ابتکارات مهم ایران در مذاکرات برجامی از زبان امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «کاردینال پیترو پارولین»، نخست‌وزیر واتیکان و همچنین اسقف اعظم «پاول گالاگر»، وزیر امور خارجه این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

طرفین در این گفت‌وگوها در مورد علایق و نگرانی‌های مشترک در قبال تحولات بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

مقامات دو کشور ضمن بررسی روابط دوجانبه، در مورد تدارک سازوکار ارتقاء همکاری‌های مشترک توافق و اهمیت گفتگوهای بین ادیان که پیرو سفر آیت‌الله اعرافی به واتیکان مورد بررسی قرار گرفته را مورد تاکید قرار دادند.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و واتیکان همچنین ضمن تبادل نظر در مورد راه‌های استحکام بخشیدن به صلح و ثبات جهانی و منطقه ای، بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران ها تاکید کردند.

وزیر خارجه ایران در دیدار برگزارشده با مقامات واتیکان، آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها را تشریح و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توافق خوب و پایدار جدی است.

وی افزود: ما در طول مذاکرات ابتکارات و انعطاف‌های مهمی را ارائه کرده‌ایم ولی لازم است طرف آمریکایی نیز با واقع‌بینی، شرایط را برای نهایی شدن توافق مهیا کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در ادامه در مورد مسائل منطقه‌ای به تبادل نظر پرداخته و بر ضرورت استقرار صلح و امنیت پایدار، بویژه در منطقه غرب آسیا تاکید کردند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای ایفای مسئولیت جهانی در مقابله با تروریسم، با مجاهدت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی را در حفاظت از مسیحیان ایزدی عراق و نیز مسیحیان سوریه در برابر تروریست‌های جنایتکار داعش ایفا کرده است؛ امری که مورد قدردانی واتیکان است.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همان قدر که با جنگ در  اوکراین مخالف است و از راه حل سیاسی  برای پایان‌بخشیدن به آن حمایت می‌کند، با جنگ در دیگر مناطق جهان نیز مخالف است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد :ما به ویژه نگران هر گونه بحرانی‌شدن شرایط در شمال سوریه هستیم و تلاش‌های مهمی را برای جلوگیری از بروز یک بحران جدید صورت داده‌ایم.

در این دیدار دیدگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در خصوص استفاده سیاسی از ابزار تحریم‌های فرامرزی غیر قانونی مورد تاکید قرار گرفت.

امیرعبداللهیان رویکرد جمهوری اسلامی ایران را برای حل سیاسی بحران‌های یمن، اوکراین و افغانستان تبیین کرد.

وزیر خارجه طرح دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رفراندوم در میان فلسطینیان اصیل شامل مسلمان، مسیحی و یهودی را برای واتیکان تشریح کرد.

وضعیت در لبنان نیز مورد ارزیابی امیرعبداللهیان و نخست وزیر واتیکان قرار گرفت.

وی از وزیر خارجه واتیکان برای سفر به تهران دعوت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.