دامنه امنیت کرونایی در  35 شهر

به این ترتیب استان‌های تهران، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان، خوزستان، لرستان، قم، فارس، گلستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، مرکزی، هرمزگان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، همدان، کرمانشاه، بوشهر، سمنان، قزوین، کردستان، ایلام، یاسوج، سیستان و بلوچستان، زنجان و اردبیل درهفته گذشته افزایش بارز بستری را داشته‌اند. همچنین دو استان مازندران و گیلان نیز با افزایش موارد بستری در هفته اخیر روبه‌رو بوده‌اند.  با توجه به افزایش موارد ابتلا و بستری در کشور، در حال حاضر ۲۵۹ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند. به این ترتیب شهرهای قرمز کرونایی با افزایش مجدد از ۱۲۰ شهر به ۱۳۰، شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۱۲ به ۱۲۹ شهر افزایش یافته است. همچنین ۱۵۴ شهر در وضعیت زرد و ۳۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بررسی آماری موارد ابتلا، بستری و جان‌باختگان کرونا طی یک ماه گذشته نیز از شتاب گرفتن رشد صعودی بیماری طی دو هفته گذشته حکایت می‌کند.  به گزارش «ایسنا» آمارها نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر‌(۷ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۱) به‌طور متوسط هر ساعت ۲۹۸ نفر در ایران مبتلا شده‌اند و تقریبا دو نفر در هر ساعت بر اثر کرونا جان باخته‌اند. البته در همین بازه در هر ساعت ۱۲۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

این بررسی آماری همچنین از رشد صعودی بستری بیماران با وضعیت حاد طی یک ماه گذشته حکایت می‌کند. براین اساس در روز ۱۶تیرماه ۲۹۲بیمار با وضعیت حاد در بیمارستان‌های کشور بستری بودند که این رقم با افزایش بیش از ۵ برابری‌ به ۱۴۷۶نفر در روز ۱۶ مرداد ماه رسیده است. از سوی دیگر در هفته دوم مرداد، بستری‌ها از ۷ هزار و ۳۷۶ نفر به ۱۰ هزار و ۶۳۴ بیمار و تعداد موارد سرپایی نیز از ۴۶ هزار و ۱۷۱ به ۵۳ هزار و ۴۳۸ بیمار رسیده است. درهمین حال براساس اعلام وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۳۳۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۸۵۳ نفر از آنها بستری شدند. دراین بازه زمانی ۵۴نفر نیز قربانی کرونا شدند. همه این آمار نشان می‌دهد که موج هفتم کرونا اثرش را بر افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر گذاشته است؛ به‌طوری که تعداد موارد روزانه ابتلا به کرونا چهار رقمی شده و میزان فوت نیز به بیش از ۶۰ نفر در روز رسیده است و خطر سه رقمی شدن جان‌باختگان با توجه به افزایش موارد بستری‌شدگان با وضعیت حاد وجود دارد. در این مدت حتی روز ۱۳مرداد مرگ ۸۱نفر بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شد که بالاترین رقم مرگ کرونایی از اسفند ماه سال گذشته به‌شمار می‌رود.

همه اینها در شرایطی است که میزان استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی بنا برگزارش وزارت بهداشت به کمترین میزان خود یعنی ۲۵درصد رسیده و مردم با وجود افزایش موارد ابتلا در خانواده‌های خود همچنان به سفرهای تابستانی، شرکت در مراسم جمعی و مناسبتی و حضور در مکان‌های پرجمعیت بدون رعایت فاصله‌گذاری و تهویه مناسب مشغول هستند. این درحالی است که روز شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری با توجه به مراسم عزاداری محرم و حضور گسترده مردم در این مراسم از مردم خواسته بود تا در برگزاری مراسم‌ها و برپایی تکایا و هیات‌های عزاداری به رعایت اصول بهداشتی نیز اهتمام جدی داشته باشند.  یکی دیگر از دلایلی که مردم را نسبت به بیماری کرونا بی‌توجه کرده است باور غلط به ضعیف‌تر بودن سویه جدید کرونا نسبت به سویه‌های قبلی و عدم ابتلای مجدد درصورت ابتلای قبلی به اُمیکرون است. در همین ارتباط روز گذشته حمید سوری، اپیدمیولوژیست درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: احتمال ابتلای مجدد در افراد هم بستگی به‌شدت ابتلا و میزان آنتی‌بادی که در بدن فرد ایجاد می‌شود، دارد؛ اما به‌طور متوسط فردی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شود، بین چهار تا شش ماه مصونیت دارد. بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند یا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود.

 افت تزریق واکسن در کشور

در این میان میزان تزریق واکسن دزهای سوم و چهارم‌(دز یادآور) در کشور مطلوب نیست و براساس گزارش‌ها با افت شدید تزریق واکسن و عدم استقبال مردم روبه‌رو هستیم. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۷۴۷ نفر دز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۵۹ نفر دز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۷۵ نفر، دز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۶۸۱ دز رسید. درهمین حال در شبانه‌روز گذشته تنها ۴۳۸۰ دز واکسن کرونا در کل کشور تزریق شده است که باتوجه به روند تصاعدی کرونا در کشور رقم بسیار ناچیزی است.  دراین میان روز یکشنبه سیدمحمود حسینی پور‌نوری، استاندار مازندران در جلسه ستاد ملی کرونا با اشاره به اینکه مازندران رتبه نخست واکسیناسیون دز سوم و چهارم را در کشور دارد، گفت: مراجعه بیماران سرپایی کرونا به مراکز درمانی نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است.