پیشرفت ممکن است کند باشد

همزمان، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «‌گزارش‌های منتشر‌شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌‌ای کاملا نادرست است.» این مقام آمریکایی که با اسکای نیوز صحبت می‌کرد، افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپا را حفظ کرده‌‌ایم.»

توضیحاتی که از سوی مقام‌‌های آمریکایی ارائه می‌شود بیانگر آن است که احتمالا پاسخ آنها به ملاحظات تهران باز شامل برخی موارد باشد و با ارائه پاسخ تلاش خواهند کرد تا بار دیگر توپ را در زمین ایران بیندازند. در چنین صورتی احتمالا شاهد برگزاری یک یا دو دور دیگر مذاکره بین طرفین خواهیم بود.

دلیل نزدیک‌تر شدن به توافق از نگاه آمریکا

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی توضیح داده است که چرا اکنون نسبت به گذشته بیشتر به توافق نزدیک شده‌‌ایم. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که ایران رسما از یک تقاضای کلیدی و خط قرمزی خود که نقطه‌‌ اختلاف بزرگی در مذاکرات بود، صرف نظر کرده است. به گفته‌‌ این مقام آمریکایی، ایران در پاسخ روز دوشنبه خود به پیش‌‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام، خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا نشده است. این مقام با اشاره به اینکه ایالات متحده مکررا و به‌طور مداوم این درخواست را رد کرده، گفت: «در نسخه فعلی متن، آنچه آنها مطالبه می‌کردند، کنار گذاشته شده است؛ بنابراین اگر به توافق نزدیک‌‌تر هستیم، به همین دلیل است.»

این مقام همچنین مدعی شد که ایرانی‌‌ها همچنین از درخواست‌‌های خود برای لغو تحریم چندین شرکت مرتبط با سپاه صرف نظر کرده‌‌اند. این مقام مسوول افزود: «رئیس‌‌جمهور قاطع و ثابت‌قدم بوده است که نام سپاه پاسداران ایران از لیست تروریسم حذف نشود.»

تکذیب ادعای سی‌‌ان‌‌ان

این در حالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌‌کننده ایران در مذاکرات وین به یک گزارش شبکه سی‌‌ان‌‌ان درباره خواسته‌های ایران در مذاکرات برجامی واکنش نشان داده و ادعای آن را رد کرد. به گزارش «ایسنا»، محمد مرندی در واکنش به یک گزارش شبکه سی‌‌ان‌‌ان که ادعا کرده بود، «تهران بر خارج کردن نام سپاه پاسداران ایران از لیست تحریم‌های آمریکا پافشاری نخواهد کرد»، در صفحه توییترش نوشت: «من بارها در چند ماه اخیر گفته‌‌ام خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ‌وقت پیش‌‌شرط یا درخواستی کلیدی نبوده است.» مرندی ادامه داد: «ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی‌‌اش نگاه خواهد داشت. اما اگر آمریکا لازم می‌‌داند چنین چیزی بگوید تا به توافق مقبولیت بخشد، به خودشان ارتباط دارد.»

واشنگتن همچنان در حال بررسی است

همزمان یک مقام آمریکایی در مصاحبه‌‌ای گفت که این کشور هنوز در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا است. به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌‌ای کاملا نادرست است. این مقام آمریکایی که با اسکای نیوز صحبت می‌کرد، افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپا را حفظ کرده‌‌ایم.»

وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نیز روز جمعه به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره برجام است. یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن درباره زمانی که انتظار می‌‌رود ایالات متحده پاسخ خود را ارائه دهد، گفت: «هر لحظه، اما البته ممکن است فردا باشد.» یکی دیگر از مقامات اروپایی اوایل پنج‌شنبه گفت: «در انتظار واکنش آمریکا هستیم.» بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا همانند تمام هفته گذشته گفت به بررسی پاسخ ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شد، ادامه می‌دهد. طبق این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: «بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به‌طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می‌کنیم.»

جزئیات بیشتر از پیشنهاد اروپا

در حالی که ایران و اتحادیه اروپا منتظر پاسخ واشنگتن به ملاحظات تهران هستند، عصر روز جمعه شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه به انتشار جزئیاتی از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام پرداخت. به گزارش «ایسنا»، شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام چهار مرحله و دو دوره زمانی را شامل می‌شود که هر کدام ۶۰ روزه است. این منابع که نامی از آنها فاش نشده است، مدعی شدند که در روز اول امضای توافق ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به‌طور تدریجی شروع به کاهش گام‌‌های هسته‌‌ای خود می‌کند. آنها همچنین تاکید کردند که همزمان با اجرای توافق ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزادسازی خواهد شد. این منابع می‌گویند از جمله سازوکار این توافق این است که ایران طی ۱۲۰ روز بعد از امضای توافق ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد و صادرات نفت ایران پس از این دوره روزانه ۵/ ۲ میلیون بشکه خواهد بود. منابع مطلع مدعی‌‌اند: «در این متن پیشنهادی آمده است که اگر واشنگتن بار دیگر از توافق خارج شد باید غرامت مالی پرداخت کند.»

طرح ضدبرجامی سناتورهای آمریکا

باوجود برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن حصول توافق درباره احیای برجام، تعدادی از قانون‌گذاران آمریکا طرحی را برای دائمی کردن یکی از قانون‌‌های تحریمی علیه ایران ارائه کرده‌‌اند. به گزارش «ایسنا»، گروهی متشکل از چند سناتور آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات طرحی را موسوم به «مستحکم کردن قانون تحریم‌های ایران» ارائه‌‌کرده‌‌اند که هدف آن لغو حکم انقضای قانون تحریم‌های ایران است که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده بود. این قانون تحریمی که به عنوان «قانون آیسا»  نیز شناخته می‌شود به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ایران در حوزه انرژی را می‌دهد.

تیم اسکات سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی که یکی از امضاکنندگان این طرح است با تکیه بر ادعاهای نخ‌‌نما و خصمانه مقامات واشنگتن علیه کشورمان در این باره گفت: ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید قریب‌‌الوقوع ایران هسته‌‌ای برای ثبات منطقه هستند. بنابر گزارش العربی، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «تحریم‌های آمریکا یک عامل بازدارنده ضروری برای ایران به شمار می‌‌آید، به همین دلیل است که لایحه من سنگ بنای تحریم ایران را دائمی می‌کند.» مگی هاسان سناتور دموکرات و بیل هاگرتی سناتور جمهوری‌خواه از دیگر افرادی هستند که این طرح را که مورد حمایت لابی صهیونیستی آیپک و همچنین بنیاد دفاع از دموکراسی‌‌ها است، امضا کرده‌‌اند.

مگی هاسان نیز با ادعای اینکه «ایران به‌طور مکرر اقدامات بی‌‌ثبات‌کننده‌‌ای را در خاورمیانه انجام داده است»  گفت: «این طرح دو‌حزبی این اطمینان را خواهد داد که ما تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهیم داد.»