باران‌های سیل‌آسا و وقوع سیل در مناطق شرقی فارس و محدوده رودخانه رودبال، تاکنون ۲۲کشته و دو مفقودی برجا گذاشته است. در همین حال جست‌وجو برای یافتن مفقودان حادثه ادامه دارد. این حادثه عصر روز جمعه به دنبال وقوع سیل در بستر رودخانه «رودبال» استهبان استان فارس (در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز) روی داده است. رودی که از منطقه تفرجگاه سلطان شهبازی استهبان هم عبور می‌کند و اواخر هر هفته میزبان شماری از خانواده‌هاست. از همین رو بیشتر افراد گرفتار شده در این سیلاب شهروندانی هستند که عصر روز جمعه برای تفریح به تفرجگاه‌های منطقه رودبال و به خصوص حاشیه رودخانه رفته بودند.

پیش از این هواشناسی استان فارس چهارشنبه ۲۹ تیر در خصوص احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در این استان هشدار داده بود، اما مدیر‌کل مدیریت بحران استان فارس می‌گوید در این شرایط اخطاریه صادر می‌کنند نه اعلامیه. وی همچنین در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تاکید کرد: هواشناسی وضعیت را در سطح نارنجی به ما اعلام نکرده بودند و تنها در حد بارش پراکنده باران به ما اعلام شده بود. با این حال آن‌طور که یوسف کارگر، فرماندار استهبان گفته است، با توجه به تعطیلی پایان هفته تعدادی از افراد بومی و گردشگران از نقاط مختلف برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند و در بستر رودخانه حضور داشتند که به دلیل بالا آمدن آب رودخانه گرفتار سیلاب شدند. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، با توجه به حضور نیروهای امدادی از ابتدای وقوع سیل در شرق فارس، ۵۵ نفر از مرگ حتمی نجات یافته‌اند. درعین حال بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن فارس، سیل استهبان خارج از محدوده شهری و روستایی رخ داده و آسیبی به هیچ یک از واحدهای مسکونی وارد نشده است. براساس گزارش‌ها روستاهای امام‌زاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قعله، انجیرک علیا و سفلا، آب بند، بردنو و مهدی‌آباد از روز جمعه متاثر از سیل و آبگرفتگی در استان فارس بوده‌اند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که علاوه بر استهبان دو شهرستان دیگر نی‌ریز و داراب نیز گرفتار سیلاب شده‌اند.

دستور پیگیری سریع

همچنین علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد که تمام امکانات برای یافتن مفقودین و بررسی علت حادثه سیل استهبان بسیج شده است. همزمان معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار فارس بر ضرورت پیگیری قاطع و سریع به حادثه سیل شهرستان استهبان تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، محمد مخبر از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مسوولان مربوطه ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.  احمد وحیدی وزیر کشور نیز روز گذشته در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های مصیبت‌ دیده در تماس با ‌محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس خواستار رسیدگی فوری و بسیج امکانات برای نجات مصدومان شد. وزیر کشور از استاندار فارس خواست تا با بسیج ظرفیت‌های لازم به روند امداد‌رسانی، شناسایی و یافتن مفقودان سرعت بخشند. محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز روز گذشته در پی حادثه سیل عازم استان فارس شد.

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با صدور دستوری، به بازرس کل استان فارس ماموریت داد که ضمن حضور در مناطق سیل‌‌زده استهبان، ابعاد مختلف حادثه و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد. سیدکاظم موسوی، دادستانی فارس نیز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به سیل روز جمعه در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز اظهار کرد: دادستان فارس به موضوع سیل اخیر ورود کرده و پرونده قضایی برای افراد خاطی تشکیل شده است.  همچنین استاندار فارس امروز را در این استان عزای عمومی اعلام کرد. درهمین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون جسد ۱۵ جان‌باخته سیل به پزشکی قانونی شهرستان استهبان استان فارس تحویل داده شده است. دراین میان تصویری از سه عضو یک خانواده (۳ خواهر و برادر کودک) که در میان قربانیان حادثه سیل استهبان هستند، منتشر شده است. همزمان با وقوع سیل در مناطق شرقی فارس، شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با هشدار به مردم از آنها خواسته از تجمع در اطراف رودخانه‌ها و مکان‌های خطرآفرین خودداری کنند. در هشدار آب منطقه‌‌ای آمده؛ با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ابتدای مردادماه تا اواسط همین ماه احتمال بارش‌های ناگهانی و جاری شدن سیل دور از انتظار نخواهد بود.

ازسوی دیگر اداره کل مدیریت بحران استانداری یزد و اداره کل هواشناسی استان نیز در دو اطلاعیه جداگانه نسبت به بارش باران و وقوع سیل در سطح این استان در اواخر هفته جاری هشدار داده‌اند. به گزارش «ایسنا»، سازمان هواشناسی نیز روز گذشته نسبت به وقوع رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید در ۱۱ استان، خطر آسیب وارد شدن به محصولات کشاورزی و افزایش ارتفاع موج تا ۵/ ۲ متر در خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داد. این شرایط جوی روز شنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، یکشنبه در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، دوشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، سه‌شنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و جنوب یزد مورد انتظار است.