خبر سخنان ظریف در این نشست روز ۱۵تیرماه ‌روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت و این خبرگزاری سخنانی را به نقل از ظریف در مورد برجام ، نقش اروپا و آمریکا در مذاکرات، تحولات بعد از ۱۱ سپتامبر، نظر چین و روسیه در مورد پیوستن ایران به پیمان شانگهای، ماجرای جنگ اوکراین، سرنوشت FATF‌ و تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها از سوی مجلس منتشر کرد. موضوعی که محمد‌جواد ظریف در واکنش به آن با بیان اینکه جدل‌ها و بحث‌های انحرافی نه سازنده است، نه باری از دوش مردم ایران بر می‌دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی همه کوشش‌ها باید در جهت انسجام ملی و حل مسائل کنونی کشور و مردم باشد.

به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه سابق کشورمان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در دوران مسوولیت وزارت خارجه همراه با همکاران دلسوزم کوشش کردیم وظیفه گزارش‌نویسی شفاف و پاسخگویی مستمر را در حد توان به صورت کتبی و شفاهی و گزارش‌های شفاهی به مجلس شورای اسلامی به انجام رسانیم که آخرین نمونه آن تدوین شش جلد کتاب «راز سربه‌مهر» و ارائه بیش از ۳هزار گزارش و اسناد قابل انتشار مذاکرات برجام به مردم دلاور ایران بود، اما پس از پایان دوران وزارت، تنها به آموختن، پژوهش و آموزش پرداخته و از انجام مصاحبه یا حتی سخنرانی عمومی خودداری کردم به امید اینکه مزاحمتی در راه اجرای سیاست‌های مورد نظر مسوولان کنونی برای رفع مشکلات مردم و ایران ایجاد نکنیم.

همزمان به رسم ادب، دیدار و گفت‌وگوی خصوصی را به شرح صریح رسانه‌ای نشدن می‌پذیرفته‌ام- که ظاهرا باید در آن هم تجدیدنظر کنم- متاسفانه در چند روز گذشته یک خبرگزاری به روش همیشگی خود در بی‌توجهی به اصول ابتدایی اخلاق حرفه‌ای، به بخش‌های تقطیع‌ شده‌ای از یک گفت‌وگوی دو ساعته، دانشگاهی و غیر خبری با جمعی از اساتید و دانشجویان دست یافته و آن را به صورت گزینشی، تحریف شده و خارج از موضوع بحث منتشر کرده و سپس خود و همراهانش بر آن متن دستکاری شده حاشیه‌نگاری کرده و با ببر کاغذی خود ساخته به جنگ و مناظره پرداخته‌اند.

از آنجا که گفت‌وگو خصوصی و غیرخبری بوده، آن را ضبط نکرده‌اند، ولی دوستان رسانه‌ای همه می‌دانند که متن کامل یک گفت‌وگوی دوساعته دست کم ۱۲ هزار کلمه می‌شود و نه متن تقطیع و تحریف شده کنونی که با همه حاشیه‌نویسی‌ها کمتر از ۳هزار کلمه است. موضوع آن گفت‌وگو نیز برخلاف ادعای ناشران، ارائه یک تحلیل دانشگاهی پیرامون تکثر منابع قدرت در جهان کنونی و اهمیت روایت‌سازی از یکسو و تحلیل برنامه‌ریزی، روایت‌سازی و مدیریت رفتاری رژیم صهیونیستی به عنوان یک مثال از سوی دیگر بود. علاقه‌مندان به ببر واقعی - و نه کاغذی- می‌توانند تفصیل بحث را در کتاب «دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پسا غربی» که در سال ۱۳۹۵ منتشر کردیم ملاحظه کنند.»

ظریف همچنین تصریح کرد: «سال‌هاست این تیرهای ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام و در شرایطی که باید همه کوشش‌ها در جهت انسجام ملی و حل مسائل کنونی کشور و مردم باشد همین روش را ادامه خواهم داد. خدا می‌بیند و همین کافی است.» این نخستین بار نیست که انتشار بخش‌هایی از سخنان محمد‌جواد ظریف در مصاحبه‌ها یا نشست‌های خصوصی به گفته‌ وی به صورت گزینشی منتشر می‌شود و البته با واکنش‌های بسیاری از سوی منتقدانش روبه‌رو می‌شود. ۵ اردیبهشت سال گذشته نیز انتشار بخش‌هایی از یک مصاحبه ۷‌ساعته میان سعید لیلاز با محمدجواد ظریف که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برای تاریخ شفاهی ایران تهیه شده بود از سوی یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منجر به واکنش‌های بسیاری در کشور شد.

موضوعی که به فایل صوتی ظریف مشهور شد و از آنجا که در میانه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ منتشر شد و نام ظریف هم به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات از سوی برخی مطرح بود، بسیاری انتشار آن را به انتخابات مرتبط دانستند. چند روز پیش نیز گفت‌وگوی ظریف با روزنامه صبح‌نو واکنش‌های منتقدانش را برانگیخت، تا آنجا که او در واکنش به انتقادها با بازنشر پست سال ۹۲ در صفحه اینستاگرامش نوشت: «تیرها هنوز ادامه دارد، تحمل ما نیز...» ظریف همچنین در فضای مجازی نوشت: بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم، تا سختی کمان شما نیز بگذرد. محمد‌جواد ظریف در آن گفت‌وگو با اشاره به دیدارش با سید‌حسن خمینی و سیدمحمد خاتمی پیش از انتخابات گفت که در آن دیدار به آنها گفته است که «مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد کما اینکه احساس می‌کنم مردم از سال ۹۶ به بعد به‌خاطر رأی به روحانی، تنبیه شدند و احساس می‌کردم این تنبیه در مورد من، شدیدتر خواهد بود و این موضوع را به مصلحت کشور نمی‌دانستم.»

با تمام اینها آنچه حالا با واکنش مجدد منتقدان ظریف مواجه شده بخش‌هایی از سخنان او در یک نشست دانشجویی است که بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، ظریف در آن می‌گوید چین و روسیه علاقه‌ای به ورود ایران به شانگهای ندارند. یا آن بخش که بنا بر ادعای خبرگزاری فارس ظریف می‌گوید: «کری می‌گفت اگر شما برجام را امضا کنید آن‌قدر می‌آیند در ایران سرمایه‌گذاری کنند که وقت نمی‌کنید برای‌شان ویزا صادر کنید.» همچنین آن بخش از سخنانش که به گزارش خبرگزاری فارس در آن به ترور شهید فخری‌زاده اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهید فخری‌زاده یکی از بی‌مبالات‌ترین آدم‌ها در حوزه امنیت است، یعنی به هیچ شکل، گوش به حرف نمی‌داد.» در همین ارتباط به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: دوران استراحت آقای ظریف فرا رسیده و نیازی نیست هر چندوقت یک‌بار بیاید و اظهارنظرهایی کند که خوراک رسانه‌های بیگانه فراهم شود.