افزایش مرگ‌های کرونایی

همه اینها در شرایطی است که بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در کشورنیز در هفته منتهی به هشتم مردادماه۱۴۰۱ (از یکم تا هشتم مرداد ماه) به پایین‌‌ترین حد خود یعنی بالغ بر ۲۱/ ۳۴درصد رسیده است.  در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۹تیر تا ۵مرداد ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۸/ ۴۳درصد بوده است. همچنین به گزارش «ایسنا» میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۲۲تیر تا ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۸/ ۴۳درصد بوده است. همه اینها در حالی است که مراسم عزاداری محرم درکشور درحال برگزاری است و براساس آخرین مصوبات ستاد مقابله با کرونا برگزاری مراسم‌ها درمحیط مسقف ممانعتی ندارد. هرچند که در این مصوبه بر لزوم تهویه مناسب این مکان‌ها تاکید شده است، اما تجربه دوسال‌و نیم گذشته برگزاری مراسم محرم در مکان‌های سربسته نشان می‌دهد با وجود این توصیه‌های بهداشتی این مقررات در کمتر مکان مسقفی رعایت می‌شود. این درشرایطی است که براساس اعلام کارشناسان زیرسویه جدید اُمیکرون قدرت انتقال بیشتری دارد و هر یک نفر می‌تواند ۱۸نفر را آلوده کند.

 دراین میان بررسی آماری موارد ابتلا وبستری و مرگ کرونایی طی یک ماه اخیراز موج بلند کرونا درکشور حکایت می‌کند. براساس این آمار، میزان موارد ابتلای رسمی ازتاریخ ۹تیرماه تا ۹مرداد ماه (از ۵۲۹نفر به ۹هزار و ۷۲۷ نفر) نزدیک به ۱۸برابر شده است. همچنین میزان جان‌باختگان کرونا دریک ماه گذشته از (مرگ روزانه ۳نفر به ۶۱نفر) رسیده و به عبارتی ۲۱برابر شده است. ازسوی دیگر میزان بستری‌شدگان بدحال (با وضعیت حاد) از ۹تیرماه تا ۹مرداد ماه از (۱۷۶نفر به ۱۲۷۷ نفر) رسیده؛ یعنی افزایش نزدیک به ۷برابری داشته است. درواقع آمارهای کرونایی یک ماه اخیر نشان می‌‌دهد که از (۳۱تیر تا ۹مرداد ۱۴۰۱) به‌طور متوسط هر ساعت ۳۶۰نفر در ایران مبتلا شده‌‌اند و دو نفر هم در هر ساعت بر اثر کرونا جان باخته‌‌اند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز گذشته نیز ۹هزار و ۶۹۹مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۱۶۷۲نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی ۶۲بیمار نیز جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند. به گزارش «ایسنا»۱۲۷۱نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  با تمام اینها وزارت بهداشت همزمان با آغاز موج هفتم کرونا درکشور تنها توصیه به استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرده است و خبری از پروتکل‌های سختگیرانه درشهرهای قرمز و نارنجی نیست. درهمین راستا دوروز پیش حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرآنلاین از نبود نظام بیماریابی فعال درکشور انتقاد کرد و گفت: به جای اینکه منتظر بمانیم مردم به مراکز مراجعه کنند ما باید برای گرفتن تست به مردم مراجعه کنیم، مثل همان کاری که در طرح شهید سلیمانی انجام شد. او همچنین با انتقاد از کمبود میزان تست‌های کووید در کشور گفت: طبق آخرین آمارها میانگین تست در روزهای اخیر چیزی حدود ۱۵هزار تست بوده است که برای یک کشور ۸۵میلیونی یعنی هیچ و شوخی است. نکته دیگری که سوری به آن اشاره کرد، نبود آمار واقعی فوت‌شدگان کرونا درکشور است. وی در این خصوص گفت که مرگ‌‌هایی که تایید می‌‌شود کسانی هستند که تست کرونای آنها مثبت شده است. این درحالی است که تعدادی هستند که فوت می‌‌کنند و دلایل مرگشان مواردی مانند ایست قلبی اعلام می‌‌شود، بدون اینکه این افراد تست شده باشند.

وی افزود: ما وقتی می‌‌توانیم آمار درستی داشته باشیم که از تمام فوتی‌‌های محتمل تست بگیریم. درچنین حال و هوایی از شرایط کرونا درکشور، به نظر می‌رسد که دستورالعمل مدیریت مهندسی بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم که از سوی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت منتشر شده، نسبت به سال‌های گذشته سهل‌گیرانه‌تر است. به گزارش «ایسنا» دراین دستورالعمل آمده است برنامه‌‌ریزی برگزاری مراسم ترجیحا بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند در اماکن و فضاهای باز، تکایا و حسینیه‌ها، مساجد و هیات‌ها با رعایت فاصله‌گذاری و تجمعات حداقلی انجام شود.  همچنین براساس این دستور العمل استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن است؛ در غیر این صورت با انجام ضدعفونی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد. این درحالی است که طی دوسال گذشته مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم محرم، استفاده از طبل و سنج و دمام و دیگر ادوات به‌دلیل تحرک بالای افراد ممنوع شده بود. البته دراین دستورالعمل برلزوم استفاده از ماسک به‌صورت مستمر و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم‌‌ عزاداری تاکید شده است.  

همچنین وزارت بهداشت توصیه کرده است که پذیرایی در محل انجام نشود. در حال حاضر ۱۲۰شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.