بحران در روابط تهران - کی‌یف

تفاوت اخراج سفیر با ابطال استوارنامه

عبدالرضا فرجی‌‌‌‌‌‌‌‌راد، دیپلمات پیشین ایرانی درخصوص توافق اخراج سفیر و ابطال استوارنامه به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت: «فردی که به‌عنوان سفیر وارد کشوری می‌شود تا زمانی‌که مقام وزارت‌خارجه استوارنامه وی را تحویل نگیرد، سفیر تلقی نمی‌شود و معمولا ملاقات‌های خود را آغاز نمی‌کند.» وی ادامه داد در واقع سفیر جمهوری‌اسلامی با ابطال استوارنامه‌‌‌‌‌‌‌‌اش توسط دولت اوکراین وضعیت فردی را پیدا می‌کند که نمی‌تواند اقدام دیپلماتیک خاصی انجام دهد.  فرجی‌‌‌‌‌‌‌‌راد با اشاره به اینکه اکنون سفیر ایران نمی‌تواند اقدام دیپلماتیک انجام دهد، توضیح داد: «در چنین شرایطی ایران می‌تواند دو اقدام انجام دهد؛ یا این فرد در زمان دلخواه به کشور خود بازمی‌گردد یا اینکه وزارت‌خارجه ایران مقامی همچون کاردار موقت یا مثلا رایزن را به وی اعطا می‌کند که بتواند کار دیپلماتیک خود را در آنجا ادامه دهد.»

این دیپلمات پیشین در نهایت گفت: «به همین خاطر ابطال استوارنامه معمولا با اخراج متفاوت است، زیرا که زمان خاصی را برای خروج دیپلمات از کشور متوقف‌‌‌‌‌‌‌‌فیه تعیین نمی‌کند.» به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امورخارجه اوکراین روز جمعه با تکیه بر این ادعای واهی که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها علیه اوکراین استفاده کند، آورده است: «تامین تسلیحات روسیه برای جنگ علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط میان تهران و کی‌یف وارد می‌کند.»

در واکنش به این تصمیم اوکراین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن ابراز تاسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید‌نشده و ناشی از فضا‌سازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی دانست. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست روشن بی‌طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در منازعه اوکراین و روسیه، بر مخالفت کشورمان با جنگ و لزوم حل‌و‌فصل سیاسی اختلافات به دور از خشونت تاکید کرده و دیدارها و تماس‌های متعدد وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روس و اوکراینی طی ماه‌های گذشته را در راستای کمک به حل بحران عنوان کرد. کنعانی در پایان انجام اقدام متناسب از سوی کشورمان در واکنش به تصمیم دولت اوکراین را مورد تاکید قرار داد و به دولت این کشور توصیه کرد که از تاثیر‌پذیری از طرف‌های ثالث که به دنبال تخریب روابط دو کشور هستند اجتناب کند.

آغاز داستان پهپادهای ایرانی در روسیه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در تاریخ ۲۱ تیرماه مدعی شده بود ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد. به گزارش گاردین، وی مدعی شد ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است! سخنانی که با واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روبه‌رو شد. کنعانی گفت: «سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.» پس از آن نیز بسیاری از رسانه‌های غربی به موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین پرداختند. 

در ادامه، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، در یک گزارش اختصاصی به نقل از فرماندهان اوکراینی، مدعی شد روسیه موفق شده با استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی، خسارات قابل‌توجهی متوجه نیروهای اوکراینی کند.  به گزارش اقتصادنیوز، رادیون کولاگین، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش اوکراین، به وال‌استریت ژورنال گفته است ارتش روسیه پهپادهای «شاهد ۱۳۶ دلتا» را رنگ زده‌ و از هفته گذشته از آنها با نام «گرانیوم ۲» استفاده می‌کند. این گزارش در تاریخ ۲۶شهریور منتشر شد. ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد برای اولین‌بار با پهپادهای ساخت ایران روبه‌رو شده است. ادعاهایی که ایران کاملا آنها را رد کرده است.