به گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن برای حل و فصل مشکلات امنیتی خود با روسیه و ایران به تحریم‌های اقتصادی متوسل می‌شود، اما این اقدامات به‌جای افزایش امنیت آمریکا و منطقه، می‌تواند برای آنها پیامدهای ناخواسته‌ای را به‌همراه داشته باشد. در ایران، تحریم‌ها اقتصاد را کند کرده است، اما به‌طور ناخواسته‌ای به بروز مخالفت‌های داخلی با مذاکرات کنونی منجر شده و تلاش‌های دیپلماتیک در راستای پایان‌دادن به مشکل هسته‌ای ایران با مشکلاتی مواجه شده است. به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، ابتدا‌ تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافت، اما از آن زمان‌ مسکو به‌دنبال متحدان و بازارهای جدید است و در نتیجه‌ قدرت تحریم‌ها را کاهش داده و روابط کرملین با یارانش تقویت می‌شود. در این زمینه‌ تلاش‌های غرب برای منزوی‌کردن روسیه به بن‌بست می‌رسد.

از زمان آغاز تحریم‌ها در ‌ماه فوریه علیه روسیه، مسکو تلاش کرد تا از موضع مذاکره با ایران و اهرم اقتصادی منطقه‌ای خود برای کاهش تاثیر تحریم‌های جدید استفاده کند. همکاری با ایران فقط برای دورزدن تحریم‌ها توسط روسیه مفید واقع نشد. این همکاری همچنین‌ منافع امنیتی مسکو را تامین می‌کند. در حال‌حاضر که روسیه و ایران در بحبوحه رویدادهای اخیر، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، به‌دنبال راه‌های جدیدی برای همکاری هستند تا نظارت آمریکا و جهان بین‌الملل را کنار بگذارند و اهرم واشنگتن در هر دو جبهه تضعیف شود. همکاری‌های نوپای تهران و مسکو طی‌ ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری آشکار شده است. در پایان ‌ماه مه، این دو کشور توافقنامه‌ای را امضا کردند که همکاری در زمینه انرژی را گسترش می‌دهد. در سه‌ماهه نخست سال‌۲۰۲۲ میلادی، تجارت دو‌جانبه میان ایران و روسیه بیش از ۱۰‌درصد رشد داشته است. طرفین همچنین درخصوص گسترش همکاری‌های خود در زمینه انرژی هسته‌ای در مورد نیروگاه اتمی در بوشهر گفت‌وگو کرده‌اند.

در حال‌حاضر بعد نظامی این روابط آشکارتر شده و این در حالی است که در‌ماه ژوئیه، ایران با ارسال چند صد هواپیمای بدون‌سرنشین جنگی و شناسایی به روسیه موافقت کرد. تحریم‌های غرب که ایران را به‌سوی ساخت سلاح هسته‌ای و روسیه را به‌سوی اخذ اقدامات قاطعانه‌تر سوق می‌دهد، همکاری خطرناکی را میان ایران و روسیه ایجاد کرده است که شکستن آن دشوار خواهد بود.