به گزارش فرارو، در ادامه این مطلب آمده است: بایدن اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود که به طور مستقیم از اسرائیل به عربستان سعودی پرواز می‌کند. با این وجود، به‌رغم اظهارات مطرح‌شده مبنی‌بر پیشرفت به‌ویژه در مورد ایجاد یک شبکه دفاعی منطقه‌ای به منظور مقابله با ایران و نیرو‌های نیابتی آن کشور، مقام‌های امریکایی و اسرائیلی به طور مشابه درباره اجتناب‌ناپذیر‌بودن چنین تحولاتی محتاط هستند و انتظارات را هم در جدول زمانی و هم در مقیاس گام‌ها کاهش می‌دهند. دولت بایدن از سال گذشته که روند نزدیکی خود با ریاض را آغاز کرد، عادی‌سازی احتمالی روابط عربستان و اسرائیل را مورد بحث قرار داده است.

مقام‌های سعودی فهرستی از اقدامات پیش‌نیاز از جمله بهبود روابط دوجانبه آمریکا و عربستان را به همتایان آمریکایی خود ارائه کردند. دیدار بایدن از ریاض نشان‌دهنده چرخش ۱۸۰درجه‌ای او از وعده انتخاباتی‌اش مبنی‌بر تبدیل کردن عربستان سعودی به کشوری منفور و یاغی تلقی‌شده در زمینه حقوق بشر است. گام‌های بعدی در مسیر عادی‌سازی روابط مرتبط با اسرائیل و عربستان سعودی البته با میانجی‌گری قابل‌توجه واشنگتن است. «تام نایدز» سفیر ایالات متحده در اسرائیل هفته گذشته به «هاآرتص» گفته بود که عادی‌سازی کامل روابط ریاض و تل‌آویو در آینده نزدیک در چشم‌انداز قرار ندارد. علاوه‌بر این، مقام‌های اسرائیلی نسبت به راه‌اندازی قریب‌الوقوع یک پیمان نظامی منطقه‌ای بین اسرائیل و کشور‌های عربی که سامانه‌های پدافند هوایی را برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی در سراسر خاورمیانه متصل کند، ابراز تردید و به پیچیدگی تشکیل چنین اتحادی و اختلافات داخلی در اسرائیل با توجه به اثربخشی آن اشاره کرده‌اند.

احتمال وقوع این توافق‌ها از هر نظر گامی مهم است، به‌خصوص آنکه مرتبط با یک توافق دیپلماتیک احتمالی با میانجی‌گری آمریکاست که عربستان سعودی، اسرائیل و مصر را شامل می‌شود و انتقال کنترل به دو جزیره در دریای سرخ از مصر به عربستان را نهایی می‌کند؛ همان‌گونه که اولین‌بار این موضوع در ماه مه گذشته توسط سایت «اکسیوس» گزارش شده بود. اسرائیل موافقت ضمنی را مشروط به توافق مصر و عربستان برای اجازه دادن به ناظران چند‌ملیتی تحت رهبری ایالات متحده به منظور ادامه نظارت بر جزایر و در عین حال تضمین آزادی ناوبری برای کشتی‌هایی که در مسیر بندر ایلات اسرائیل در دریای سرخ هستند، دانسته بود. این توافق در چهار سال گذشته به دلیل حل نشدن مسائل نهایی نشده است. توافقی که ایالات متحده برای نهایی کردن آن پیش از سفر رئیس‌جمهور که چهارشنبه آغاز می‌شود با مشکل مواجه است، زیرا آن کشور‌ها روابط رسمی با یکدیگر ندارند. توافق بر سر جزایر به طور بالقوه می‌تواند منجر به باز شدن حریم هوایی عربستان به روی همه پرواز‌ها از اسرائیل شود و زمان پرواز به مقصد‌هایی مانند چین و هند را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.