. این تجمع سرانجام با صدور بیانیه‌ای که بر لزوم برخورد با هنجارشنان تاکید می‌کرد، به پایان رسید. مردم اصفهان با سردادن شعارهای مرگ بر منافق، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا، پیکر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس را تشییع کردند. در استان قزوین، حاضران در این مراسم در حمایت از حجاب و عفاف شعار «یا فاطمه شعار ماست، حجاب افتخار ماست»، «ای خواهر مسلمان، زینت تو حجاب است» و در حمایت از تلاش‌های نیروی انتظامی و نیروهای مردمی بسیج بابت برقراری نظم و امنیت و مقابله با هنجارشکنان شعار «نیروی انتظامی، تشکر تشکر»، «بسیجی دلاور، تشکر تشکر» سردادند.

در استان‌های همدان و هرمزگان شرکت‌کنندگان با حمل دست‌نوشته و دادن شعارهایی از نیروهای فرماندهی انتظامی قدردانی کردند.  در قم، امت رسول‌الله با سردادن شعار در حمایت از ولایت فقیه، مقدسات اسلامی و نیروی انتظامی «اغتشاش» و «آشوب» را محکوم کردند.  در رشت، قزوین، مازندران، کردستان، زاهدان، تبریز، بوشهر، شهرکرد، گرمسار، مهدیگر، سرخه، یاسوج، یزد، بیرجند، گلستان، اراک، خرم‌آباد، اردبیل، ارومیه، زنجان و البرز  نیز امت رسول‌الله با عزاداری در روز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، در حمایت از رهبری و نیروی انتظامی شعار سر دادند.