وزیرخارجه ایران در دیدار برگزارشده با مقامات واتیکان، آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها را تشریح و تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران برای توافق خوب و پایدار جدی است.‌» وی افزود: «ما در طول مذاکرات ابتکارات و انعطاف‌‌‌‌‌‌‌‌های مهمی را ارائه کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم ولی لازم است طرف آمریکایی نیز با واقع‌‌‌‌‌‌‌‌بینی، شرایط را برای نهایی‌شدن توافق مهیا کند.‌»

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همان‌قدر که با جنگ در اوکراین مخالف است و از راه‌حل سیاسی برای پایان‌‌‌‌‌‌‌‌بخشیدن به آن حمایت می‌کند، با جنگ در دیگر مناطق جهان نیز مخالف است.‌» وزیر امورخارجه در ادامه گفت: «ما به‌ویژه نگران هرگونه بحرانی‌‌‌‌‌‌‌‌شدن شرایط در شمال سوریه هستیم و تلاش‌های مهمی را برای جلوگیری از بروز یک بحران جدید صورت داده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم.‌» در نهایت امیرعبداللهیان از وزیرخارجه واتیکان برای سفر به تهران دعوت کرد.

عقیده مشترک ایران و واتیکان

وزیر امورخارجه ایران گزارشی از دیدار اخیر خود با مقامات واتیکان منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» ‌حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «گفت‌وگویی‌‌‌‌‌‌‌‌ دوساعته با نخست‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر واتیکان و وزیرخارجه‌اش داشتم. در تمرکز بر راه‌حل سیاسی بحران‌های موجود جهان و مشترکات اسلام و مسیحیت حرفمان یکی بود. او گفت: پاپ برای جمهوری اسلامی ‌‌‌‌‌‌‌‌ایران احترام مهمی قائل است. در مورد توافق خوب و پایدار برای لغو تحریم‌ها و آتش‌‌‌‌‌‌‌‌بس در اوکراین و یمن هم‌‌‌‌‌‌‌‌عقیده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم.‌»

پرواز مستقیم تهران - رم

همچنین وزیر امورخارجه ایران با اشاره به دیدار اخیرش با فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی ایتالیا در رم گفت: «علاقه آنها برای همکاری با طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی بسیار چشمگیر بود.‌»

به گزارش «ایسنا» حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه به دعوت اتاق مشترک ایتالیا‌-‌ایران در نشست مشترک در رم با بخش‌خصوصی ایتالیا دیدار کردم. علاقه آنها برای همکاری با طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی بسیار چشمگیر بود. از سرگیری پرواز مستقیم تهران - رم برای مساعی مشترک ما کلیدی است.‌»