به این ترتیب درحالی که دریاچه ارومیه به سرعت درحال حذف شدن از روی نقشه ایران و تبدیل به شوره‌زاری گرد و غبارخیز برای مردم شمال‌غرب کشور است تا این لحظه هیچ جلسه یا برنامه فوق‌العاده برای جلوگیری از این اتفاق تشکیل نشده است. وضعیت دریاچه ارومیه به اندازه‌ای بحرانی است که طی روزهای گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس دراین خصوص به دولت تذکر داده‌اند. در پاسخ به این انتقادها سه روز پیش علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: هنوز در ستاد احیای دریاچه ارومیه همان تیم قبلی هستند و مدیریت ستاد به سازمان محیط زیست واگذار نشده و همان افرادی هستند که از قبل کار را ادامه می‌دهند.

سلاجقه همچنین با تاکید بر کاهش مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و استفاده مجدد از آب گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه مکلف است این کار را انجام دهد و دستگاه‌های اجرایی مثل وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو مکلف هستند به نقش اصلی خود بپردازند. با وجود این توضیحات به نظر می‌رسد دولت تاکنون راهکاری برای حل این مشکل زیست‌محیطی پیدا نکرده است. از همین‌رو، روز گذشته روح‌الله حضرت‌پور طلاتپه، نماینده مردم ارومیه در مجلس در نشست علنی مجلس در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما به عهد خود عمل نکرده‌اید، شما که می‌خواهید مشکل زیست‌محیطی منطقه غرب آسیا را حل کنید، در حل بحران دریاچه ارومیه مانده‌اید.

وی افزود: انتظار داریم نمایندگان دولت فورا در منطقه حاضر شده و از وضعیت دریاچه ارومیه بازدید و با مردم صحبت کنند. دولت مردمی باید به مردم در عمل اهمیت دهد و نه تنها در شعار ادعای مردمی بودن داشته باشد. روز پنج‌شنبه نیز جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین با اشاره به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه از ۸ سال قبل گفت: ستاد احیای دریاچه در این سال‌ها بیش از ۶هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و اعتبارات بین‌المللی استفاده کرده، ولی متاسفانه در اجرای پروژه‌های خود موفق نبوده و بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کشور، مشخص شده، ستاد در اجرای پروژه‌ها انضباط مالی نداشته و بخشی از مبالغی که در اختیار ستاد قرار گرفته، برای کارهای دیگری غیر از امور احیای دریاچه ارومیه مصرف شده است.

او همچنین گفت متاسفانه در این دولت، هنوز اعتبار خاصی به ستاد احیا نداده‌اند و فعالیت آن‌چنانی هم نداشته‌اند. به این ترتیب با توجه به نتیجه بخش نبودن عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته، نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه، ۲۱ تیرماه با «تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه» موافقت کردند. بحران وضعیت دریاچه ارومیه از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع این دریاچه حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.