رئیس فراکسیون زنان مجلس در مورد واکنش‌های مختلف اجتماعی درباره فعالیت دوباره گشت ارشاد به «دنیای اقتصاد» گفت: ما حتما با هر شیوه برخوردی که کرامت زنان را مخدوش کند مشکل داریم و از سردار اشتری تقاضا کردیم جلسه‌ای تشکیل دهیم که در آن جلسه راجع به ضابطه‌مند شدن بحث گشت ارشاد گفت‌وگو کنیم. به گفته قاسم‌پور، فراکسیون زنان هنوز گزارش دقیقی از عملکرد گشت ارشاد از نیروی انتظامی دریافت نکرده و هرآنچه درباره گشت ارشاد دریافت شده، اطلاعاتی است که از مردم و رسانه‌ها در فضای مجازی اخذ کرده است.

 رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه نسبت به گشت ارشاد نکاتی داریم، گفت: عملکرد گشت ارشاد باید مبتنی بر حفظ کرامت زنان باشد. این رویکرد ما است و در بیانیه ۲۱ تیر فراکسیون زنان نیز به این موضوع اشاره کردیم.

قاسم‌پور در پاسخ به این پرسش که راهکار جایگزین گشت ارشاد از نظر فراکسیون زنان چیست، گفت: ما نگاه‌مان این است که اگر قرار است مصوبات ۸۲۰ و ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوبات جامعی است و شامل اقدامات فرهنگی و سلبی می‌شود و به عنوان قانون حجاب و عفاف از آن نام برده می‌شود، اجرا شود؛ باید مجموعه کامل مصوبات اجرایی شود و همه دستگاه‌ها باید نسبت به آن مصوبات پاسخگو باشند.

 به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس، نباید فقط نیروی انتظامی بیاید و کار را انجام دهد. دو هفته قبل همه دستگاه‌ها را به مجلس دعوت کردیم تا گزارش عملکرد دهند. در این جلسه تاکید شد که با مساله حجاب نمی‌توان تنها رویکرد صرفا سلبی داشت.

 قاسم‌پور تاکید کرد: عملکرد گشت ارشاد هم باید آسیب‌شناسی و هم قانون حجاب باید اجرایی شود و هم کرامت زنان حفظ شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکار جایگزینی برای گشت ارشاد وجود دارد، گفت: راهکار بینابینی این نیست که به مجموعه‌ای بگوییم اصلا در این زمینه اقدامی انجام ندهد. اما همه مساله نباید رویکرد سلبی و چکشی باشد اگر هم قرار است که جایی برخورد قانونی در مورد مساله حجاب شود، باید ضابطه داشته باشد.  وی تاکید کرد: منظور از ضابطه تعیین قد و اندازه و مدل مانتو‌های زنانه نیست، بلکه بحث استاندارد‌سازی رفتار مجریان قانون است. قاسم‌پور افزود: رفتار با فرد خاطی و چگونگی تذکر مهم است نه چگونگی لباس پوشیدن. من از این جهت می‌گویم که کرامت زنان باید حفظ شود که اگر برخوردی با فرد خاطی هم می‌خواهد اتفاق بیفتد، نباید به گونه‌ای باشد که در واقع به شخصیت فرد خدشه وارد کند و کرامت او را زیر سوال ببرد. قاسم‌پور ادامه داد: حتما هر رفتاری که فضای دوقطبی در داخل کشور ایجاد کند، قابل دفاع نیست.

رصد و اصلاح رفتار ماموران امنیت اخلاقی

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت روز گذشته با کارکنان پلیس امنیت عمومی جلسه توجیهی داشت و از عدم ورود سازمان‌های متولی در ترویج عفاف و حجاب گلایه کرد.

 وی درباره رصد و اصلاح رفتار ماموران امنیت اخلاقی نیز گفت: فرآیند رفتار کارکنان در بحث امنیت اخلاقی رصد و اصلاح می‌شود، ولی موضوع مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی موضوعی فرهنگی است که لازم است سایر سازمان‌ها و نهادهای متولی در این زمینه پای کار بیایند.

به گفته رحیمی، در بحث ترویج عفاف و حجاب و در برابر تلاش دشمنان برای مقابله با این فریضه ایستاده‌ایم و با هوچی‌گری و جوسازی و فتنه‌انگیزی دشمنان و مزدوران آنها عقب نخواهیم نشست. مرگ همیشه برای همسایه نیست، باید بدانیم که موضوع حجاب و عفاف مساله‌ای لازم برای داشتن جامعه‌ای سالم است و همه باید برای رسیدن به جامعه‌ای مطلوب تلاش کنیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه املای نانوشته غلط ندارد، گفت: در بحث انجام ماموریت‌های انتظامی، ترافیکی و امنیت اخلاقی ممکن است اهمال و قصوری صورت پذیرد. رعایت شأن و کرامت شهروندان در همه ماموریت‌ها لازم و ضروری است. تاکید ما همواره بر رعایت شأن همشهریان گرانقدرمان بوده و هست.

رحیمی با اشاره به اینکه پلیس ماموریت‌های امنیت اخلاقی را با اقتدار برای مقابله با حیازدایی ادامه می‌دهد، گفت: در حوزه دفاع از ارزش‌های اسلامی از جمله عفاف و حجاب مدبرانه، هوشیارانه و متعهدانه پای کار هستیم.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اینکه ترویج فساد و فحشا و بی‌بند‌و‌باری در حقیقت نقطه شروع انحطاط و قهقرای جامعه است، گفت: برای اقامه فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر با نگاه ایجابی پای کار آمده‌ایم و با به‌کارگیری عناصر متعهد و برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی تلاش کردیم که با اقدامات فرهنگی و ایجابی، ضمن انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، جامعه هدف خود را از توطئه‌های دشمنان در بحث حیازدایی و عفاف‌زدایی آگاه کنیم.