پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق در سال ۹۴ و پس از آن بار دیگر در سال ۹۷ با گسترش تحریم‌ها علیه ایران خواستار تشکیل وزارت بازرگانی شده بود، اما مجلس هیچ‌گاه با این درخواست موافقت نکرد. دولت سیزدهم اما طی چندماه گذشته بر لزوم تشکیل وزارت بازرگانی تاکید کرده بود که این موضوع همزمان با بالا گرفتن استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت جدی‌تر مطرح شد. از همین رو روز گذشته قالیباف هنگام بررسی روند استیضاح وزیر صمت در مجلس گفت: وزارت صمت جزو سنگین‌ترین مجموعه‌ها و وزارتخانه‌های دولت است؛ روزی وزارت صنایع سنگین و سبک و بازرگانی و معادن داشتیم، اما امروز بازرگانی و صنعت سنگین و سبک و تجارت همه در یک مجموعه متمرکز شده است. به گزارش «ایرنا» قالیباف افزود: این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مجلس تشخیص داد به نقطه‌ای رسیدیم که باید استیضاح انجام شود و امروز نیز از جهت قانونی، پایان زمان استیضاح است که همچنان ۱۷ نفر از نمایندگان در لیست استیضاح قرار دارند؛ وقتی ۱۰ نفر درخواست استیضاح داشته باشند، استیضاح قابل وصول در صحن است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس قصد اصلاح امور را دارد، گفت: در این زمینه با رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی ۳ روز گذشته صحبت شد و بحث اصلاحات ساختاری مورد بحث قرار گرفت. قالیباف با بیان اینکه با رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده‌اند که در خصوص این وزارتخانه باید حتما تجدیدنظر شده و به دو وزارتخانه تبدیل شود، گفت: در این صورت نهایتا باید دو وزیر به مجلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری به صورت اصولی صورت گیرد. بنابراین از نمایندگان درخواست دارم چون دولت تصمیم به اقدام دارد و با لایحه به دنبال اصلاح هستند، فرصت دو ماهه به دولت بدهیم و مطمئنیم که این کار انجام می‌شود.

درهمین راستا صدیف بدری یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر صمت با اشاره به تصمیم دولت و رئیس‌جمهور مبنی بر ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه جدید، گفت: رئیس‌جمهور باید دو وزیر به مجلس معرفی کند. به گزارش «ایسنا»، وی در عین حال تصریح کرد: البته آقای رئیس‌جمهور می‌توانند مجدد آقای فاطمی‌امین را معرفی کنند، اما ایشان باید مجدد از مجلس رأی اعتماد بگیرد دلیل موافقت استیضاح‌کنندگان با این پیشنهاد این است که ما امکان عدم رای مجدد به ایشان را داریم البته پیشنهاد ما به رئیس‌جمهور این است که فرد جدیدی را معرفی کنند. به این ترتیب استیضاح فاطمی‌امین منتفی شد.