محمد‌باقر قالیباف روز گذشته در پاسخ به تذکر لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در مجلس، در مورد تفکیک وزارت صمت اعلام کرد که نظر رئیس‌جمهور همچنان بر معرفی دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی به مجلس پابرجاست. تذکر سیاهکلی درحالی روز گذشته درمجلس مطرح شد که روز یکشنبه خبری به‌نقل از محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور منتشر شده بود که ظاهرا وی در گفت‌وگویی به مناسبت هفته دولت اعلام کرده بود دولت تنها برای وزارت بازرگانی وزیر معرفی خواهد کرد و نیازی به معرفی وزیر صمت نخواهد بود. از همین‌رو این موضوع روز گذشته با واکنش نماینده اردبیل روبه‌رو شد. به دنبال این واکنش، ظهر روز گذشته حسینی درباره آخرین وضعیت تفکیک وزارت صمت از جهت معرفی وزیر با بیان اینکه منتظر اصلاح طرح مجلس درباره تفکیک وزارت صمت هستیم تا وزیر بازرگانی انتخاب شود، گفت: در مورد وزارت صمت هم نظرات مختلفی وجود دارد، منتظر تصمیم نهایی هستیم. به گزارش «ایسنا»، حسینی همچنین گفت: منتظریم اول تکلیف وزارت بازرگانی مشخص شود تا وزیر بازرگانی انتخاب شود. این موضوع که دو وزیر معرفی شود به توافق رئیس مجلس و رئیس‌جمهور هم بستگی دارد.

دلیل تذکر در مورد تفکیک صمت چه بود‌؟

روز گذشته لطف‌الله سیاهکلی در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان دو روز پیش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در امور مجلس صحبت‌هایی داشتند که خیلی اشکال داشت. آقای حسینی برخلاف وعده‌ای که رئیس‌جمهور داده بود که دو ماه به دولت برای استیضاح فرصت دهید که دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بازرگانی به مجلس معرفی شوند گفته‌اند که تنها یک وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» وی در ادامه تاکید کرد: چرا اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خلاف اظهارات شخص رئیس‌جمهور است؟ این‌چنین نگاه کردن تمسخر به کار کارشناسی مجلس شورای اسلامی است. استیضاح وزیر صمت هنوز پابرجاست و اگر دو وزیر به مجلس معرفی نشوند قطعا دوباره دنبال خواهد شد.  به دنبال این تذکر، رئیس مجلس گفت که در صحبت‌هایی که با معاون پارلمانی داشتم وی گفت که صحبت من با رسانه‌ها چیز دیگری بوده و در تیتر این‌گونه مطرح شده که دولت یک وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.   اشاره سیاهکلی و قالیباف به گفت‌وگویی است که خبرگزاری تسنیم روز ۶شهریور از محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور منتشر کرده است. وی در آن گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که «برداشت دولت درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی چیست و آیا دولت، فاطمی‌امین را به عنوان وزیر صمت پیش‌فرض می‌داند و می‌خواهد فقط برای وزارت بازرگانی، وزیر معرفی کند؟»، گفته بود: ‌دقیقا ما چنین برداشتی داریم. برخی نمایندگان می‌گویند دولت باید دو وزیر معرفی کند؛ ولی خب، نگاه دیگری در دولت هست.

وی همچنین گفته بود: از جهت حقوقی برای وزارت صمت که تا حالا صنعت، معدن و تجارت بوده است نهایت اینکه تجارتش حذف می‌شود، هویتش همچنان هست یک بخشی از وظایفش کم و کاسته شده است، یعنی به‌قول معروف بار وزیر کمتر می‌شود؛ پس نیازی نیست که وزیر صمت را مجددا معرفی کنیم.  در کنار خبرگزاری تسنیم، باشگاه خبرنگاران جوان نیز روز ۶شهریور درخبری به نقل از محمد حسینی اعلام کرد که دولت تنها برای بازرگانی وزیر معرفی می‌‌کند؛ چرا که وزیر صمت داریم. با تمام اینها روز گذشته رئیس مجلس از نظر دولت برای معرفی دو وزیر به مجلس برای دو وزارتخانه صمت و بازرگانی خبر داد که می‌توان آن را پایان قصه تفکیک وزارت صمت ارزیابی کرد.

مساله  تفکیک از کجا می‌آید؟

ماجرای لزوم معرفی دو وزیر از سوی دولت برای وزارتخانه‌های صمت و بازرگانی به تیرماه سال جاری و عدم اعلام وصول استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد. هفتم تیرماه سال جاری استیضاح وزیر صمت از دستورکار مجلس خارج و از سوی رئیس مجلس اعلام وصول نشد. قالیباف همان روز اعلام کرد که در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور به جمع‌بندی رسیدیم که در ساختار وزارت صمت تجدیدنظر شود و دو وزیر به مجلس برای دو وزارتخانه جدید معرفی شوند.

وی همچنین افزود: قرار شده است جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه لایحه انجام شود. چون دولت خودش تصمیم گرفته اصلاح ساختاری کند، از همین‌رو استیضاح‌کنندگان وزیر صمت، به دولت دوماه فرصت دهند تا لایحه تشکیل دو وزارتخانه ارائه شود. همان زمان نمایندگان مجلس اعلام کردند دولت پس از تفکیک وزارت صمت، باید دو گزینه جدید به‌عنوان وزرای صنایع و معادن و وزارت بازرگانی به مجلس معرفی کند و فاطمی امین نیاز به رأی اعتماد جدید دارد.  پیش از این البته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر از موافقت ‌دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه ۵تیرماه هیات‌دولت خبرداده بود. ازهمین‌رو سخنان سه روز پیش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درمورد معرفی تنها یک وزیر به مجلس برای وزارت بازرگانی منجر به تذکر روز گذشته نماینده قزوین در مجلس و در نهایت توضیح محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این خصوص شد.

پیش از این هم صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس و یکی از استیضاح‌کنندگان رضا فاطمی‌امین، روز ۶شهریور با اشاره به پایان مهلت دوماهه دولت برای تفکیک وزارت صمت از عدم اراده دولت برای تفکیک وزارتخانه انتقاد کرده بود. وی همچنین تاکید کرده بود که چنانچه طی هفته جاری وضعیت وزارت صمت تعیین تکلیف نشود، بحث استیضاح مجددا به جریان خواهد افتاد.  او البته در گفت‌وگویش با «ایلنا» به یک نکته مهم اشاره کرد که براساس آن دولت بر همان مصوبه‌ای در تفکیک وزارت صمت اصرار دارد که پیش از این شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرده است. به گفته بدری طی این دوماه ایرادات و مشکلات رفع نشده است. یکی از این ایرادات شورای نگهبان بار مالی تفکیک و عدم تعیین دقیق وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها بود. با این حال هنوز معلوم نیست که دولت این ایرادهای شورای نگهبان را رفع کرده است یا خیر.