اکنون فرانسه که بارها سعی‌کرده در مذاکرات سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی کند، بار دیگر می‌خواهد توپ را در زمین ایران بیندازد و به همین دلیل از رو به اتمام‌بودن زمان گفت‌وگوها سخن گفته است، اما ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این‌خصوص توضیح داد: «طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر حتما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که باز‌ماندن این پنجره به دلیل رفتار حکیمانه ایران است. همه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که ایران مسوولانه تمام تعهدات خود را انجام داده است. این دولت آمریکا بود که از برجام خارج شد و تعهدات خود را نادیده گرفت. این مقامات اروپایی بودند که به‌جای مطالبه‌گری از آمریکا، ایران را مورد مواخذه قرار دادند.‌» به گزارش خبر‌گزاری تسنیم، وی افزود: «ایران پایبند به مذاکرات است و روند گفت‌وگوها به روال سابق در جریان است. همچنین نحوه جمع‌بندی و مکان و زمان مذاکرات در پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دو طرفه در حال رایزنی است و به‌زودی تعیین خواهد شد.‌»  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با بیان اینکه ایران در مسیر مذاکره قرار دارد، تاکید کرد: «تا زمانی‌که طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متقابل به روند دیپلماسی پایبند باشند، ایران مذاکرات را دنبال می‌کند. ما امیدوار هستیم که با رویکرد سازنده و حسن‌نیت همه طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها امکان جمع‌بندی روند در آینده نزدیک فراهم شود. ایران در دستیابی به توافقی که تضمین‌کننده منافع اقتصادی ایران باشد جدی است و بیشترین ابتکارات را ایران در طول مذاکرات پیگیری کرده است.‌» همچنین کنعانی نسبت به موضع طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غربی مبنی‌بر خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرابرجامی ایران گفت: «مواضع ایران دقیق است. بازگشت به توافق سال‌۲۰۱۵ موضع ما است. دولتی که یکجانبه از توافق خارج شده و خساراتی به ایران وارده کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی درستی بگیرد و اراده کند که منافع کامل اقتصادی مورد‌توجه قرار بگیرد، ایران به توافق برمی‌گردد.‌»

وی درباره اظهارات جیک سالیوان مبنی‌بر اینکه توپ در زمین ایران است و ایران باید تصمیم بگیرد نیز توضیح داد: «سیاست انداختن توپ از سوی آمریکا به زمین ایران یک سیاست بی‌اثر و بی‌فایده است. دولت آمریکا مسوول وضعیت موجود در روند توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است و باید به مسوولیت‌های خود عمل کند و از اتهام‌زنی به ایران خودداری کند. این سیاست کمکی به دولت آمریکا، شرکای آن و ایجاد توافق نخواهد کرد. در این ارتباط موضع ایران روشن است و به‌صورت رسمی و در مذاکرات از طریق طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی به دولت آمریکا اعلام‌شده است.‌»

همزمان با این اظهارنظرها، جان کربی، سخنگوی شورای‌امنیت ملی آمریکا با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: «ما همچنان معتقدیم که توافق هسته‌ای بهترین راه برای عدم‌تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای است و ایران باید این فرصت را غنیمت بشمارد.‌»

به گزارش «ایسنا» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره ادعا کرد که اکنون تهدیدات متعددی وجود دارد و ایران همچنان - به گفته او- به بلندپروازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.  از سوی دیگر بانی دنیس جنکینز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت: «دولت بایدن به‌دنبال بازگشت و اجرای کامل برجام است.برجام هنوز برای ما ارزش دارد.‌»