08-01 copy

با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور؛ یک بار دیگر رنگ‌های قرمز و نارنجی به نقشه کرونایی کشور بازگشت و مرگ‌های ناشی از ابتلا به کووید- 19 نیز دو رقمی شد. موضوعی که به گفته کارشناسان از آغاز پیک هفتم کرونا در کشور حکایت می‌کند. همزمان ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم استفاده از «ماسک» و «تزریق دز یادآور» واکسن کرونا تاکید کرده است. براساس آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا از این پس، با توجه به افزایش موارد ابتلا‌، بستری‌ها و بیماران سرپایی‌ در شهرهای قرمز و نارنجی، استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی اجباری است. همچنین‌(استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری اعلام شده است.

 آمار مرگ‌های کرونایی در حالی یک بار دیگر در کشور دو رقمی شده است که ایران روز 12خرداد پس از دوسال و نیم نخستین روز بدون فوتی کرونا را در دفتر روزهای کرونایی خود ثبت کرد. به دنبال آن هر چند برخی روزها این رقم به عدد دو یا 4مرگ کرونایی در روز رسید، اما در کنار آن روزهای بدون مرگ کرونایی بارها تکرار شد. اما این روند از 12تیر معکوس شد و یک بار دیگر موارد ابتلا به کرونا درکشور روند صعودی پیدا کرد و به تبع آن میزان بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی نیز افزایش یافت. حالا این روند صعودی تا جایی ادامه پیدا کرده که بر خلاف هفته‌های اخیر که رنگ قرمز و نارنجی از نقشه کشور پاک شده بود، ۴ شهر مجدد به وضعیت قرمز بازگشته و ۱۴ شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. همچنین بنا براعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش یافته است.

به این ترتیب براساس نقشه منتشر شده، شهرستان‌های جیرفت، خلیل‌آباد، فردوس و منوجان که با افزایش بیشتری در تعداد بیماران بستری شده مواجه هستند؛ در وضعیت قرمز و شهرستان‌های بدره، بروجن، پارسیان، تفرش، رابر، زرند، عنبرآباد، فریدون شهر، فیروزکوه، کلاردشت، کوهبنان، گناباد، لاهیجان و میناب در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. در همین راستا طی 24ساعت گذشته 10نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند. همچنین ۲۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند. سیر صعودی مرگ‌های کرونایی از روز 12تیر با مرگ 6نفر در روز آغاز شد تا سرانجام روز گذشته دورقمی شد. آخرین بار 19 اردیبهشت مرگ‌های کرونایی پس از گذر از پیک ششم کرونا دورقمی بود.

تغییر آمار بستری در تهران

در تهران نیز افزایش مراجعات کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده است. در همین ارتباط علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی تهران، نسبت به موج‌های جدید این بیماری هشدار داد و گفت: تمامی افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آنها می‌گذرد نسبت به دریافت دز یادآور اقدام کنند.‌ زالی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی در استان تهران با علائم مشکوک کرونا گفت: در بستری هم به تدریج آمار تهران در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس کرونا باشیم. گزارش‌ها از وضعیت بیمارستان‌های تهران نیز حاکی از پرشدن بخش‌های کرونایی برخی بیمارستان‌های تهران است. به دنبال این تغییرات مهم در آمار کرونایی کشور، روز گذشته پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه «اکنون مجددا روی شاخه بالارونده بیماری هستیم»، گفت به نظر می‌رسد این وضعیت، آغاز یک پیک باشد.

دلیل افزایش ابتلا

در همین حال احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، عدم استفاده از ماسک در مجامع عمومی، اتوبوس، مترو، هواپیما و سایر مجامع سربسته، رفت و آمدها، شرکت در جشن‌ها و مسافرت‌های تابستانی را دلایل افزایش آمار بیماری توصیف کرد. وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درخصوص پیش‌بینی شرایط روزهای آتی کرونا در کشور تصریح کرد: بحث ما جمعیت‌های میلیونی است که ممکن است مبتلا شوند. همه‌ افراد از جمله کسانی که به سفر می‌روند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند اما مساله فراتر از این است. باز شدن استخرها، باشگاه‌ها، تئاترها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها و... همگی می‌تواند در افزایش بیماری نقش‌آفرین باشد. او تاکید کرد: تقریبا با فاصله یک یا دو ماه از سایر کشورها ما هم همان الگویی که آنها طی کردند را تجربه می‌کنیم. در رابطه با کرونای آلفا، بتا، دلتا و... این اتفاق افتاد که ما با فاصله دو تا سه ماه از جهان همان الگوها را در کشور دیدیم. اکنون در برخی کشورهای اروپایی کرونا شیوع زیادی داشته است.

آغاز ورود به موج جدید کرونا

حمید عمادی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه زیرسویه‌های BA4 و BA5 اُمیکرون، بسیار مسری‌تر و واکسن‌گریز هستند، گفت: به نظر می‌رسد در حال ورود به موج جدید کرونا هستیم. وی افزود: بیشتر هم به نظر می‌آید که به دنبال افزایش موارد بیماری در کشورهای همسایه ماست که موارد ابتلا در کشور ما هم در حال افزایش است. مثال واضح آن ترکیه است. این کشور مدت‌هاست برای جلب توریست اعلام کرده که نیازی به استفاده از ماسک نیست. افرادی که با هواپیماهای این کشور مسافرت می‌کنند، واقعا در هواپیما و فرودگاه کسی ماسک نمی‌زند و شرایط مناسبی برای انتقال کروناست.

دستور کنترل مرزها

همزمان با شیوع افسارگسیخته کرونا در کشور، رئیس‌جمهور با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا با توجه به شرایط جدید این بیماری، گفت: ورود مسافر از تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست تشخیص کرونا باشد. ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برلزوم تزریق دُز یادآور واکسن نیز تاکید کرد.