دو روز پس از درگذشت مهسا امینی واکنش‌ها به فوت این دختر ۲۲ساله همچنان ادامه دارد. روز گذشته مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری خبر داد که رئیس‌جمهور با خانواده مهسا امینی تماس گرفته است. از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته از بررسی همه جوانب پرونده وی خبر داد و اظهارنظر نهایی را به نتیجه این بررسی‌ها موکول کرد. انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در توییتی با اعلام گفت‌وگوی تلفنی با خانواده مهسا امینی از پیگیری جدی تا روشن شدن همه ابعاد موضوع مهسا امینی خبر داد. در همین حال کمیته حقیقت‌یاب مجلس نیز روز گذشته فعالیت خود را درباره علت فوت مهسا امینی آغاز کرد. همزمان با این واکنش‌های رسمی، کاربران فضای مجازی و توییتر طی ۲۴ساعت گذشته واکنش‌های مختلفی به درگذشت این دختر جوان اهل سقز کردستان که روز سه‌شنبه بنا بر گزارش‌های رسمی در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی دچار ایست قلبی شده است، داشتند. مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کردستانی در سفر به تهران، توسط گشت ارشاد بازداشت و سپس در مقر پلیس در خیابان وزرای تهران، دچار حادثه شد و بعد از انتقال به بیمارستان جان باخت.

مقامات رسمی چه می‌گویند؟

ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، با ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسوول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود. رئیس‌جمهور در این تماس با تاکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. به گزارش «ایسنا»، در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی با تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه و همچنین تماس و ابراز همدردی ایشان، خواستار پیگیری مساله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.

ازسوی دیگر احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره فوت مهسا امینی گفت: موضوع در دستور پیگیری جدی قرار دارد و همه جوانب موضوع به دقت در دست بررسی است. وحیدی با بیان اینکه همه درباره این اتفاق متاسف هستند، افزود: دلایل کامل پزشکی این اتفاق باید ارائه شود، چرا که ظاهرا این مرحومه مشکلات پزشکی قبلی داشته است. البته چون گزارش پزشکی قانونی تکمیل نشده نمی‌توان نظر قطعی داد، ولی سابقه مشکلات پزشکی وجود داشته و براساس گزارش‌ها این خانم در ۵ سالگی روی مغزشان عمل انجام شده است که توضیحات تکمیلی را باید مقامات رسمی این حوزه در آینده بدهند. وحیدی افزود: باید منتظر بمانیم تا نتایج کامل مشخص شود تا بتوانیم راجع به آن قضاوت نهایی و صحیح داشته باشیم.

وزیر کشور همچنین در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تاکنون گزارشی از ضرب و شتم مهسا امینی از سوی دستگاه‌های نظارتی به ما ارائه نشده است، گفت: ما روی این مساله حساس بودیم. البته ماموران وسیله‌ای هم برای ضرب و شتم همراه ندارند. آنها (ماموران گشت ارشاد) باتوم و وسیله‌ای ندارند. آنها تعدادی خانم از پرسنل رسمی فراجا هستند. ازسوی دیگر انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود نوشت: در گفت‌وگوی مستقیم با والدین مرحومه ‎مهسا امینی، با عرض تسلیت بابت غم از دست دادن فرزند عزیزشان، اطمینان دادم که با جدیت پیگیر روشن شدن همه ابعاد این موضوع هستیم. همزمان محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه مجلس به مستندات پرونده مهسا امینی را دریافت کرده، از بررسی این پرونده از روز گذشته در کمیسیون امور داخلی کشور خبرداد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: ما گزارش اولیه را از ناجا دریافت کردیم و در آن مطلبی دال بر ضرب و شتم وجود نداشت. جلال رشیدی‌کوچی، نماینده و عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس نیز گفت: ما از لحظه‌ای که خانم امینی بازداشت شده تا لحظه‌ای که ویدئو موجود است تا زمان انتقال وی به بیمارستان را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهیم و تمام احتمالات و فرضیات را در این مساله در نظر می‌گیریم و از پزشکی قانونی نیز خواسته‌ایم سریع‌تر گزارش‌شان را به ما ارائه دهند.

