بسیج عمومی برای واکسیناسیون

همزمان با اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در کشور، وزیر بهداشت از همه افراد بالای ۱۲ سال خواست تا واکسن یادآوری تزریق کنند. در همین حال با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا طی یک هفته گذشته پیش‌بینی می‌شود طی دو هفته آینده تعداد مرگ‌های کرونایی مجدد دورقمی شود.

ابتلا به ویروس کرونا، از اول تیر ماه در کشور به تدریج صعودی شد به‌طوری که روز ۱۲تیرماه پس از سه ماه رکورد تازه‌ای در آمار ابتلا ثبت شد. به این ترتیب که در این روز ۷۱۷ نفر به ‌طور رسمی به کرونا مبتلا شدند. رسمی از آن جهت که بسیاری به دلیل خفیف بودن علائم به مراکز اخذ تست مراجعه نمی‌کنند و از همین‌رو در آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته نمی‌شوند.  به هرحال پس از ۱۲تیرماه، میزان مبتلایان طی روزهای بعد هر روز با یک جهش همراه شده است تا آنجا که مطابق آمار وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۱۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. در این میان میزان بستری‌ها هم افزایش قابل توجهی نسبت به اول تیرماه پیدا کرده است، همچنان‌که روز گذشته ۱۷۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شدند. این درحالی است که میزان مبتلایان و بستری‌شدگان کرونا روز سه‌شنبه به ترتیب ۱۰۸۴ مبتلا و ۱۰۵بستری بود.

خیز مجدد کرونا در کشور در حالی روی داده است که طی روزهای گذشته نیز کارشناسان امر نسبت به پیک هفتم کرونا با توجه به سیرصعودی ابتلا و بستری و همچنین مبتلایان سرپایی کرونا هشدار داده‌اند.  درچنین شرایطی روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد برای مهار کرونا امسال همه افراد بالای ۱۲ سال یک واکسن یادآوری را تزریق کنند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند. وی درعین حال اعلام کرد که همه مراکز واکسیناسیون در این زمینه آماده‌باش هستند تا امر واکسیناسیون را انجام دهند. وی افزود: می‌دانیم که واکسیناسیون ایمنی دائمی نمی‌دهد، بلکه مقطعی است و مدتی بعد ایمنی کاهش می‌یابد. ما چون واکسیناسیون در حجم زیاد و نزدیک انجام داده بودیم، ایمنی در مردم به شکل بالاتری وجود داشت، اما اخیرا تغییراتی در اُمیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می‌تواند بیماری‌زایی ایجاد کند.

 در فضاهای سربسته ماسک بزنید

به گزارش «ایلنا»، عین‌اللهی در ادامه گفت: امروز در هفته‌ای که در حال گذر است، شیوع بیماری افزایش پیدا کرده و باعث شده رعایت ما در این موضوع بیشتر شده و بحث فاصله‌گذاری، ماسک زدن در فضاهای بسته و تجمعات الزامی شد. متاسفانه من در ایام بررسی پروژه‌ها مشاهده کردم که مسافران در هواپیماها ماسک نمی‌زنند، در همه جای دنیا این مورد رعایت می‌شود. باتوجه به آنکه در داخل هواپیما فضا بسته و هیچ هوایی جریان ندارد، ممکن است انتشار ویروس همه مسافران را آلوده کند. بنابراین باید در همه شرکت‌های هواپیمایی، اقدام ماسک زدن اجباری شود. همچنین در فضاهای بسته وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو که تجمع مردم در آنجا زیاد است باید ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

 دز سوم واکسن را تزریق کنید

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه دغدغه ما عدم دریافت نوبت سوم واکسن برای افرادی است که دو دُز واکسن تزریق کرده‌اند، گفت: تقاضای ما این است حتما افراد بالای ۱۸ سال، سه نوبت واکسن را دریافت کنند، چراکه کرونا، رفتارهای ناشناخته‌ای دارد و جهش‌های جدیدی در آن رخ می‌دهد. به گزارش «ایرنا»، معاون وزیر بهداشت یادآور شد: تا قبل از شکل‌گیری موج جدید بیماری، لازم است که واکسیناسیون تکمیل شود که زمان را برای افزایش ایمنی جمعی از دست ندهیم. وی افزود: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ثبت نوبت سوم واکسن کرونا باید در سامانه «ایران من»، تکلیف شده و یکی از موارد محدودیت‌های هوشمند، دریافت نوبت سوم واکسن است.  سه روز پیش نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که تمام افرادی که ۶ماه از نوبت سوم تزریق واکسن‌شان گذشته است برای تزریق دز چهارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

درهمین حال به گزارش «ایسنا»، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۰ نفر دز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۷۴ نفر دز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۴۹ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۷۳ دز رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که برخلاف دز دوم، مردم از تزریق دز سوم استقبال نکرده‌اند. همچنین گزارش‌ها از عدم واکسیناسیون ۱۵میلیون نفر در کشور حکایت می‌کند. خطری که پیش از این ‌بارها نسبت به آن هشدار داده شده است. در همین راستا چند روز پیش کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت، این افراد را به بمب ساعتی تشبیه کرد. او روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگو با روزنامه ایران واکسن‌نزده‌ها را یک کانون بحران بالقوه برای کشور توصیف کرد.

 افزایش فوتی‌ها تا دو هفته دیگر

در کنار این توصیه‌ها، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با بیان اینکه زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است، از احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه کرونا در کشور خبر داد. کریمی به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولا، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.  حمید عمادی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است و تا دو هفته دیگر آمار مرگ و میر هم بالا خواهد رفت. وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: مسافرانی که از کشورهای مجاور وارد می‌شوند همه می‌توانند کشور را آلوده کنند. اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۵ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.