به گزارش الجزیره، تلویزیون ایران روز جمعه گزارش داد که پس از ایمن‌سازی خطوط کشتیرانی بین‌المللی، این دو پهپاد دریایی در یک منطقه امن آزاد شدند. سنتکام می‌گوید، نیروی دریایی سپاه قصد داشت یک «پهپاد دریایی» (قایق بی‌سرنشین و کنترل از راه دور) آمریکا را توقیف کند و با خود ببرد اما ارتش آمریکا مانع این اقدام شد. به گزارش عصرایران، سپاه این روایت را تکذیب کرده و می‌گوید، برای جلوگیری از بروز حادثه در مسیر کشتیرانی در خلیج‌فارس، قایق کنترل از راه دور آمریکا را کنترل کرده است. «پهپاد دریایی» به قایق بی‌سرنشین و کنترل از راه‌دور گفته می‌شود. خبرگزاری تسنیم و فارس خبر مشابهی را منتشر کردند که براساس آن با تایید توقیف و رهاسازی این قایق کوچک آمریکایی، گفته شده چون ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود و در مسیر کشتیرانی قرار داشت، سپاه پاسداران برای جلوگیری از بروز حادثه، اقدام به کنترل قایق کرد.

در خبر منتشرشده در خبرگزاری فارس و تسنیم آمده است: «باحضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، قایق فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد.» در خبر خبرگزاری فارس و تسنیم اضافه شده است: نیروی دریایی آمریکا ساعاتی پیش با روایتی هالیوودی و خلاف حقیقت سعی کرد از این اتفاق یک حماسه خلق کند تا شاید بتواند بخشی از ناکامی‌‌‌های خود را پوشش دهد. در خبر خبرگزاری فارس و تسنیم با اشاره به پهپاد دریایی ارتش آمریکا در خلیج‌فارس آمده است: این نوع شناورها که هنوز مشخص نیست با چه هدفی به خطوط کشتیرانی اعزام می‌‌‌شوند، به‌‌‌دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌‌‌توانند منشأ بروز حوادث دریایی غیر‌قابل پیش‌بینی شوند.

نیروی دریایی ارتش آمریکا در منطقه ماجرا را این‌گونه روایت کرده است: سپاه ایران یک قایق بی‌سرنشین و کنترل از راه دور (پهپاد دریایی) آمریکایی را توقیف و تلاش کرد آن را بکسل کند؛ اما زمانی که کشتی جنگی و بالگرد آمریکایی در منطقه حاضر شدند، این پهپاد دریایی را آزاد کرد. این حادثه در ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه ۸ شهریور روی داد. این پهپاد دریایی متعلق به «گروه ضربت ۵۹» آمریکاست. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پهپادهای دریایی «گروه ضربت ۵۹» را سال گذشته راه‌اندازی کرد. نخستین بار است که پهپاد دریایی ارتش آمریکا در خلیج‌فارس مورد هدف سپاه قرار می‌گیرد.

رهگیری پهپاد دریایی آمریکا توسط سپاه، بدون حادثه و برخورد به پایان رسید و این در حالی است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در سوریه در حال رشد است و همزمان مذاکرات هسته‌ای میان دو طرف به مراحل نهایی خود رسیده است. پیش‌تر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ (برابر با ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی) یک‌فروند پهپاد گلوبال‌هاوک در نزدیکی تنگه‌هرمز توسط سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساقط شد. ایران در آن مقطع اظهار کرد که پهپاد وارد آب‌‌‌های سرزمینی ایران شده؛ اما مقامات آمریکایی مدعی شدند که این پهپاد در حال پرواز بر فراز آب‌‌‌های بین‌المللی بوده است؛ حادثه‌ای که در اوج تنش‌های ایران و آمریکا بدون درگیری پایان یافت.