در سقز چه می‌گذرد‌؟

به دنبال ایجاد تنش در مراسم به خاک‌سپاری مهسا که روز شنبه در آرامستان آیچی شهر سقز برگزار شد، روز گذشته بهزاد رحیمی، نماینده سقز در مجلس، اوضاع این شهر را آرام و عادی توصیف کرد و گفت که اینترنت تلفن همراه در سقز تا ساعتی دیگر وصل می‌شود. روز شنبه به دنبال اعتراضات مردمی به درگذشت مهسا در شهر سقز و برخی دیگر از شهرهای کردستان خبرها حاکی از قطع اینترنت در این مناطق بود که سخنان دیروز نماینده سقز در گفت‌وگو با «ایسنا» مهر تایید بر قطع اینترنت در این مناطق زد. بهزاد رحیمی همچنین درخصوص برخی خبرها مبنی بر تیراندازی و آسیب به برخی معترضین گفت: در حال حاضر به جز یک مورد که آسیب جزئی دیده بود و در بیمارستان است، کسی مشکلی ندارد. رحیمی در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز در این خصوص گفت: در مراسم خاک‌سپاری هیچ کسی کشته نشد و فقط تعدادی زخمی سرپایی داشتیم؛ البته یک نفر هم به دلیل اصابت چند ساچمه به روده‌هایش در بیمارستان سقز بستری است.

از سوی دیگر رحیمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در واکنش به انتشار اخباری درباره اعتصاب عمومی در سقز گفت: خبری نیست؛ اوضاع آرام و شهر عادی است؛ خانواده مهسا امینی از این قضایا حمایت نمی‌کنند؛ انتظار آنها اعمال قانون است. در همین حال برخی گزارش‌ها از تقطیع فیلم منتشرشده از ساختمان وزرا حکایت می‌کند. در همین ارتباط به گزارش عصرایران، معصومه ابتکار در گفت‌وگویی با رویداد ۲۴ در این خصوص گفت: فیلمی که از لحظه مرگ منتشر شد، تقطیع شده بود، بنابراین انتشار آن بیشتر سوال ایجاد کرد. وی افزود: مسائل زیادی هست که در فیلم مشخص نیست. مثلا تصاویر بیمارستان با تصاویری که منتشر شد، همخوانی ندارد.

درهمین حال واکنش‌ها به ماجرای درگذشت مهسا امینی همچنان ادامه دارد. همچنان‌که به گزارش فرارو، مهدی طارمی ستاره فوتبال ایران و باشگاه پورتو شنبه شب در بازی مقابل استوریل به یاد مهسا امینی و در واکنش به همدردی با مردم ایران با مچ‌بندی مشکی وارد زمین شد. محمد اشر‌فی‌اصفهانی، فرزند شهید محراب نیز در واکنش به خبر درگذشت مهسا امینی در گفت‌وگو با جماران خواستار برخورد قاطع با خاطیان شد. به گزارش جماران، آیت‌الله سید‌علی محمد دستغیب نیز در پیامی نوشت: آقایان بالا از خانواده فرد تازه‌گذشته دلجویی کنند و برنامه امربه‌معروف و نهی از منکر را با تبلیغات وسیع که همراه با مهر و محبت است به عهده مردم مسلمان بگذارند و آنها را از ابراز هر گونه خشونت بر‌حذر دارند. واکنش‌های مجازی نمایندگان مجلس روز گذشته هم ادامه داشت.

غلامرضا نوری‌قزلچه، نماینده بستان‌آباد در توییتی خواستار عذرخواهی رسمی از خانواده مهسا امینی شد. از سوی دیگر سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، در توییتی خواستار مجازات سخت ‌مقصران این حادثه شد. به گزارش «ایسنا»، محمدرضا مبلغی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس هم نوشت: لازم است در شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر تجدیدنظر شود و بازسازی صورت گیرد. به گزارش انصاف‌نیوز درهمین حال بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده روزگذشته تجمعی ازسوی تعدادی از دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد.